1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uitbetalen PGB budget met terugwerkende kracht

Auteur Bericht
Hilbert Geplaatst: woensdag 01 December 2010 20:14
Dag,

ik werk bij 2 PGB houders die beiden na een rechtzaak alsnog PGB uitbetaald hebben gekregen in oktober. Nu hebben ze een enorm budget (ze hebben tot de uitspraak geen zorgverlener ingezet omdat ze dit niet uit eigen zak konden voorschieten) en kunnen dit niet in 2 maanden uitgeven. Is er een mogelijkheid om dit budget over 31-12 heen te tillen of is de subsidieverstrekker onverbiddelijk. Wie heeft hiermee ervaring?

met dank,
Hilbert Post
Geplaatst: donderdag 02 December 2010 10:41
Het PGB over 2010 moet aan verleende hulp in 2010 worden uitgegeven.
In de PGB beschikking staat, dat de hulp binnen 6 weken na de hulpperiode gedeclareerd moet zijn, waarna die betaald moet worden. Zo niet dan is betaling niet verschuldigd. Dit behoort in het contract te worden opgenomen.
Declareren dus voor half februari 2011.
Wat niet rechtmatig is uitgegeven moet worden terugbetaald. De overhevelingsregeling is enkele jaren geleden afgeschaft.
Alleen als betrokkenen vóór oktober hulp hebben ingekocht én de kosten hebben voorgeschoten, kunnen die kosten thans ten laste van het PGB gebracht worden.
Betrokkenen mogen wel over november en december meer uren hulp inkopen dan waarvoor zij geindiceerd zijn; daar zijn zij vrij in.
Judith Geplaatst: donderdag 02 December 2010 13:22
Nee, het mag niet in na 2010 besteed worden.

Ja, ik heb er ervaring mee. Ik verzorgde toen zelf het bezwaar. Ik heb de zorg gewoon geleverd en zelf het risico genomen dat ik niet betaald zou kunnen worden. Hierdoor was het geld toch besteed in de aangewezen periode.
Hammie Geplaatst: donderdag 02 December 2010 15:52
In een met mij afgesloten contract is een uurtarief met bijbehorende rechten verplichtingen opgenomen. Ook staat daarin een clausule dat de uitbetaling nooit meer dan het pgb kan bedragen en verrekeningen achteraf zullen plaatsvinden. E.e.a. afhankelijk van het uitbetaalde pgb.
Misschien een oplossing!?
Geplaatst: vrijdag 03 December 2010 12:06
Waar het om gaat is of de zorg feitelijk verleend is. Zo niet dan is dat fraude.Wellicht hebben degenen, die gezorgd hebben toen er geen PGB was nog
geld tegoed.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.