Informatie voor thuishulporganisatie ?!
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 23 November 2010 13:41
Hallo, Samen met iemand anders hebben wij een thuishulporganisatie. Heden leveren wij alleen Zorg in Natura, maar nu willen wij uitbreiden en PGB gaan leveren. Hierbij hebben wij de volgende vragen: 1. Waar moet de overeenkomst aan voldoen voor PGB? 2. Ik had ergens gelezen dat iedere organisatie PGB mag leveren zolang deze maar is ingeschreven bij de KvK. Klopt dit? (bron?) 3. Daarnaast zag ik in de standaardovereenkomst van SVB met een zorginstelling dat de looptijd zelf bepaald kan worden door instelling en cliënt. Wordt hierbij meestal rekening gehouden met einde beschikkingsdatum of wordt er eerder gekozen voor een jaarcontract of contract onbepaalde tijd (tenzij beschikking is afgelopen of instelling failliet). 4. Moeten wij gegevens leveren aan het CAK? Graag hoor ik van jullie. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 23 November 2010 16:31
Beste Nathalie, Mag ik mijn oprechte verbazing uitspreken over het feit dat u een thuiszorgorganisatie heeft opgezet die blijkbaar de HKZ certificering en WTZi toelating heeft aangevraagd en toegekend gekregen om Zorg in Natura te kunnen leveren maar desondanks NIET op de hoogte is van het bestaan en de werkwijze van PGB. U heeft al met al een traject van meer dan 10 maanden doorlopen zonder u op enig moment te verdiepen in de mogelijkheden die PGB bied. Eigenlijk vind ik dat erg moeilijk om te geloven. PGB is feitelijk gezien aan zeer weinig regels gebonden. U heeft contact met een zorgvrager, deze huurt uw organisatie in, u maakt daarbij een contract (of gebruikt het standaard contract van de Sociale VerzekeringsBank). Er zijn geen eisen voor de minimale inhoud van dit contract, buiten het feit dat de NAW gegevens van zorgvrager en zorgverlener er in moeten staan. Bij dit contract spreekt u een termijn af of gaat dit contract in voor onbepaalde tijd. U kunt afspraken maken over vaste uren, flexibele uren, verantwoordelijkheden en wie welke risico's draagt. Dit is niet verplicht. U levert de zorg, de klant betaald uw facturen per maand, en de klant verantwoord de bestede zorg zelf. U heeft hier slechts te voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt aan facturen en zich presenteren als onderneming. Via Zorg in Natura is de aanvraag van het budget alsmede de verantwoording in handen van de organisatie. Bij PGB is dat in handen van de zorgvrager of diens vertegenwoordiger. Maar dat u hier van niet op de hoogte bent verbaast mij hogelijk als u beweert wel zorg in natura te leveren. Meer hierover lezen: Werken via PGB https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/werken-via-pgb.html http://www.svb.nl/int/nl/ssp/index.jsp http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/?waxtrapp=bngfnMsHcwOhcPjBCML Werken via PGB (huishoudelijke hulp) http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/wmo-gemeente/?waxtrapp=fdappKsHcwOhcPjBCMJ Starten eigen onderneming: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/onderneming_starten_stoppen.html Wat betreft uw vraag over het CAK: Het CAK is een organisatie die de eigen bijdrage in de zorg in rekening brengt. Daar heeft uw onderneming niets mee te maken, tenzij u zelf ook zorg afneemt. Wel heeft uw organisatie te maken met zorgkantoren en de verantwoording hieraan als u daadwerkelijk zorg in natura levert. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 24 November 2010 09:25
Beste Pim, Hartelijk dank voor uw snelle reactie en antwoorden. Ik begrijp u twijfel. Wij zijn voor school een onderzoek aan het doen naar organisaties die thuishulp leveren. Hierbij zijn we de verschillende combinaties aan het bekijken. Om deze reden moesten we een fictieve organisatie opzetten (op papier). Mijn excuses voor de verwarring. Met vriendelijke groet, Nathalie. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 24 November 2010 19:09
Mocht u nadere informatie over PGB en ZiN willen, kunt u mij ook via de e-mail benaderen. Zoek even mijn contactgegevens via internet hiervoor. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 11:48
"Om deze reden moesten we een fictieve organisatie opzetten (op papier)" Al is de leugen nog zo snel, Pim achterhaalt hem wel! |
|
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: vrijdag 26 November 2010 12:06
ik las het bericht ook al vol verbazing, hoe het mogelijk is gecertificeerd te zijn en niet op de hoogte te zijn van het persoonsgebonden budget ? Pim mijn complimenten !! zo zie je maar weer.... kwaliteitszorg is een vak apart, alleen mensen die er echt verstand van hebben leveren kwaliteitszorg en dan vallen leeringen door de mand. Ben gewoon eerlijk en zeg waar je mee bezig bent, dan pas kun je een organisatie "op papier" realiseren met werkelijk feiten en regels en kwaliteit en kun je kennis vergaren waarmee je aan de slag kunt als leerling.en denk er niet te ligt over want een thuishulporganisatie op papier is met papieren clienten !vrijdagsmiddags vouw je ze op om maandag ze weer te ontvouwen, maar de werkelijkheid is 365 dagen per jaar kwaliteitszorg geven, betrouwbaar zijn en vooral menselijke zorg bieden in een tijd waar de bezuinigingen hard toeslaan !! Leerlingen ik wens jullie veel succes ! Met vriendelijke groet, HZC Weert Comfortzorg |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk