inhuren nichtje
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 26 Oktober 2010 20:01
We willen het nichtje van onze dochter inhuren (de dochter van de zus van mijn man). Ze is 18 jaar en past regelmatig op onze kinderen. Nu willen we dit graag via de PGB laten lopen om haar hiervoor beter te betalen. We hebben een dochter met ADHD en PDD-Nos. Ik heb een aantal vragen. 1. Wat is een redelijk uurtarief? We denken zelf aan € 15,-. Ze blijft ook regelmatig een nachtje over, een vast bedrag voor de nacht? 2. wat voor soort contract moeten we met haar afsluiten, een gewoon arbeidsovereenkomst of een ander soort contract? Ze is wel familie, maar niet inwonend en ook niet 1e of 2e graads. Ik heb op de site van de SVB gekeken, maar kom er nog niet echt uit. 3. hoe kunnen we haar het beste uitbetalen. Moet zij hiervoor een factuur/declaratie opstellen en die aan ons toesturen of is dit niet nodig en kunnen we aan het eind van de maand haar de uren overmaken (bruto?) Wie kan ons helpen? Alvast bedankt! |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 27 Oktober 2010 13:42
Beste Renate, 1. Wat is een redelijk uurtarief? We denken zelf aan € 15,-. Ze blijft ook regelmatig een nachtje over, een vast bedrag voor de nacht? :!: Het is inderdaad niet heel onredelijk om daar 15 euro voor te betalen, hoewel voor iemand zonder scholing en specifieke opleiding dit op mij wel wat hoog overkomt. Het is vaak zo dat een vast bedrag per nacht word gerekend. U kunt daarbij kiezen voor bijvoorbeeld de helft van de uren uit te betalen, onafhankelijk van hoevaak zij uit haar bed moet om te zorgen voor uw kind. 2. wat voor soort contract moeten we met haar afsluiten, een gewoon arbeidsovereenkomst of een ander soort contract? Ze is wel familie, maar niet inwonend en ook niet 1e of 2e graads. Ik heb op de site van de SVB gekeken, maar kom er nog niet echt uit. :!: Aangezien zij geen direct familielid is kiest u voor anders, een contract met iemand van buiten uw eigen directe gezin. 3. hoe kunnen we haar het beste uitbetalen. Moet zij hiervoor een factuur/declaratie opstellen en die aan ons toesturen of is dit niet nodig en kunnen we aan het eind van de maand haar de uren overmaken (bruto?) :!: U kunt de verloning overlaten aan de SVB. Dat is gratis voor u en dan weet u zeker dat de juiste betalingen worden verricht. Zij stuurt dan naar u de urenverantwoording. Daarop moet in ieder geval haar naam, adres, de uren uitgesplitst per dag en haar rekeningnummer staan. Na controle stuurt u deze ondertekend door richting SVB. Deze betalen dan uit en sturen de loonbriefjes op. Bewaar altijd kopietjes van urenverantwoording (dit mag ook gewoon via de mail!) U kunt dit ook zelf ter hand nemen. Het afgesproken loon, inclusief of exclusief vakantiegeld, stort u dan naar haar rekening. Aangezien zij werkt volgens de regels van de regeling dienstverlening aan huis kan zij zich verzekeren voor werknemersverzekeringen maar dat hoeft niet. Bij ziekte en vakantie bent u verplicht door te betalen. Als u bij de SVB de verloning laat doen is eenvoudig een bericht sturen naar de SVB dat ze ziek is voldoende om extra budget te krijgen om een andere hulpverlener tijdelijk in te huren om de ziekte te overbruggen. Het is in die zin ook aan te raden meerdere hulpverleners in te huren als uw budget ruim genoeg is (vanaf klasse 4 begeleiding) om ziekte en vakantieperiodes te overbruggen zonder gaten. Hopelijk heeft u wat aan deze informatie. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Johanna |
Geplaatst: woensdag 03 November 2010 13:05
Ik vind 15 euro bruto per uur helemaal niet zo hoog, zeker niet als je daarbij ziet dat het om 2 kinderen gaat die alle bij een diagnose hebben, dus niet de makkelijkste kinderen om op te passen. Nu is het wel zo dat ze al heel bekend is bij de kinderen omdat ze al af en toe oppast, maar dat wil niet zeggen dat het er makkelijker door wordt. Wel is het zo dat je goed moet kijken naar de omschrijving want gewoon oppassen mag niet, dat valt niet onder pgb. Maar als het om begeleiding gaat mag het wel want dat is wel pgb. Het verschil zit hem daarin dat elke ouder met kinderen een oppas nodig kan hebben dus dat is normale zorg die niet uit pgb betaald kan en mag worden. maar niet elke ouder heeft begeleiding nodig voor de kinderen en dat mag dus wel uit pgb en daarvoor heb je ook een pgb indicatie gehad dan. Je kunt inderdaad via het svb de verloning laten doen, en dan moet je inderdaad goed aangeven of het bedrag dat je afspreekt netto is, of bruto is en of er nog vakantiegeld af of bij moet. |
Emmely |
Geplaatst: donderdag 18 November 2010 11:09
het is waarschijnlijk een beetje laat maar ik denk dat het uurloon vrij hoog ligt. als je het uurloon vergelijkt met een gediplomeerde niveau 4 met enige ervaring binnen de cao jeugdzorg kom je op 15,- uit. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk