1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Opleiding

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 28 Oktober 2010 14:22
Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaren werkzaam in de huishoudelijke zorg via Pgb, maar nu wil ik graag verder met mijn werk en meer uitdagingen.
Ik wil daarom dan ook graag een opleiding gaan volgen (eventueel een avondcursus) om mijn mogelijkheden uit te breiden.
Ik weet alleen niet zo goed waar te beginnen! En waar ik het beste en opleding zou kunnen gaan volgen.
Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen!!

Alvast bedankt!!
Pim Geplaatst: vrijdag 29 Oktober 2010 11:42
Beste Chantal,

Goed dat u zich daarin wilt verdiepen en kijkt naar de mogelijkheden.
Het is uiteraard erg afhankelijk van de mogelijkheden die u heeft en de richting die u opwilt.

Het is mogelijk bijvoorbeeld een deeltijd opleiding te gaan doen in een specifieke richting, maar dat zijn opleidingen die kosten meestal enkele jaren. Als u zoekt naar korte opleidingen dan zijn daar ook best mogelijkheden in.

Aangezien ik niet weet waar u woont zal ik enkele scholingsmogelijkheden in Zuid Holland geven:

Er zit in Leiden het Bijscholingscentrum, die betaalbare bijscholing verzorgt voor ondernemers in de zorg. Aanbod is niet heel groot maar wel voldoende.

In Ridderkerk zit Precision bijscholing. Hoewel ik geen idee heb van hoe betaalbaar zij zijn, is het wel zo dat het een kleinschalige onderneming is met een ruim aanbod.

Het Erasmus MC in Rotterdam heeft ook de Zorgacademie welke ook opleidingen verzorgt voor ondernemers in de verplegende en verpleegkundige zorg. Het cursusaanbod is hier erg ruim, de prijzen zijn niet heel hoog.

Mocht uw voorkeur meer uitgaan naar begeleiding zult u toch duidelijker moeten maken in welke richting uw voorkeur uitgaat en waar u woont, zodat ik met u mee kan denken in scholing en de mogelijkheden bij u in de buurt.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Nelleke Geplaatst: zaterdag 30 Oktober 2010 17:34
Wanneer je meer de verzorgende kant op wilt, zou je kunnen denken aan de opleiding Helpende zorg en welzijn. Dit is een opleiding op niveau 2. De opleiding is te volgen via afstandsonderwijs (bv NTI), maar er worden wel 512 stage-uren gevraagd.
Geplaatst: dinsdag 02 November 2010 13:35
Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb me eigenlijk nog niet echt verdiept in de preciese richtingen die je op kunt in dit vakgebied. Ik heb ook geen idee wat de mogelijkheden hierin zijn. Ik woon zelf in Hoensbroek dat ligt in Zuid- Limburg.

Mvg Chantal
Pim Geplaatst: woensdag 03 November 2010 13:26
Beste Chantal,

Dan denk ik dat het wijs is u eerst te oriënteren op wat u wilt voordat u een opleiding kiest die daarbij past, zij het een korte cursus of een volledige opleiding.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 12:55
Hoi Pim,

De afgelopen dagen heb ik eens flink rondgespeurd op het internet ik ben al een tijdje erover aan het denken om een opleiding te gaan volgen, maar nu wil ik er ook echt werk van gaan maken. De functie van begleidster wekte wel intresse bij me op. Zelf heb ik een lichamelijk gehandicapte moeder en ik merk hoe belangrijk de structuur in haar leven is en hoe ze geniet van de uitjes. Het lijkt me ook geweldig om met kinder te werken ik heb al een aantal maanden stage gelopen op een school voor gehandicpten kinderen. Ik vond het geweldig en heb er dus ook enorm van genoten.
Alleen vraag ik me af of er ook deeltijd opleidingen zijn of avondcursusen want ik kan niet stoppen met werken ik zal dit moeten combineren met de opleiding.

Mvg Chantal
Pim Geplaatst: donderdag 04 November 2010 14:55
Beste Chantal,

Wat u kunt overwegen is dan een BBL opleidingstraject (70% werken, 30% leren) in te gaan waar u al gaat werken bij een instelling (loondienst) en tegelijkertijd uw opleiding volgt in de richting pedagogisch werker (Bijvoorbeeld bij Zorgnetlimburg)
Het is een MBO studie en vereist wel een langdurige opleiding (3 a 4 jaar).

Als dit u te kostbaar is of niet past binnen uw huidige omstandigheden kunt u kijken naar een thuiscursus (de NHA of de LOI ). Dit vereist wel een grote inzet en motivatie! Duur is 30 - 48 maanden (2,5 - 4 jaar), afhankelijk ook van eigen inzet!
U kunt dan het beste kiezen voor een cursus pedagogisch medewerker, en ik vermoed gezien het feit dat u aangeeft eerder voornamelijk huishoudelijk werk gedaan te hebben dat u het beste kunt kiezen voor niveau 3 (niveau 4 is meer vereisend).
Ik hoop dat u hier wat aan heeft.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 05 November 2010 19:46
Hoi,

Bedankt voor de informatie ik ga er zeker wat mee doen. Ik denk dat ik ga informeren of pedagogisch werker niveau4. Ik ben namelijk afgestudeerd als directiesecretaresse niveau 4 maar moest nood gedwongen andere werkzaamheden gaan verrichten. Dus neem aan dat dat wel zal gaan lukken.
Nu moet ik alleen nog over wegen of het een thuis studie word of bbl in loondienst.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere vooruitgangen
Curadomi Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 11:44
Dag Chantal.

Ik raad je aan contact te zoeken met een ROC in jouw buurt.
Een opleding helpende welzijn, zou een goed vervolg kunnen zijn.
Succes.

Hartelijke groet,
Christa Lubben
Curadomi
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 00:37
Blijkbaar zijn veel zorgverleners op zoek naar passende bijscholing in de zorg. In Zuid-Limburg is er helaas niet veel aanbod. PGBmatch biedt sinds kort diverse trainingen aan die aansluiten bij de praktijk en interactief zijn. Trainingen zijn geaccrediteerd en leveren accredidatie punten op.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.