1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

4 dagen-regeling

Auteur Bericht
Angelique Geplaatst: woensdag 10 November 2010 11:13
Hallo beste mensen,

Sinds een half jaar werk ik tot volle tevredenheid bij een dame met PGB. Ik ben aangenomen in 1ste instantie voor 3 dagen per week. Nu komt er regelmatig een dienst bij, waar door ik de laatste 2 maanden gemiddeld 4 dagen per week daar werk.

Nu is mijn vraag, heeft dit consekwenties voor mij als deze dame niet bereidt is om het contract te veranderen? In de zin van eventueel een boete van belastingkantoor? Ik weet dat het voor mij gunstiger is bij ziekte en zeer als ik onder de 4dagen-regeling val.

Ik heb het al een paar maal aangegeven dat ze werkgeversbelasting e.d. moet afdragen bij 4 dagen of meer, maar ze doet alsof ze doof is op zo`n moment.

Wat is wijs? Zo doorgaan of de 4de dienst niet meer werken?

Alvast bedankt, Angelique
Judith Geplaatst: woensdag 10 November 2010 16:50
Dag Angelique,

De inhoudingsplicht van de loonheffing drukt op de werkgever, niet op de werknemer.
Voor dienstverleners aan huis moeten die inhoudingen binnen een maand na afloop van een half jaar aan de belastingdienst worden afgedragen.
Als je werkgeefster dit niet doet kan ze, wanneer de belastingdienst dit ontdekt, een naheffing en een boete verwachten.
Pim Geplaatst: woensdag 10 November 2010 17:22
Beste Angelique,

Het feit dat u eerst afgesproken heeft om 3 dagen te werken en dan werkte via de vereenvoudigde regeling voor loondienst bij particulieren genaamd Regeling Dienstverlening aan Huis maakt dat u en uw werkgever nu wel een probleem krijgen.

Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om voor welke periode dan ook meer te werken dan 3 dagen per week, ongeacht het aantal uren per dag (de arbowet schrijft echter voor dat maximaal 10 uur gewerkt mogen worden achter elkaar voor beperkte tijd) als u werkt via de regeling dienstverlening aan huis bij een particulier. U moet een volledig dienstverband aangaan als u dat wel doet.

Het feit dat u al regelmatig vaker werkt dan 3 dagen per week betekend volautomatisch dat u daarmee in volledig dienstverband bent getreden met deze zorgvrager. De belastingdienst zal dit bij controle ook zo behandelen en zowel naheffingen, rente als boetes opleggen.

Het gaat hierbij niet alleen op de premies werknemersverzekeringen (die zijn verplicht bij volledig dienstverband maar vrijwillig bij de Regeling Dienstverlening aan Huis) maar ook om loonheffingen, werkgeversbijdragen pensioen, werkgeversbijdragen werknemersverzekeringen (WW, ZW, ZVW, WAO).
Het is daarom ook zaak om dit goed uit te laten zoeken en hierbij om raad te gaan bij bijvoorbeeld de Sociale Verzekerings Bank ( http://www.svb.nl ). Deze zijn over het algemeen goed op de hoogte van alle regelingen en vereisten.

Volledig dienstverband heeft overigens ook als consequentie dat u meer rechten heeft en er gegronde redenen moeten zijn om u te ontslaan.

Een controle van de belastingdienst kan tot 7 jaar na aangifte van de gegevens leiden tot correctie door de belastingdienst inclusief naheffingen, rentes en boetes. Het is verstandig dit voor te zijn.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Angelique Geplaatst: donderdag 11 November 2010 08:14
Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee, tnx.

Groet Angelique
Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 12:09
de werkgever moet daarna de heffingen bij de "loodienst" verkapte zorgverlener toch ook weer in rekening brengen anders komt er nog een probleem bij

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.