1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wmo

Auteur Bericht
Inge Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 00:02
ik heb een aanvraag gekregen van iemand die een wmo ontvangt en aangeeft dat ze mij contant moet uitbetalen.

Ik heb op google gekeken wat wmo inhoud maar het enige wat ik kan vinden is dat het of zorg in natura is of een pgb dus ik snap het niet helemaal.

kan ik als ze het gewoon om mijn rekening over maakt gewoon dan alsnog op ijn bedrijfje zetten of niet?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen.
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 11:38
In Uw profiel biedt U verzorging en begeleiding aan. WMO gaat meestal om huishoudelijke verzorging.
Ik raad U aan om contractueel duidelijk af te spreken waar het om gaat en uitsluitend via de bank te betalen op basis van ondertekende uurdeclaraties.
Uiteindelijk is dat goed voor zowel U als Uw opdrachtgever;
Als de zaken niet goed geregeld blijken te zijn moet Uw opdrachtgever terugbetalen en als die kwaadwillend is profileert die zich als slachtoffer van U.

Waarom via Uw privé rekening naar Uw bedrijfje? Als het allemaal goed zit kunt U ook als bedrijfje een contract sluiten, als het maar om hulp gaat waarvoor Uw opdrachtgever is geïndiceerd.
Pim Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 14:08
Beste Inge,

Zoals hierboven aangegeven is het niet raadzaam om contact uit te laten betalen. Dit zowel voor uzelf vanwege een mogelijke controle van de belastingdienst, als voor uw opdrachtgever omdat deze veel moeite zal hebben met de verantwoording naar de gemeente.

U heeft het over 'op zijn bedrijfje zetten'. Ik neem aan dat u daarmee doelt op het factureren op naam van het bedrijf van uw echtgenoot?
Dat is niet verstandig. U kunt het geld voor de huishoudelijke hulp gewoon privé laten storten en netjes aangeven bij de belastingdienst. U valt in dit geval onder de regeling dienstverlening aan huis. Dit houd in dat u niet verplicht verzekert bent voor werknemersverzekeringen.

U krijgt het geld dus op uw rekening gestort maar dit is wel bruto, want daar moet nog belasting en de verplichte bijdrage zorgverzekeringswet vanaf, wel afhankelijk van uw persoonlijke situatie en eventuele heffingskortingen waar u van gebruik kunt maken.

U bent in dit geval niet verzekert van WW, Ziektewet, WAO en pensioenopbouw. Daar heeft u dus ook geen recht op tenzij u dit ZELF afsluit. Veel mensen doen dat echter niet vanwege het beperkte inkomen dat dit werk oplevert.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.