1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding gr.met verv.

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 17 November 2010 06:09
hoi Ik heb voor mij zelf beg.groep met vervoer ,mag ik dat ook aan indiv.begeleiding besteden? en mag ik de vervoerskosten ook gebruiken om mij naar een zwembad te rijden(mijn vriendin helpt mij daar verder dus zij ontvangt niets) ik hoor ook steeds berichten dat begeleiding uit de pgb gaat klopt dit?
vraag 2 : mijn pers.verz (geindiceerd) kan dat ook gebruikt worden voor begeleiding of moet ik dit strikt gescheiden houden.?vraag 3 :ik lees op dit forum wel eens dat je ook de vervoerskosten voor andere ook geidiceerde hulp mag/kan besteden ,wat klopt daar van ?
groet, viooltje
Pim Geplaatst: woensdag 17 November 2010 11:24
Beste Viooltje,

U heeft volledige bestedingsvrijheid met het PGB waardoor u zelf kunt bepalen waar u hulp voor inzet. Enige uitzondering is het besteden aan verpleging. Hiervoor heeft u een indicatie nodig.
Meer informatie vind bij belangenvereniging voor PGB houders Per Saldo via de volgende weblink:
http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/administratie-en-verantwoording/?waxtrapp=ckgfnMsHcwOhcPjBCMLE
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 17 November 2010 12:19
Dag Pim,
dat houd dan in dat ik mijn vervoers gelden mag gebruiken voor ondersteuning en ik niet perse naar groepsbegeleiding moet? ik voel mij niet thuis in een bepaalde groep,en ik wil mijn eigen dagbesteding of ding doen , kan ik dan vervoer laten vervallen en dat geld dus voor persoonlijke begeleiding besteden? of zelfs als het nodig is aan persoonlijke verzorging, en ik kan dat dan ook bij de verantwoording als begeleiding declareren?groet, viooltje
Pim Geplaatst: donderdag 18 November 2010 10:59
Beste Viooltje

U heeft het inderdaad goed begrepen dat u geen begeleiding in groepsvorm hoeft te gebruiken.
U mag het geld dat u besteed ook declareren als zijnde persoonlijke verzorging, zelfs als u dat niet op uw indicatie heeft staan.
Mogelijkerwijs zal de indicatiesteller de opvolgende indicatie dan wat aanpassen, maar meestal blijft het totaal budget dan wel gelijk, tenzij er redenen zijn om aan te nemen dat meer geld nodig is, wat u dan uiteraard goed moet onderbouwen.
U bent uiteraard niet verplicht om binnen budget te blijven noch om het budget geheel op te maken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 18 November 2010 11:29
fijn Pim voor je snelle reactie, nog een vraag omdat ik me soms erg eenzaam voel (zeker als ik veel pijn heb) kan ik danook een gedeelte van het budget gebruiken voor tijdelijk verblijf, bijv.een of 2 dagen bij kennissen of eens een weekend, dus niet echt in logeerhuis want daar pas ik denk ik niet tussen.ik heb geen indicatie voor verblijf wel alle andere dingen met uitz.van verpleging .gr.viooltje
Pim Geplaatst: donderdag 18 November 2010 18:42
Beste Viooltje,

Het PGB is echt bedoeld om u verder te helpen. Als u dat prettiger vind bij anderen thuis, waar u een vergoeding ook betaald uit dit budget, is dat geheel aan u.
Zorg wel dat u dit allemaal goed afspreekt (standaard contracten zijn gratis te verkrijgen bij de Sociale Verzekerings Bank, waar u eventueel mensen die u in loondienst inhuurt, ook door kunt laten uitbetalen zonder dat u dit iets extra's kost, zie http://www.svb.nl ).
Zorg ook dat u de verrekening doet aan de hand van facturen/ urenbriefjes/ andere wijze van het aangeven van overeengekomen momenten van zorg.
U heeft deze namelijk nodig om zelf de afgenomen zorg weer te kunnen verantwoorden. Dit moet u dan wel doen inclusief de betalingsbewijzen (bankafschrift werkt daarbij veruit het makkelijkst!

Fijn he, dat er zoveel mogelijk is!
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 18 November 2010 22:16
hartelijk dank Pim voor de duidelijke antwoorden.vr. viooltje :)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.