schade
Auteur | Bericht |
---|---|
Sander |
Geplaatst: vrijdag 03 December 2010 14:10
Ik werk als zorgaanbieder bij een gezin en heb daar laatst per ongeluk schade veroorzaakt. Ik werk maar 1 middag in de week "particulier" en werk verder voor een zorgorganisatie. Ik heb contact opgenomen met mijn aanspreklijkheidsverzekering, maar die geven aan de schade niet te vergoeden aangezien het werkgerelateerd is en de werkgever dan verzekert dient te zijn voor eventuele schade veroorzaakt door de werknemen. Een paar vragen: - Weet iemand of dit klopt?? Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en weet hoe je dit het beste kan oplossen? - Als je maar beperkt particulier bij werkt (1 a 2 dagen per week), moet je hier dan een aparte verzekering voor afsluiten? Nu gaat het om een (qua kosten) kleine schade, maar ik vind het nogal wat om het risico te lopen dat als ik een fout maak die veel kosten met zich mee brengt, de budgethouder daarvoor moet opdraaien. Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk en kan iemand me verder helpen! Alvast bedankt!! |
Geplaatst: vrijdag 03 December 2010 22:18
Gezien Uw advertentie werkt U als particulier in opdracht van een opdrachtgever = client. Deze heeft een verantwoordelijkheid als werkgever. Als de schade onopzettelijk is veroorzaakt behoeft U de schade niet te vergoeden. Wanneer de betaling via de SVB loopt heeft Uw werkgever via de SVB een werkgeversaansprakelijkheidsverzekering. Die dekt schade, die U lijdt als werknemer tijdens de uitoefening van Uw functie. Zo niet dan is Uw werkgever waarschijnlijk via zijn APV tegen werkgeversaansprakelijkheid verzekerd voor huispersoneel; daar valt U onder. Ik vermoed, dat Uw werkgever de door U veroorzaakte schade zelf moet bekostigen, tenzij dit in de SVB verzekering is meeverzekerd. |
|
Sander |
Geplaatst: vrijdag 03 December 2010 22:38
Bedankt voor je uitleg!! Ik ben met de PGB houder aan het kijken of we de schade via een andere verzekering (inboedel?) kunnen verhalen. Rest me nog een vraag: Is het nu juist voor pgb houders van belang zich te verzekeren door ongelukjes die kunnen gebeuren door zorgaanbieders die voor ze werken of is het als freelancer van belang je hiervoor te verzekeren. Heb gelukkig zoiets nog niet eerder mee gemaakt, maar een ongeluk zit soms in een klein hoekje en het is vervelend als dat veel "gedoe" oplevert. Ik zou best naar "bedrijfsverzekering"ofzo willen kijken, maar heb geen idee wat de kosten hiervoor zijn en of het dus mijn verantwoordelijk is om dit te doen. |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 04 December 2010 18:56
Beste Sander, Het is natuurlijk mogelijk om voor alle risico's te willen verzekeren. Er zijn misschien zelfs aanbieders van verzekeringen die dit op zich willen nemen. Het is aan de andere kant wel verstandig om te kijken of het risico op grote schades echt aanwezig is, en of de kleine schades niet zelf gedragen kunnen worden. Als mensen opzien tegen het risico van dit soort schades is er echt alleen maar de mogelijkheid om via zorg in natura te werken. Dan is de instelling die de zorg levert verantwoordelijk en zal de schade moeten compenseren. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Anne |
Geplaatst: zaterdag 04 December 2010 23:20
als je een arbeidsovereenkomst hebt afgesloten met de zorgvrager dan kan de zorgvrager bij de SVB terecht (daar zijn speciale formulieren voor) om de schade te melden en evt. vergoed te krijgen. Heb je een overeenkomst van opdracht als freelancer dan ben je zelf aansprakelijk en wordt ervan uitgegaan dat je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten. |
Nelleke |
Geplaatst: zondag 05 December 2010 14:07
Hier nog even de link naar de pagina over schade van deSVB: http://www.svb.nl/int/nl/ssp/wat_kan_ssp_doen/schade/index.jsp |
Sander |
Geplaatst: maandag 06 December 2010 15:24
Dank voor de reacties! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk