1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

rechten en plichten

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 02 November 2010 15:46
Ik ben al een tijdje op zoek wat mijn rechten en plichten zijn als zorgaanbieder die bij iemand werkt met indicatie hbh1.
Hieronder valt licht huishoudelijk werk enz.
Maar wat als ik weiger om bijv. plafonds af te nemen of als het regent buiten de ramen te zemen?
Ik vraag me af of iemand hier het antwoord weet.

groetjes karin
Matthijs Geplaatst: woensdag 03 November 2010 00:15
Tja, de werkzaamheden die je noemt zijn denk ik afhankelijk van wat je met elkaar overeen bent gekomen. Als je daarover geen afspraken hebt gemaakt moet je daar samen uit komen. Niemand kan jou verplichten dat werk te doen, maar niemand kan ook de budgethouder verplichten om jou in te blijven huren als je het niet doet.

Nu klinkt plafonds afnemen als een klusje dat je hoogst zelden doet en ramen zemen in de regen klinkt sowieso een beetje nutteloos, dus een erg groot probleem kan het toch niet zijn lijkt me.
Geplaatst: woensdag 03 November 2010 12:05
Hoi M

Mijn vraag was wat mijn rechten en plichten zijn.
Dat het nutteloos is om met regen buiten de ramen te zemen begrijp ik maar wat als ik dan weiger?
Dan kan ik vertrekken want de budgethouder kan iemand anders "inhuren"
en plafonds afnemen is normaal 1 keer in het jaar maar wat als het meerdere keren moet gebeuren? ik ben "ingehuurd" voor hbh1 maar voel me soms een werkpaard voor de € 9,50 die ik per uur over houd.
Ik merk dat de pgb houder meer rechten heeft en de zorgaanbieder meer plichten.
Pim Geplaatst: woensdag 03 November 2010 13:21
Beste Karin,

Het is mijn indruk dat er al wat spanningen in uw werkrelatie zijn ontstaan.
Toch denk ik dat u vrij zwak staat ten opzichte van uw opdrachtgever.

U kunt inderdaad weigeren om het werk te doen. Dit kan tot gevolg hebben dat u word ontslagen. U heeft wel papieren rechten (recht op goede arbeidsomstandigheden bijvoorbeeld) maar deze zijn in de praktijk nauwelijks hard te maken.

Het heeft namelijk totaal geen zin om een vakbond hier in te zetten of een advocaat, noch om ermee naar de arbeidsinspectie te gaan. Hooguit zou u bij de WMO consulent van de gemeente uw beklag kunnen doen maar ik geef u weinig kans van slagen.
Dus of u komt er in goed overleg uit, of u weigert en neemt de gok dat u daarmee ontslagen word.
Het is aan u zelf. Overigens is huishoudelijk werk in loondienst een beroep dat tot de zware lichamelijke arbeid gerekend word. Uw opmerking over 'werkpaard' is daarmee dus wel enigszins terecht.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: woensdag 03 November 2010 23:32
Karin, je hebt helemaal gelijk. In de pgb constructie staat de hulpverlener erg zwak. In de regio waar ik woon kun je met huishoudelijk werk gemakkelijk 12 euro per uur zwart verdienen. Daar zou dus 18 euro wit tegenover moeten staan om te kunnen concurreren. Daarom is het zo moeilijk voor budgethouders om huishoudelijk personeel te vinden. :D
Anne Geplaatst: dinsdag 09 November 2010 17:01
Als ik zie hoeveel moeite het mij heeft gekost om een nieuwe huishoudelijke hulp te vinden, denk ik niet dat je zomaar ontslagen kunt worden als je iets weigert. Als de indicatie van de zorgvrager uitsluitend 'licht huishoudelijk werk' is en je bent op die gronden ook aangenomen, dan kun je dus zwaar huishoudelijk werk weigeren. In het indicatieprotocol van de WMO van de gemeente waarin de zorgvrager woont, kun je vinden wat men verstaat onder 'licht huishoudelijk werk', ook zou je het na kunnen vragen bij het zorgloket van de WMO van die gemeente.
Verder heb je wel enige rechten als deze zijn vastgelegd in de overeenkomst die is afgesloten. Is dit een modelovereenkomst (arbeidsovereenkomst) van de SVB, dan staat hier in:
• Er is geen CAO van toepassing.
• De zorgverlener verricht de werkzaamheden in de directe leefomgeving van de budgethouder.
• De zorgverlener garandeert de kwaliteit van de hulp en verricht zijn werk zoals van een redelijk handelend zorgverlener verwacht mag worden. De zorgverlening moet indien van toepassing voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg en de beroepscodes.
• De budgethouder zorgt voor goede, veilige werkomstandigheden (voor zover dit van hem/haar kan worden verlangd).
• De zorgverlener houdt alles geheim wat hij/zij weet over de budgethouder en diens gezin, partner of huisgenoten.
• De zorgverlener moet er bij de overdracht van de werkzaamheden voor zorgen dat de benodigde gegevens beschikbaar zijn. Dit gebeurt in overleg met de budgethouder.

Toegegeven er staat maar één klein zinnetje in over de rechten van de zorgverlener, de rest gaat allemaal over de belangen van de budgethouder.
Foveo Geplaatst: donderdag 11 November 2010 00:49
Kom op zeg.
Je hebt een overeenkomst en die is getekend door 2 partijen.
Dit soort zaken moet je vooraf gaan bedenken.
En dat er weinig waarborgen zitten aan de zijde van de werknemer komt omdat mensen kiezen (ook zorgaanbieders!) voor een standaard en algemeen contract.
Lekker even downloaden en klaar.
Elke zorgaanbieder (ook op het gebied van HH) zou na moeten denken over wat hij / zij wel of niet wil.
Het is immers OOK JOUW belang om een goede overeenkomst te hebben?

Wat ook opvalt is dat in dit soort problemen (wij counselen nogal eens op dit gebied) de hulpverlener gaat roepen "ja maar dat wist ik niet".
Van een professioneel werker mag je verwachten als klant dat de werker weet waar hij of zij aan begint.

Dus: maak je eigen overeenkomst met de klant. Geen standaard gedoe.
Als jij van mening bent dat je geen ramen hoeft te lappen bij een bepaalde weersgesteldheid benoem dat dan in je contract met termen als "voorzover de weersomstandigheden gunstig zijn welks ten beoordeling is aan de uitvoerder van de werkzaamheden en in overleg met de client vastgesteld" .

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.