Hoeveel zit het met belasting afdragen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 26 Oktober 2010 11:41
Hallo, Sinds kort heb ik mijzelf ingehuurd als ouder om mijn zoon met ADHD te begeleiden. Hiertoe keer ik mezelf een x bedrag uit per maand. Nu weet ik dat het een bruto bedrag betreft maar kan iemand mij vertellen hoeveel belasting er globaal over betaald moet worden? Ik keer mezelf 390 euro uit maandelijks. |
|
Geplaatst: dinsdag 26 Oktober 2010 11:43
Ik zie dat ik mijn vraag helemaal fout geformuleerd heb... Moest ff snel, tussen de bedrijven door.. dan krijg je dat he....! |
|
Geplaatst: dinsdag 26 Oktober 2010 12:05
Ik las overigens zojuist dat je geen belasting hoeft af te dragen wanneer je jezelf of een ander familielid hebt ingehuurd. Klopt dit? |
|
Geplaatst: dinsdag 26 Oktober 2010 14:59
Het hangt ervan af of je naast deze inkomsten nog andere inkomsten uit werk hebt. Zo niet ,maar je "aanrechtsubsidie" krijgt, moet je ongeveer 40% apart leggen voor de belasting. In beide gevallen heb je de belastingkorting namelijk al ontvangen. Heb je geen ander werk, uitkering of aanrechtsubsidie dan zal de belastingkorting ongeveer overeenkomen met de belastingaanslag. 10% apart houden lijkt mij dan ruimschoots voldoende. "Ik las overigens zojuist dat je geen belasting hoeft af te dragen wanneer je jezelf of een ander familielid hebt ingehuurd. Klopt dit?" Neen, als ontvanger van loon moet je altijd je inkomsten opgeven. Bij de verantwoording van het PGB moet je opgeven wat je aan wie hebt betaald, ook als je dat zelf bent. P.S.: Als je bijstand,WW, WAJONG of WIAuitkering hebt, ga dan na of een deel van de PGB inkomsten op de uitkeringen worden gekort. |
|
Geplaatst: donderdag 28 Oktober 2010 19:39
Ik HEB een baan met contract waar ik in belastingbox 3 zit.. Voor dochter met adhd en PGB betaalde ik mezelf deel uit, kan er ruim 33% van terug betalen én,, door mijn "te hoge" gezamenlijke inkomen (vader werkt fulltime) heb ik OOK nog blauwe envelop gehad qua KindToeslag retour.. Dit omdat geen vorm van BSO is gebruikt maar wel via PGB iemand is ingehuurd qua thuis opvangen.. Kortom; vanaf deze zomer heb ik mezelf geen cént meer uitbetaald van dit PGB; alles gaat op aan OB in huis , vervoer én Tijdelijk Verblijf- instellingen.. Ben er goed ziek van dat ik dit achteraf pas te weten ben gekomen; niemand van Per Saldo, Balans , MEE of whatever meldt je dit.. |
|
Geplaatst: vrijdag 29 Oktober 2010 19:01
Ik weet niet of dit aan andere instanties is om dit aan je te vertellen. Dat kun je eigenlijk zelf ook wel nagaan. Dat je kindertoeslag terug moet betalen is omdat je inkomsten stijgen. Dat zou ook zo zijn als je meer zou gaan verdienen in je al bestaande baan. Je moet bij PGB enorm je kop erbij houden :wink: . |
|
Geplaatst: vrijdag 29 Oktober 2010 20:50
Okay dan weet ik genoeg.. Blijf ik toch vaker thuis; elke maand die KIT is wel prettig en vang ik dan wat onkosten mee op die lang niet gedekt worden door het PGB, ondanks verhoging hiervan.. Tsja..als je toch afgestraft wordt qua zelfs meer terug betalen dan je netto verdient bij je werkgever.. Net 200 over die grens heen, 700 retour.. :twisted: |
|
Geplaatst: vrijdag 29 Oktober 2010 21:52
Gezien Uw advertentie: huishoudelijke zorg mag niet uit PGB betaald worden! Het is maar, dat U het weet. Ik reageer op Xantippe. |
|
Geplaatst: zaterdag 30 Oktober 2010 10:06
eeh pardon: huishoudelijk zorg??? Ik begeleid mijn eigen zoon intensief en ontvang daar PGB voor! Volgens het Zorgkantoor heb ik zeker recht op! Mijn zoon heeft een zware vorm van ADHD en heeft continu begeleiding nodig! |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 30 Oktober 2010 23:01
Beste Wendy, Als u uzelf ongeveer 400 euro per maand uitkeert en dit de enige inkomsten zijn die u ontvangt dan zult u zeer beperkt of zelfs helemaal geen belasting betalen. Er gelden namelijk diverse kortingen. http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/heffingskortingen/heffingskortingen.html#P4_0 (dit zijn de kortingen die gelden voor 2009, voor 2010 heb ik ze niet zo snel kunnen terugvinden op de site van de belastingdienst) Aangezien uw 'werkgever' geen rekening houdt met de heffingskorting heeft u daar altijd al mee te maken. Bij een inkomen dat zo klein is zal u - waarschijnlijk - geen belasting noch premies volksverzekering hoeven te betalen. Echter als het een inkomen is naast dat van uw partner of naast een ander inkomen dan is de situatie heel anders. Een berekening wordt dan een stuk ingewikkelder en zal echt gedaan moeten worden door iemand die op de hoogte is van de exacte ins en outs. Reken er op dat als uw partner een modaal inkomen heeft en dit een extra inkomen is (naast parttime werk) dat u ongeveer 40 a 44% aan belasting en premie volksverzekeringen moet betalen. Let wel dat dit inkomen niet meetelt voor werknemersverzekeringen, pensioen opbouw of opgebouwde werkervaringsjaren (mocht u later voor een andere baan solliciteren). Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 10 November 2010 20:09
Ik moest ook veel belasting betalen. Mijn Voorlopige Toeslag is verlaagd, moest zorgtoeslag en kindertoeslag terug betalen. Nu heeft mijn vader uitgezocht hoe je dit belastingtechnisch het beste kan doen. Mijn partner (vader van mijn"PGB-zoon") verdient een stuk minder bruto dan ik. We hebben het contract gewijzigd en nu krijgt mijn partner het op zijn rekening. We storten elke maand 33% van het bedrag op een aparte rekening op de belasting te betalen die nu een stuk minder is. In 2008 kreeg ik het op mijn rekening, maar sinds 2009 gaat het naar mijn vriend. Mijjn Voorlopige toeslag is nog steeds gebaseerd op 2008, en ook mijn zor- en kindertoeslag. |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 11 November 2010 13:49
Beste moeder van Joris (JoJo), Wat u kunt doen is bij de belastingdienst een verzoek tot het verleggen van het peiljaar indienen. Dat houd in dat ze gaan kijken naar een ander jaar dan ze normaal doen als er reden is wat betreft een flink lager of hoger verzamelinkomen. Als het inderdaad veel uitmaakt dan kunt u daar alsnog een hogere vergoeding krijgen. U zult daarvoor wel zelf actie moeten ondernemen en bijvoorbeeld de belastingtelefoon bellen ( 0800 - 0543 ) alsmede formulieren invullen. Of dat voor alle toeslagen apart moet, zult u even moeten navragen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zaterdag 13 November 2010 15:06
Hallo allemaal Het is toch normaal,dat als je van de pgb loon ontvangt. Dat is toch in komen. Dat je daar belasting over betaal, Ik heb alles uithanden gegeven aan de svb Daar ben ik heel te vrede, En als je de belastingdienst op beld,die vertellen je ook hoeveel belasting je moet betalen.Over het bedrag,Ik zou zeggen.Goed opletten En eerlijk zijn. gr |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk