1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

welk contract gebruiken??

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 25 November 2010 20:36
Een van onze kinderen krijgt begeleiding op een manege waarbij gebruik wordt gemaakt van paarden.Ik ken ook een zorgvrager die speciaal 1 op 1 zwemles krijgt vanwege zijn beperkingen.Ik kan er maar niet uitkomen wat voor dergelijke situaties eigenlijk een juist contract is. Het is geen freelancer, geen zorginstelling, de eigenaar van de manege is ook niet bij mij in dienst en daarbij wordt de begeleiding ook niet gegeven door de eigenaar van de manege maar door 1 van de medewerkers die op de loonlijst van de manege staan.

Groetjes, Johanna
Pim Geplaatst: vrijdag 26 November 2010 17:14
Beste Johanna,

Er zijn slechts twee mogelijkheden waaruit u kunt kiezen in dit geval.
- U huurt de diensten in van een ondernemer of onderneming/ organisatie. Daarmee krijgt u vaak een contract vanuit die onderneming/ ondernemer/ organisatie. Anders zou u kunnen opteren voor het gebruik van het contract voor freelancer van de SVB (freelancer = zelfstandig ondernemer).
- U huurt de diensten van een zorgverlener in als werkgever. Hierbij heeft u wel de keuze tussen de contracten voor familieleden of mensen die geen familieleden zijn bij de Sociale Verzekeringsbank. De persoon die u inhuurt komt dan in loondienst bij u. Hierbij kunt u gebruik maken van de regelgeving vanuit de Regeling Dienstverlening aan Huis, wat het makkelijk maakt om iemand als particulier in te huren. Er zijn wel speciale regels voor.

In het geval van de manege huurt de manege iemand in. Dat betekend dus dat u de contracten en facturen van deze manege krijgt. Als het manege u geen contracten aanbied heeft u hier te maken met een onderneming of met een organisatie die de manege runt. Vaak gebruiken die zelfgemaakte contracten. Lees deze goed door. Mochten ze onverhoopt geen contracten gebruiken kunt u zelf een contract voor freelancers gebruiken.
Mocht het zo zijn dat ze geen contracten aanbieden, kan ik wel aanraden om te heroverwegen of deze plek wel de deskundigheid bezit om uw kind correct en professioneel te begeleiden. Met paarden is er namelijk wel goede deskundigheid vereist, naast paardenkennis ook voldoende professionele begeleidingskennis.

In het geval van de persoonlijke begeleiding in het zwembad is het feitelijk hetzelfde laken een pak. Ook hier kan het zijn dat deze kennis in overleg met het zwembad voor een gekwalificeerde docent (want is verplicht kwalificaties te hebben) kiest die ofwel bij deze kennis in loondienst is of dat deze professional word ingehuurd als ondernemer. Ook kan het zijn dat het zwembad iemand heeft ingehuurd en dat de kosten aan deze kennis worden doorberekend.
Ik hoop dat deze uitleg voor u verhelderend werkt. Zo niet, hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 29 November 2010 09:41
Op dit moment gebruiken we inderdaad wel het contract voor freelancers. De reden waarom ik twijfel is omdat een freelancer in principe een zelfstandige zonder personeel is, dacht ik zo.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.