1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Thuiswerken ook declareren?

Auteur Bericht
Evelien Geplaatst: donderdag 11 November 2010 20:29
Hoi,
Ik werk als freelancer bij verschillende kinderen met een verstandelijke en lichamelijke beperking die een PGB hebben. Nu moet ik wel eens naast het begeleiden van deze kinderen in/rond hun woonomgeving, thuis informatie lezen, verslagen schrijven, notulen uitschrijven, vergaderingen voorbereiden, enzovoorts. Dit doe ik dus in mijn vrije tijd. Is het officieel zo dat deze uren gedeclareerd mogen worden, of bepaald de werkgever zelf dit soort zaken?

Mijn contract http://www.svb.nl/Images/0427NH_0709.pdf
Evelien Geplaatst: donderdag 11 November 2010 21:23
Ik heb overigens deze vraag gezien https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1419

Maar deze vraag had slechts betrekking tot administratieve zaken. Mijn vraag heeft daarnaast ook betrekking op het lezen en schrijven van informatie die nodig is om mijn begeleiding aan de kinderen te bevorderen. Of valt dit ook onder administratie?
Pim Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 11:44
Beste ondernemer (m/v),

U werkt als freelancer bij diverse zorgvragers. U heeft zich als het goed is dan verdiept in wat ondernemen inhoudt en zich ingeschreven bij de kamer van koophandel.
Ook bent u op de hoogte van het feit dat u verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van zorg en de geleverde diensten. Dat u een aantal bedrijfsverzekeringen heeft, dat u aan promotie doet, dat u minimaal 3 klanten op jaarbasis heeft en dat u zelf facturen maakt waarop u minimaal de door de belastingdienst vereiste zaken zet.
U heeft zelf duidelijke afspraken gemaakt over welke werkzaamheden u in opdracht van de klant doet en welke de klant daarmee dus betaald.

Mocht dat om welke redenen niet zo zijn is het belangrijk om dit goed uit te zoeken.

U spreekt in dit geval ook uitdrukkelijk niet van een werkgever want dat veronderstelt een loondienst relatie. U heeft te maken met een klant en daarmee iemand die u een opdracht gunt. In de zorg zijn de gegunde opdrachten vaak voor lange, onbepaalde periodes.

Het lijkt mij erg verstandig dat u zich toch flink verdiept in het ondernemerschap omdat u nu op mij de indruk wekt van een wel heel beperkte voorbereiding en daarmee dat dingen u meer lijken te overkomen.

Om over te gaan op uw vragen:
:?: Nu moet ik wel eens naast het begeleiden van deze kinderen in/rond hun woonomgeving, thuis informatie lezen, verslagen schrijven, notulen uitschrijven, vergaderingen voorbereiden, enzovoorts.
:!: Thuis informatie lezen als dit gaat over professionaliteitsbevordering is niet direct te declareren. Als dit gaat over het doornemen van de gegevens betreffende de klant zult u daar van te voren duidelijkheid over moeten verschaffen naar de klant dat hieraan kosten zijn verbonden of dit niet doorberekenen.
Notulen die u schrijft voor een vergadering bij/ met een klant kunt u doorberekenen, mits u dit van te voren duidelijk hebt gemaakt.
Vergaderingen voorbereiden, afhankelijk van afspraken, kan doorberekend worden of hoort bij uw ondernemerskosten.
Promotie, telefoonkosten, netwerkkosten en dergelijk zijn niet direct in rekening te brengen. U kunt wel dit aftrekken bij uw aangifte zodat u daarover geen belasting hoeft te betalen, het drukt namelijk uw winst.

Het ondernemerschap is zo veel anders dan het werken in loondienst dat dit een heel andere manier van werken vereist.
Ik hoop dat u wat heeft aan deze informatie.
Meer informatie over ondernemen kunt u vinden op bijvoorbeeld:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/onderneming_starten_stoppen.html
http://www.kvk.nl
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Evelien Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 22:06
Dank u zeer voor uw antwoord!
Om een aantal zaken te verduidelijken: Ik ben een student en deze kinderen begeleiden is mijn bijbaan naast mijn studie. Ik ben ook niet ingeschreven bij de KvK. De ouders van de kinderen beschouwde ik even als werkgever, omdat ik via hen wordt uitbetaald. Ik begeleid deze kinderen wel volgens een bepaalde methode waarvoor ik buiten mijn studie om ben opgeleid.

Veranderd dit dan iets?

Ik ga in ieder geval even langs bij de ouders om het een en ander te vragen.
Pim Geplaatst: zaterdag 13 November 2010 11:01
Beste onbekende (sorry, maar ik kan geen naam achterhalen),

Het maakt inderdaad uit dat u niet bent ingeschreven bij KvK en student bent.
U heeft dan een verkeerd contract ondertekend.
U moet in loondienst en daarvoor zijn andere contracten verkrijgbaar bij de Sociale VerzekeringsBank.
Als u in loondienst bent dan werkt u via de vereenvoudigde regeling voor loondienst voor particulieren met de naam Regeling Dienstverlening aan Huis.

Deze regeling heeft speciale voorwaarden waaronder het niet hoeven verzekerd te zijn voor werknemersverzekeringen.
Het zorgt er wel voor dat u de eerste zes weken uitbetaald krijgt bij ziekte en dat u ook recht heeft op vakantiegeld en -uren.

Het is dus belangrijk om een nieuw contract te tekenen. Want nu heeft u een contract getekend als zijnde een ondernemer.

Als u in loondienst bent dan is het voorbereiden van vergaderingen, uitwerken van notulen, doorlezen van informatie iets dat bij het werken hoort en zult u aan moeten geven dat u dat in de urenverantwoording (elke maand opsturen via de post of e-mail inclusief uw naam, adres, woonplaats, banknummer en uitgesplitst per dag welke uren u heeft gewerkt) ook er bijschrijft als werkuren.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Evelien Geplaatst: zaterdag 13 November 2010 15:05
Hartelijk dank voor uw uitleg! Ik zal het gaan aankaarten.
Geplaatst: woensdag 17 November 2010 19:32
PGB zorg is voor directe clientcontacten.
Hiertoe behoort een uurtarief te worden afgesproken.
Werkzaamheden die nodig zijn om deze clientcontacten goed te doen behoren in dat uurtarief verdisconteerd te worden.
Zo niet dan kan de budgethouder problemen krijgen bij de verantwoording van de besteding van het PGB.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.