1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Per ongeluk deel pgb op wat nog terug moet worden betaald

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 01 November 2010 10:14
Hallo, ik heb een vraag.

Sinds begin dit jaar heb ik een pgb en ontvang daar dus elke 3 maanden voorschotten van op mijn rekening.
Nu komt dat geld op dezelfde rekening binnen als waar ook mijn vaste lasten van worden betaald en waar mijn salaris op binnen komt.
Laatste tijd gaat het financieel echter wat minder (flinke belastingaanslag gehad o.a.) en tot mijn schrik kwam ik er laatst achter dat een deel van het overschot aan pgb geld is uitgegeven aan persoonlijke rekeningen etc.
Het gaat hier om een bedrag van iets meer dan 2000 euro.
Nu weet ik dat volgend jaar ergens het overschot aan pgb geld van dit jaar terug moet worden betaald aan het zorgkantoor, ik zag dus de bui al hangen.
Ik heb toen per direct een andere betaalrekening laten openen die ik alleen voor het pgb wil gaan gebruiken, om ditzelfde in de toekomst te vermijden.

Nu zit ik natuurlijk nog met dat tekort wat ik straks moet gaan terugbetalen..
Vanwege een tegenvaller in mijn persoonlijke situatie sta ik er momenteel financieel niet erg goed voor.
Ik kan dus dat bedrag niet in zeer korte tijd in èèn keer ophoesten.
Waar ik aan dacht is misschien een persoonlijke lening als oplossing.

Wat betreft dit probleem heb ik enkele vragen voor mensen die hier wat meer in thuis zijn:

*Wanneer in het nieuwe jaar moet overgebleven pgb geld van het afgelopen jaar precies worden terugbetaald? Is dat al gelijk bij aanvang van het nieuwe jaar of pas later in dat jaar?
*Is er een mogelijkheid om dit probleem aan het zorgkantoor uit te leggen en eventueel een regeling te treffen dat ik in termijnen dat bedrag kan aflossen? Iemand die een soortgelijk probleem had en hier ervaring mee heeft?
*Mocht het zo zijn dat ik geen persoonlijke lening los kan weten te peuteren ergens en ook geen uitstel van betaling kan krijgen van het zorgkantoor, wat voor gevolgen kan dit dan precies hebben voor mij (boete, verlies van pgb, ...?)?

Ik hoop dat op bovenstaande vragen iemand een antwoord heeft.
Het mag duidelijk zijn dat er hier geen sprake is van opzettelijk misbruik van pgb geld, ik hoop dan ook dat ik snel een oplossing vind voor dit probleem.

Met vriendelijke groet,

Jack.
Geplaatst: maandag 01 November 2010 15:22
*Wanneer in het nieuwe jaar moet overgebleven pgb geld van het afgelopen jaar precies worden terugbetaald? Is dat al gelijk bij aanvang van het nieuwe jaar of pas later in dat jaar? :

Eerst moet je verantwoording afleggen; dat is eind januari 2011.
Medio maart krijg je een besluit plus rekening.
In de loop van april moet je terugbetalen.

*Is er een mogelijkheid om dit probleem aan het zorgkantoor uit te leggen en eventueel een regeling te treffen dat ik in termijnen dat bedrag kan aflossen? Iemand die een soortgelijk probleem had en hier ervaring mee heeft?
*Mocht het zo zijn dat ik geen persoonlijke lening los kan weten te peuteren ergens en ook geen uitstel van betaling kan krijgen van het zorgkantoor, wat voor gevolgen kan dit dan precies hebben voor mij (boete, verlies van pgb, ...?)?
Geen boetes etc.. Zodra er sprake is van achterstallige betalingen wordt gedreigd met opschorten van PGB.
Duis wanneer die situatie zich voor gaat doen kun je beter zelf contact opnemen met het zorgkantoor om een regeling voor te stellen./
Johanna Geplaatst: woensdag 03 November 2010 14:47
je kunt altijd een klacht indienen en afwachten wat dat brengt.
verder kun je ook altijd een regeling treffen met het pgb kantoor om het in termijnen terug te betalen.
Ik zou daar geen persoonlijke lening voor afsluiten want dan ben je veel duurder uit dan het pgb terug betalen.
En je kunt natuurlijk alvast beginnen om elke maand een bedrag opzij te zetten zodat het bij de definitieve berekening alweer minder is wat je moet terug betalen.

het beste kun je dus en elke maand iets opzij zetten bijvoorbeeld 20 euro of 50 euro als je dat kunt missen en een klachtenbrief schrijven.
Kom je er niet uit kun je ook lid worden van per saldo en via hun juridische hulp krijgen hierin.
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 17:38
Hoi Jack,

Als het gaat om een bedrag van iets meer dan 2000 euro, ga ik daar gevoegelijk van uit dat je je vrije voet nog niet vanaf hebt gehaald? Dat is altijd en in ieder geval 250 euro..kan ook iets meer zijn (maar dan moet je in hogere pgb-sferen zitten)
Dus dat er eerst vanaf halen.

Wat betreft je vraag wanneer je dat terug zou moeten storten: Je hebt tot 11 Februari 2011 de tijd om het laatste half jaar en de eindverantwoording voor 2010 te doen. Tot die tijd ben je zeker van je zaak. Na die tijd word het giswerk. De ene keer kunnen ze razendrap zijn en heb je met een week of twee al de afrekening over 2010, de andere keer zit je maanden re wachten..Dus reken op eind februari wat betreft de afrekening, dan zit je erg veilig. Erna heb je nog een termijn van betalen. Meestentijds een week of drie. Die mag je er ook nog bij optellen. Dus ergens eind maart zitten we dan.
Dat is het snelst wat ik heb mee gemaakt.
Het langzaamst is dat ik in oktober van het volgende jaar (dus als je over 2010 zou praten okt 2011) pas de afrekening kreeg. Het is erg rekbaar dus.

Wel zou ik je adviseren om zodra je de afrekening krijgt meteen en schriftelijk te reageren. Niet zozeer met uitleg maar met een verzoek om gespreide betaling.

Ik wens je sterkte en succes en zoals iemand voor mij al zei..ik zou de aankomende maanden ook in ieder geval trachten iets opzij te leggen. Als je dat niet lukt vanwege een te laag inkomen, zal waarschijnlijk ook een persoonl;ijke lening worden geweigerd. Iets om rekening mee te houden.

Een klachtenbrief of juridische hulp lijkt me in deze geen sprake van. Je bent heel duidelijk..je hebt per ongeluk een inschattingsfout gemaakt en wil die ook graag herstellen.

En als laatst..als het echt niet lukt, zal het zorgkantoor ( en tegenwoordig sneller dan vroeger) idd je PGB stoppen tot het saldo voldaan is of het evet verrekenen (in een gunstig geval)

Nogmaals sterkte.
Mery
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 21:47
Toen ik geld had overgehouden over 2009, werd dit met voorschot van het tweede kwartaal verrekend. Met andere woorden, het voorschot van het tweede kwartaal viel lager uit omdat het teveel over 2009 in mindering werd gebracht.
Is uw voorschot hoger dan 2000,- hoeft u niets terug te betalen, maar wordt uw voorschot over het tweede kwartaal 2000,- lager. Keerzijde is dat u dan het tweede kwartaal aanzienlijk minder zorg in zult kunnen kopen, maar een lening is wellicht ook niet nodig. Ik ken niet de hoogt van uw PGB en uw persoonlijke omstandigheden, dus misschien heb ik wel makkelijk praten. De wijze van afrekenen hangt misschien ook wel sterk af van welk zorgkantoor de gelden regelt.
Geplaatst: vrijdag 05 November 2010 06:55
@ Marianne,

Overhouden is iets anders dan terug moeten storten en zelfs al word het verrekend, word je wel geacht de zorg dan ook in te kopen.
Anders verleg je alleen het probleem maar. Het geld wat er nu niet is, zal hoe dan ook weer op tafel moeten komen. Zij het voor zorg, zij het in een terugstorting.
Geplaatst: vrijdag 05 November 2010 11:34
Je hebt een fout gemaakt, JAMMER, dus moet je dit oplossen. Mensen met een handicap of chronische ziekte hebben zelden het geld om dit zelf binnen de termijnen op te lossen. Mocht dit in jouw geval ook zo zijn: gewoon naar het zorgkantoor gaan het uitleggen en vragen om hulp. Hier werken normale mensen die er niet zijn om te pesten maar wel om misbruik te voorkomen. Wacht je de zaak af dan loop je het risico dat men je van kwaadwillendheid gaat verdenken en dan volgt er een helse periode voor je.
Dus voorkom deze ellende en regel een goede afbetalingsregeling bij of via hun. Bijkomend voordeel is dat je zo snel mogelijk weet waar je aan toe bent. Stress is schadelijk voor iedereen.
Heel veel sterkte, Jolanda
Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 10:01
Meneer H {deleted by moderator: Het bericht en de advertentie waarop deze reactie betrekking heeft is verwijderd},

Het gaat hier om advies geven aan elkaar als zorgverleners/ zorgvragers!
Ik vind dat het aanbieden van een lening hier absoluut niet thuis hoort.
Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 14:07
Een lening is zeker niet de oplossing!I
Immers komt er nog een 3% meer schuld bij.

Inderdaad, contact opnemen met het zorgkantooren uitleg geven.
Misschien dat MEE u kan bijstaan.
Heel veel sterkte!

Groetjes Magreth
Gast Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 10:09
Beste ZoekPgbZorgers,

Wij hebben het bericht inzake de lening verwijderd van het forum. Vanwege het weekend was dat helaas niet eerder mogelijk.
De bijbehorende advertentie wordt voor plaatsing altijd eerst gecontroleerd en deze is door ons natuurlijk ook niet goedgekeurd en verwijderd.

Met vriendelijke groet,
Het ZoekPgbZorg Team
Corina Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 12:13
Ik zou iedereen willen adviseren om een aparte rekening te openen voor de PGB gelden. Dit om verwarring met eigen financiën te voorkomen. Zo blijf je ook het beste inzicht houden in je PGB financiën.

Is nu niet meer terug te draaien voor deze situatie, maar wellicht wel een tip voor de toekomst? Ik wens u, Jack 9, in ieder geval heel veel sterkte met de situatie en hoop dat u goede afspraken kunt maken met het zorgkantoor over het nog terug te betalen bedrag.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.