vaste baan en pgbzorg.
Auteur | Bericht |
---|---|
Pieter |
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 20:10
Ikwerk als verpleegkundige in vaste dienst,naast mijn vaste baan ben ik gevraagd door iemand of ik pv en vp wil leveren middels pgb.Mijn vraag is hoeveel ik moet afdragen aan de belasting met andere woorden loont het de moeite om deze zorgovereenkomst aan te gaan.Het zal gaan om gemiddeld 3a 4 uur zorg per week. met vriendelijke groet, Pieter Schotsman. |
Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 14:24
Reken op 42% van het bruto uurloon. De belastingkortingen zijn immers in Uw vaste loon reeds verwerkt. Wat een goed uurloon is, is dan de volgende vraag. Richtlijn: €20.- - €40.- per uur, afhankelijk van de duur van één oproep , de verhouding PV-VV, incl, excl vrije dagen. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 22:05
Geachte mevrouw Wehkamp, Meent u nu werkelijk dat een uurloon van 40 euro realistisch is voor persoonlijke verzorging en verpleegkundige handelingen? Het is uiteraard aan uzelf om het uit te onderhandelen, maar mijns inziens is het uurloon dat u bruto krijgt bij uw huidige werkgever plus een of twee euro realistisch. Hiervan gaat inderdaad wat belasting vanaf. Dat is echter afhankelijk van uw situatie. 42% is inderdaad een redelijk veilige aanname hierin. U kunt daarbij kiezen voor opting in (uw belasting en afdracht zorgverzekeringswet worden direct ingehouden, uw loon krijgt u dan netto uitbetaald, of dat u dit zelf achteraf betaald. U valt in dit geval onder de regeling dienstverlening aan huis en bent niet verplicht u te verzekeren voor werknemersverzekeringen. Dat heeft wel de consequentie dat u bij ontslag geen recht heeft op WW, bij langdurige ziekte geen recht heeft op ziektewet en bij arbeidsongeschiktheid ook geen vergoeding krijgt. Ook deze uren tellen niet standaard mee in uw pensioenopbouw. Wel heeft u recht op doorbetaling bij ziekte (tot zes weken) en vakantie. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 20 Oktober 2010 13:57
" maar mijns inziens is het uurloon dat u bruto krijgt bij uw huidige werkgever plus een of twee euro realistisch" ...... Als je het bruto uurloon verhoogt met vakantiedagen, vakantiegeld, einde jaaruitkering, werkgeversbijdrage pensioen, niet declarabele uren, plus 1-2 euro kom je aan de door mij genoemde bedragen en heb je een vergelijking tussen uurloon in vaste loondienst en PGB tarief. Bovendien zit je dan in de buurt van het tarief, dat bruto voor deze zorgsoorten in de indicatie zit. Inderdaad is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 20 Oktober 2010 20:06
Beste mevrouw Wehkamp, U noemt de werkgeversbijdrage onderdeel van het uurloon. Dat is onterecht. Het is wel onderdeel van de werkgeverslasten. Niet declarabele uren zijn wat de naam al aangeeft: niet te declareren. Iemand in loondienst heeft hier zover mijn informatie strekt niet mee te maken. Einde jaar uitkering is al jaren geleden in de zorg afgeschaft, mogelijk met uitzondering van de topfuncties. Dus persoonlijk vind ik het door u voorgestelde boventarief wel erg riant voor iemand die in loondienst is en daarmee nauwelijks risico loopt. Desondanks kan ik mij wel voorstellen dat een verpleegkundige een hoger tarief rekent bij momenten die slechts enkele minuten tot minder dan een half uur vereisen. Dan zijn reistijd en kosten/ baten namelijk niet meer in verhouding. Uiteraard is het bovenstaande slechts mijn kijk op deze getallen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 11:50
Ik heb expliciet antwoord gegeven op de impliciete vraag: Wat moet ik rekenen om per uur evenveel te verdienen als met mijn vaste dienstverband. Werkgeverslasten moet je dan ook meetellen, want dat geld ben je weer kwijt als je de risico's wilt afdekken van het vrije ondernemerschap. Ook de werkgeversbijdrage voor het pensioen telt dan mee; die moet je als kleine zelfstandige zelf ophoesten. verder: De CAO's in de zorg kennen een eindejaaruitkering voor iedereen, dus die moet je in de berekening eveneens meenemen. |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 14:01
Beste mevrouw Wehkamp, Nu begrijp ik waar de misverstand zit. U haalt twee dingen door elkaar. - Ondernemerschap heeft uren die niet zijn te declareren. Deze lopen ook veel risico en rekenen dus vaak tarieven vanaf 35 euro. - Loondienst heeft te maken met CAO, BEHALVE als iemand particulier werkt. Eindejaarsuitkering is iets dat in de CAO's van GGZ, Jeugdhulpverlening, Thuiszorg en Verpleeg en Verzorgingshuizen van 2006 en verder al niet meer voorkomt. Zelfs kerstpakketten zijn een tijdlang in de verdrukking geweest. Het is als iemand in loondienst werkt ook niet gebruikelijk om een uurLOON te hebben van 40 euro. Daarop sprak ik u aan. Als ondernemer is het wel noodzakelijk om een uurTARIEF te hebben van hoger dan 35 euro omdat voor een ondernemer er vele kosten zijn naast de uren aan begeleiding/ verpleging/ verzorging die wel gerekend kunnen worden. Voor een ondernemer zijn de werkgeverslasten wel een onderdeel die deel kan uitmaken van het uurtarief. Mijn verbazing was dus gewekt met het feit dat u in een zin uurloon noemde met 40 euro per uur. U bedoelde naar ik aanneem daar de ondernemer mee. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Pieter |
Geplaatst: zaterdag 23 Oktober 2010 15:24
In ieder geval bedankt voor jullie reactie het is voor mij duidelijk,ik hoop voor u beide ook!! |
Dani |
Geplaatst: zondag 24 Oktober 2010 17:39
Ook ik heb een vraag over werken met een PGB. Tot op heden werk ik als freelancer met een uurtarief van 35 euro bruto, voor 5 uren per week, waarvan ik ook mijn autokosten en alles moet betalen. Ik heb slechts een budgethouder waar ik voor werk. Wel is het zo dat ik hierdoor een groot bedrag "resultaat uit overige werkzaamheden" heb. Naast deze verdiensten, verdien ik in een kleinschalige pratijk nog zo'n 90 euro per maand bruto (In totaal een jaaromzet van 14000 euro met 4000 aftrekkosten, dus 10000 euro belast met een hoog percentage. Door dit grote resultaat, waar ik van leven moet (ik verdien in dienstverband naast mijn feerlancewerkzaamheden nog 380 euro per maand netto, wat iets hoger gaat worden omdat er geen heffingskorting is toegepast) ga ik een hoge belastingaanslag krijgen die ik niet kan betalen. Is het niet gunstiger om mijn PGB AWBZ werkzaamheden als arbeid te gaan omzetten? Krijgt mijn budgethouder dan minder PGB (Daar is zij namelijk heel bang voor), krijg ik dan minder inkomsten van haar, of moet/kan ik meer uren gaan werken voor haar huidige PGB? Maar mijn uurloon zal dan lager worden als AWBZ begeleider? Waar moet ik dan van leven? Wie kan mij hier raad in geven?? Wat is de beste vorm (financieel het meest gunstige voor mij, zonder risico voor PGB verlies/vermindering van mijn budgethoudster) om mijn PGB activiteiten uit te voeren? Vriendelijke groet, Danio |
Geplaatst: maandag 25 Oktober 2010 12:23
Zie bijv. onder de volgende link: http://www.abvakabofnv.nl/PDF/3944/23242/tekst-cao-jeugdzorg.pdf Pagina 32 over eindejaaruitkering |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 27 Oktober 2010 13:19
Mevrouw Wehkamp, Dank voor de correctie. Mijn excuses voor mijn verkeerde aanname in deze. Beste Danio, U stelt een heleboel vragen welke ik ga proberen per stuk te beantwoorden: :arrow: Ook ik heb een vraag over werken met een PGB. Tot op heden werk ik als freelancer met een uurtarief van 35 euro bruto, voor 5 uren per week, waarvan ik ook mijn autokosten en alles moet betalen. Ik heb slechts een budgethouder waar ik voor werk. :!: Als u freelancer bent dan impliceert dat dat u een onderneemster bent. U bent dan verplicht om minimaal 3 klanten op jaarbasis te hebben. Anders krijgt u bij controle een vordering loonheffing en boetes. Ook de zorgvrager kan dan aangeslagen worden. Mocht u niet zijn ingeschreven bij de kamer van koophandel is er niets aan de hand. :arrow: Is het niet gunstiger om mijn PGB AWBZ werkzaamheden als arbeid te gaan omzetten? :!: Als u met zo'n klein inkomen moet rondkomen is het zo dat u voor de belastingdienst sowieso niet word gezien als ondernemer. U voldoet eenvoudigweg niet aan de voorwaarden van voldoende klanten en voldoende uren. Aangezien u dit aangeeft als resultaat overige werkzaamheden mist u inderdaad de voordelen van in loondienst zijn. U kunt in dit geval veel beter werken via de regeling dienstverlening aan huis en daarmee in een vereenvoudigde vorm van loondienst werken. Meer informatie hierover vind u hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis :arrow: Krijgt mijn budgethouder dan minder PGB (Daar is zij namelijk heel bang voor) :!: Nee, het PGB is niet afhankelijk van waar het voor word ingezet. Het PGB is afhankelijk van de zorgvraag en vooral de beoordeling van de indicatiesteller over wat daarbij nodig is aan zorg, anders dan familie/ partner/ mantelzorgers zouden geven al normaal aan een volwassene zonder handicap. :arrow: krijg ik dan minder inkomsten van haar :!: Dat zult u zelf moeten uitonderhandelen. Als uw opdrachtgever ermee akkoord gaat dat u hetzelfde blijft verdienen in loondienst (wat mij onwaarschijnlijk lijkt, gezien dat risico en kosten naar de opdrachtgever verplaatst worden) dan gaat u er niet in inkomsten op achteruit. Eerder genoemde weblink verschaft u naar alle waarschijnlijkheid voldoende meer inzicht in de voordelen die aan deze loondienstconstructie verbonden zijn alsmede de voorwaarden. :arrow: of moet/kan ik meer uren gaan werken voor haar huidige PGB? Maar mijn uurloon zal dan lager worden als AWBZ begeleider? :!: Als u een lager uurloon ontvangt en toch hetzelfde inkomen wilt houden is het waarschijnlijk dat u bij deze zorgvrager meer moet gaan werken of bij een ander zorgvrager/ baan elders aan de slag moet. :arrow: Waar moet ik dan van leven? :!: Er zijn in Nederland genoeg mogelijkheden om werk te vinden als u niet kritisch bent en erg gemotiveerd bent, daargelaten dat handicaps een obstakel kunnen vormen. Stap eens een uitzendbureau binnen en vraag naar de mogelijkheden. Doe dit bij diverse uitzendbureau's en kom er regelmatig langs om uw gezicht te laten zien en te vragen naar werk, en u zult zien dat ze voor u werk hebben. Misschien niet het werk dat u heel erg aanspreekt, maar inkomsten kunnen wel eens de doorslag geven om dit toch te accepteren. :arrow: Wie kan mij hier raad in geven?? Wat is de beste vorm (financieel het meest gunstige voor mij, zonder risico voor PGB verlies/vermindering van mijn budgethoudster) om mijn PGB activiteiten uit te voeren? :!: Ik hoop dat bovenstaande voor u voldoende informatie en aanknopingspunten bevat. Mocht u nog vragen hebben stel deze gerust. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 12:17
beste, een VAR met "resultaat uit overige werkzaamheden" en 1 opdrachtgever wordt bij een controle van de belasting zeker gezien als loodienst. Dus naheffingen !! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk