1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zwangerschapsbegeleiding voor mensen met een pgb

Auteur Bericht
Yvonne Geplaatst: donderdag 11 November 2010 12:53
Hallo allemaal, kan iemand mij ook vertellen of je zwangerschapsbegeleiding vanuit een pgb kunt betalen?? wil namelijk ook deze groep mensen begeleiden. :D graag zie ik jullie reacties
Pim Geplaatst: donderdag 11 November 2010 13:44
Beste Yvonne,

Over het algemeen is zwangerschap niet een chronische aandoening. Een PGB is bedoeld voor mensen die wel een chronische handicap of ziekte hebben.
Als mensen met deze chronische handicap of ziekte zwanger worden is het begeleiden ervan middels PGB mogelijk.

Het is al met al een hele kleine doelgroep die bewust begeleiding zal zoeken voor puur en alleen tijdens de zwangerschap welke niet van verpleegkundige of anderszins verplegende aard is. De meeste mensen die namelijk begeleiding zoeken hebben al reeds begeleiding voor hun dagelijkse gang van zaken.

Het voortraject begeleiden (hoe ga ik een relatie aan, wat is een positieve relatie, hoe kan ik intiem worden met een ander, wat zijn consequenties en voorbehoedsmiddelen en hoe gebruik ik deze wel of juist niet) is iets wat wel belangrijk is, maar veelal in projectmatige of cursus aanpak gegoten word.

Het is mogelijk zo een cursus zelf te ontwikkelen. U kunt echter deze cursussen ook van internet halen, bijvoorbeeld bij de Rutger Nisso groep.

Al met al denk ik dat uw doelgroep daarmee heel klein wordt en misschien niet realistisch is om te proberen te bedienen. Er zijn namelijk ongeveer 120 duizend PGB houders in heel Nederland. Het grootste deel ervan is echter niet in staat of er aan toe om zich bezig te houden met zwangerschap. Daarbij is de geëigende weg nog altijd het consultatiebureau.
Succes met het vinden van uw weg in deze. Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.