1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Betaling via SVB of eigen factuur?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 10:18
Hallo,

Ik ben gevraagd een mevrouw te gaan begeleiden vanuit het PGB. Het zal gaan om onregelmatige tijden, maar ik reken op één tot drie uur per week. Of het gaat om enkele weken, maanden of jaren is nog niet bekend en zal pas gaandeweg duidelijk worden.
Ik heb geen andere inkomsten, en zal inkomsten uit deze werkzaamheden netjes in mijn belastingaangifte vermelden.

Is het nodig dat deze mevrouw zich de hele papieren rompslomp op de hals haalt voor aanmelding bij de SVB, of kan ik haar een factuurtje sturen waarna zij het bedrag zelf aan mij overmaakt vanuit haar PGB-rekening? Dat lijkt me voor haar namelijk minder ingewikkeld. Ze is toch al flink overbelast.

Heel graag wat meer duidelijkheid hierover.
Alvast bedankt!
Anita
Pim Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 14:16
Beste Anita,

Het is belangrijk dat u contractueel goede afspraken maakt over werktijden, afzeggingen, en andere belangrijke zaken. Standaard contracten vind u daarvoor op de website van de SVB. Dit is noodzakelijk ook voor de verantwoording van de vrouw die u gaat begeleiden.

U hoeft niet aangemeld te worden bij de SVB voor verloning. U werkt dan via de regeling dienstverlening aan huis. U mag dan maximaal 3 dagen (ongeacht het aantal uren per dag) per week werken bij deze vrouw.
Zij betaald u dan de uren uit, dat is bruto. Maar als dit echt het enige inkomen is dat u geniet zult u zeer waarschijnlijk vallen onder de heffingskortingen en geen belasting noch premie zorgverzekeringswet hoeven te betalen. Daarmee wordt het brutobedrag dan netto. U kan hierbij nog kiezen om u vrijwillig te verzekeren voor werknemersverzekeringen maar dat is mijns inziens in uw situatie (nog) niet lonend.

Ik zou u wel aanraden om te zorgen voor duidelijkheid over de exacte tijden wanneer u komt werken. Flexibel betekend niet direct dat u niet weet waar u aan toe bent van te voren. Een redelijke termijn om hier duidelijkheid over te hebben is twee weken van te voren. Uiteraard kan eventueel meerwerk wel later worden afgesproken.

Vanwege de beperkte aantal uren kunt u ook onderhandelen over een hoger uurloon omdat reistijd niet echt in verhouding staat tot de inkomsten (tenzij u dichtbij deze vrouw woont).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 23:48
Wat fijn, zo'n snel, duidelijk en uitgebreid antwoord! Ik kan weer vooruit.
Bedankt!

Groetjes,
Anita

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.