WMO en 2 woonadressen
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 17:49
Nav van gebrekkige gezondheid van mijn partner, haar hulpbehoevendheid en behoefte aan rust/drukken van de lasten hebben we ons huis verkocht en een chalet laten bouwen op een park. We gaan hier niet permanent wonen, maar met het oog op de behoefte aan rust en structuur wel het grootste deel van het jaar. Op dit moment hebben we een PGB WMO. Waar moet ik een PGB WMO aanvragen? Bij gemeente waar we ons gaan inschrijven (maar t minste gaan wonen) of bij de gemeente (waar t park zich bevindt) en we het grootste deel van het jaar zullen zijn? ik ben benieuwd naar jullie reacties en vooral van degene die ervaringsdeskundige is op dit gebied. Frank |
|
Judith |
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 18:27
Dag Frank, Hieronder een link naar een weblog http://maninrolstoel.blogspot.com/ Gaat over iemand die in Zutphen woont en in Ommen een recreatiewoning heeft. Zutphen verwees naar Ommen, met als argument dat de plaats waar men woont uit de feiten moet blijken. Ommen verwees naar Zutphen, want de woning in Ommen was een recreatiewoning waar niet permanent gewoond mag worden. |
Ad |
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 21:30
Voor alle "duidelijkheid" hier een link naar de site van de Rijksoverheid hoe de "woonplaats" c.q. "verblijfplaats" moet worden bepaald..... Erg duidelijk wordt het er niet op volgens mij..... http://www.bprbzk.nl/GBA/Informatiebank/Vraag_en_antwoord/Verblijfplaats#faq-7 Nu weet je meteen waarom de gemeenten in dit verhaal naar elkaar verwijzen. Dit waarschijnlijk ter voorkoming van het moeten opdraaien voor de WMO kosten voor de gehandicapte..... Zo werkt dat in Nederland.....leuk hé.??? groet, Ad. |
Heleen |
Geplaatst: donderdag 02 December 2010 21:45
Het PGB WMO ontvang je van de gemeente waar je ""woont"". Waar je in de gemeente staat ingeschreven. Dus niet van de gemeente waar het recreatiepark is. Maar je kunt het geld wel uitgeven op je recreatieplek. :D |
Geplaatst: vrijdag 03 December 2010 11:45
Het lijkt erop alsof U nu officieel zonder woon of verblijfplaats bent oftewel tussen de wal en het schip woont. De verblijfplaats is de plek waar U feitelijk gemiddeld de meeste nachten doorbrengt. Als U dat officieel daar niet mag hebt U blijvend een probleem. Juist om die reden heeft U voor het chalet minder betaald dan voor een woning mét woonbestemming. U bent daar toerist en gaat waarschijnlijk toeristenbelasting betalen. De administratieve werkelijkheid verschilt dan van de feitelijke. Ik raad dan ook aan die met elkaar in overeenstemming te brengen. Overigens denk ik, dat U bij de gemeente van inschrijving moet zijn. Als U zich daar bijv. bij Uw kinderen laat inschrijven is de kans heel groot, dat U geen WMO meer krijgt wegens mantelzorg door Uw kinderen. Tot slot wordt komend jaar het PGB AWBZ afgeschaft voor mensen zonder vaste woon of verblijfplaats. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk