In loondienst en PGB 3 dagen regeling
Auteur | Bericht |
---|---|
Jurgo |
Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 13:24
Ik werk zelf in loondienst bij een jeugdzorginstelling voor 32 uur per week (32.000 euro bruto per jaar). Daarnaast werk ik als freelancer via de 3 dagen regeling. Ik heb 2 gezinnen via de PGB. gezin één: 7 uur per week gezin twee: 7 uur per week + 1keer in de twee weken logeerweekend. Is het juist omdat ik via de 3 dagen regeling werk, dat ik mijn inkomsten vanuit de PGB vermeld als ''overige inkomsten'' op het belastingformulier. Ik hou altijd 40% van de betalingen achter om de belasting te betalen. Loont het verder om een 3e gezin erbij te nemen, zodat ik in aanmerking kan komen voor ZZP'er? Natuurlijk moet ik dan ook voldoen aan de 1225 uren norm. Nog meer tips? Alvast bedankt. Jur |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 13:52
Beste Jurgo. Mijn indruk is dat u een vergissing maakt in de term freelancer. Een freelancer is een veelgebruikte term voor een zelfstandig ondernemer. Daarvoor moet u ingeschreven staan bij de KvK en dient u ook aan diverse andere voorwaarden te voldoen. U hoeft dan niet aan de urennorm van 1225 uur te voldoen noch aan de klantennormen van minimaal 3 maar word dan behandeld als resultaatgenieter door de belastingdienst. Zie voor meer informatie hierover: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html#P44_6547 Let wel dat u dan het risico loopt om door de belasting gezien te worden als iemand in loondienst als u minder dan 3 klanten heeft! Als u wel drie klanten of meer heeft maar niet aan de urennorm voldoet dan bent u wel ondernemer, maar dient u alsnog uw inkomsten op te geven als resultaat uit overige werkzaamheden. U heeft dan geen recht op de kortingen volgens de kleine ondernemersregeling. Wanneer u wel voldoet aan alle voorwaarden en dus minimaal 1225 uur op jaarbasis (20 uur per week; niet pro rata) besteed aan uw onderneming (zowel bij klanten, maar ook werving, netwerken, schrijven van ondernemingsplan en dergelijke) dan dient u een jaarresultaat te overleggen en komt u in aanmerking voor de kleine ondernemers regelingen. Let wel dat voor ondernemers er heel wat eisen gesteld worden aan administratie, facturatie, wijze van presentatie en bewaren van gegevens. Gezien het inkomen dat u opgeeft vermoed ik dat u een leidinggevende functie heeft in de jeugdzorg. Het zal lastig worden om dat inkomen als ondernemer ook te halen in de huidige marktomstandigheden. Tips voor startende ondernemers: ga naar een startersdag van de KvK. Koop een boek over marketing voor kleine ondernemers (bijvoorbeeld Calimeromarketing van Karin Romme) Maak een gedegen ondernemingsplan. Dit kost heel veel uren werk maar zal zich zonder enige twijfel later dubbel en dwars uitbetalen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Jurgo |
Geplaatst: vrijdag 12 November 2010 14:04
Beste Pim, Bedankt voor uw reactie. Ik heb er bewust voor gekozen om niet als freelancer aan het werk te gaan, maar echt gebruik te maken van de 3 dagen regeling, zodat ik niet aan aan bepaalde normen hoef te voldoen , als uren, presentatie etc. Als ik maandelijks 40% inhou van het loon dat ik verdien uit het PGB gebeuren en dit jaarlijks afdraag aan de belastingdienst, zit ik toch redelijk safe? Mijn verzekeringen, pensioen etc. betaal ik uit mijn loondienst werkzaamheden bij de jeugdzorg. Ik ben namelijk niet van plan om meer gezinnen erbij te nemen. Ik wil het graag bij deze twee houden. |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 13 November 2010 10:45
Beste Jurgo, Uw zin 'Daarnaast werk ik als freelancer via de 3 dagen regeling' wekte bij mij de verkeerde indruk dan. Als u in loondienst werkt bij particulieren dan werkt u via de regeling dienstverlening aan huis. Zoek dit op via een zoekmachine en u zult uitkomen bij de voorwaarden die hieraan zijn gekoppeld, waaronder de 3 dagen regeling. U hoeft dan geen werknemersverzekeringen af te sluiten of pensioen afdrachten over deze inkomsten te doen, dat is vrijwillig. Wel heeft u recht op zes weken doorbetaling bij ziekte en recht op vakantiegeld en -dagen. Volgens de belastingschijven zult u ongeveer 44% moeten betalen aan belasting en premies volksverzekeringen als u geen fiscale partner heeft. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 13 November 2010 18:59
Jurgo, Als u met me wilt praten, neem even contact op via de e-mail. Ik ga niet betalen (moet dat wel in reactie op uw bericht) om mensen te helpen dus reageer ik niet via bericht op u, graag even contact via mail. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk