Personeel aannemen
Auteur | Bericht |
---|---|
Patricia |
Geplaatst: dinsdag 30 November 2010 16:37
Goedendag, ik ben eigenaresse van zorgatelier Il sogno uit Oisterwijk. We leveren zorg aan mensen met ass, adhd, lichte verstandelijke beperking, pdd-nos en andere gedragsproblemen. Ons aanbod bestaat uit logeerweekenden, dagbesteding en themadagen tijdens de vakanties. Momenteel is de vraag naar onze zorg zo groot aan het worden dat ik personeel aan moet gaan nemen. Maar tja, hoe wie wat en waar. De bedoeling is dat er 2 proffesionele begeleiders en 2 assisterende begeleiders voor het logeren aan genomen gaan worden en daarnaast zal er iemand aangenomen gaan worden om samen met mij de dagbesteding te draaien. Nu komen de vragen. Hoe zit het met de CAO, waar val ik onde, hoe kan ik daar achter komen (ben nu al een hele dag aan het surfen en bellen, maar kom er niet uit). Heeft iemand ervaringen met het aannemen van personeel, waar moet ik aan denken. Wat zouden de salarissen moeten zijn voor het logeren, wat zijn een beetje de gemiddelde bedragen die daar voor staan (ik heb wel een idee in mijn hoofd maar weet niet of dat reëel is.) Ik hoop dat er iemand is die mij uit de brand kan helpen. Groetjes Patricia Klerks |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 30 November 2010 23:28
Geachte mevrouw Klerks, Ik neem aan dat u te maken heeft met jeugdigen van onder de 18? Dan heeft u te maken met de CAO jeugdzorg. U zult afhankelijk van opleidingseisen waarschijnlijk moeten gaan betalen op MBO niveau voor de begeleiders en op ongeschoold niveau voor de mensen die assisteren. Uiteraard is het aan u om te beslissen of dat voldoende is om aan de zorgvragen te voldoen. Mocht u te maken hebben met mensen die de volwassen leeftijd hebben bereikt heeft u hier te maken met de CAO GGZ. Autisme en verwante stoornissen zijn namelijk psychiatrisch geclassificeerde aandoeningen. U zult goed in de gaten moeten houden dat u de administratie op orde heeft, u zult voor deze personeelsleden pensioenafdrachten moeten doen, evenals bij de belastingdienst aan moeten geven dat u werkgever bent en de daarbij horen sociale lasten en loonheffingen moeten afdragen inclusief het werkgeversdeel. Ook bij de KvK moet u uw inschrijving aanpassen en u dient u te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en ziekte van uw personeel, of het risico zelf te dragen. Er zijn hiervoor arbodiensten welke tegen soms riante betaling deze diensten aan u kunnen aanbieden. Ook moet u goed nagaan of uw werkplekken voldoen aan de arboregels, brandveiligheidseisen van de brandweer alsmede of er voldoende blusmiddelen aanwezig zijn. Let wel dat er voldoende regels zijn die strijdig zijn ten opzichte van elkaar. Het is aan u daarin keuzes te maken. Een voorbeeld: Een keukenvloer van een restaurant moet stroef zijn van de arbodienst en glad van de brandweer. Verder kan het zijn dat voor dossiervorming van uw clienten u uw personeel werkplekken alsmede computers beschikbaar moet stellen, mogelijk gecombineerd met een internetverbinding en bijpassende software. De eerste investering daarbij is fors. Als u echter hierop gaat bezuinigen (wat op zich logisch is) dan zult u daar achteraf wel veel meer kosten door krijgen. Het is verder van belang om goed te letten dat de Curriculae die u opgestuurd worden grondig gecheckt worden, en bij voorkeur dat u in de aanname procedure een Verklaring omtrent het Gedrag vraagt. U voorkomt hiermee dat u te maken krijgt met mensen die reeds een strafblad hebben dat zij bij u aan de slag kunnen gaan. De kosten per VoG zijn 30 euro. Meestal binnen een week wordt dit opgestuurd (kan tot 4 weken duren). U zult een deel van de aanvraag moeten invullen dus kan controleren of deze werkelijk is aangevraagd. Wees ook duidelijk naar uw personeel over huisregels en omgangsregels. Maak een duidelijke lijst van do's en don'ts. Maak van te voren duidelijk welk gedrag u absoluut niet accepteert. Laat voor deze zaken ook tekenen zodat u kunt aantonen dat deze mensen er kennis van hebben kunnen nemen. U dient per personeelslid een apart dossier aan te leggen. De loonbetalingen moeten uiterlijk 28 dagen na het einde van de gewerkte maand op de rekening zijn bijgeschreven van de persoon in kwestie. Hou rekening met de vele onregelmatigheidstoeslagen die er zijn in de zorg alsmede de toeslagen van vakantiedagen, vakantiegeld en verlofuren. U kunt ook uw verloning uitbesteden. Er zijn veel payrolling bedrijven evenals dat u de aanname kunt uitbesteden. Uiteraard kost dit wel meer maar kan u een heleboel kosten besparen (zoals advertentiekosten, langdurige werving en vele uren nodeloos investeren in mensen die het uiteindelijk niet worden) Veel uitzendbureau's kunnen u ook helpen bij het werven voor mensen die u flexibel in kunt zetten op lange termijn, zodat u niet te maken heeft met hoge kosten en tegenvallende inkomsten. Meestal zijn de tarieven van ZZP-ers best scherp gesteld. U zult nu u personeel gaat werven te maken krijgen met meer kosten en daarom zal uw tarief omhoog moeten. Laat u ook goed informeren over de te volgen procedures bij ontslag, ontslag op staande voet en betrapping op heterdaad van ongewenst gedrag alsmede constatering van strafbare feiten. De procedures vragen om nauwkeurigheid en u kan hier beter van te voren van op de hoogte zijn. Ik ken helaas meerdere ondernemers die vanwege niet correct gevolgde procedure bij ontslag uiteindelijk failliet zijn gegaan. Het is al met al een heleboel zaken waar u nu mee te maken krijgt als ondernemer. Er zijn er u velen voorgegaan dus het is zeker te doen. De eerste maal is echter pittig. Als u later nog interesse heeft, kunt u zich ook verdiepen in de mogelijkheid tot het aannemen van mensen met een arbeidshandicap en de subsidiemogelijkheden die dat met zich meebrengt. Ik zou dat echter op een (veel) later tijdstip plaatsen om u in te verdiepen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 01 December 2010 12:48
Bedenk bij Uw uitbreidingsplannen, dat in de nabije toekomst de functie begeleiding naar de gemeente gaat. Bovendien heeft de overheid net aangekondigd flink het mes te zetten in de functie tijdelijk verblijf. Tot slot: mensen met een IQ boven de 70 vallen in de toekomst niet meer onder de werking van de AWBZ op die grond. Hierdoor zal sprake zijn van vraaguitval bij Uw doelgroep. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk