1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

zzp kvk ?

Auteur Bericht
Linda Geplaatst: maandag 06 December 2010 15:36
Ik werk op het moment voor een particulier met pgb 5 uur heb hier een ´gewone´ overeenkomst daarnaast heb ik een contract met mijn zoontje ´voor gezinsleden´
vandaag ben ik op gesprek geweest bij nieuwe client, deze wil echter dat ik ga werken als zzp er (9 uur) en dan krijg ik een freelance contract, ik moet me inschrijven bij de kvk en ik moet bij de belasting een farc verklaring aanvragen.
Om als zzp aan de slag te kunnen moet ik wel minnimaal 2 clienten hebben zegt hij.

Wie kan me wat duidelijkheid verschaffen dit ook ivm mijn andere contracten

mvg
Geplaatst: maandag 06 December 2010 16:55
Merkwaardig dat deze client je dit voorschrijft.
Voor zolang je niet op meer dan 3 dagen per week voor dezelfde client werkt val je onder huispersoneel. Je cliënt is dan niet inhoudingsplichtig.
Ik zie geen voordeel voor je client.
Voor jou zou het een voordeel kunnen zijn als je ZZPer wordt.
Het is aan jou om de baten en de lasten daarvan tegen elkaar af te wegen.
Linda Geplaatst: maandag 06 December 2010 17:21
bedankt voor je reactie.
ik zou daar 3 dagen gaan werken

maar wat zijn dan de voor en nadelen vh zpp gebeuren.

Ik betaal nu 1x per jaar een vast bedrag aan de belasting en verder niks, dit gaat prima en verder geen problemen mee.
Had hiervoor een (tijdelijke) werkgever en deze ´dringde´ mij hier ook zo op aan.
Pim Geplaatst: dinsdag 07 December 2010 11:17
Beste Linda,

Er zijn wezenlijke verschillen tussen het werken als ondernemer (ZZP-er) en in loondienst.
Bent u in loondienst dan is de zorgvrager verplicht u door te betalen bij ziekte (max. 6 weken als u minder dan 4 dagen per week werkt bij een particulier) en vakantie, alsook eigen vakantie en ziekte (wanneer afspraken daardoor worden afgezegd).
Verder is de werkgever aansprakelijk bij schades, werkt u via de regeling dienstverlening aan huis (met beperkte regels, waardoor in dienst nemen eenvoudiger is voor particulieren) en is er sprake van een gezagsverhouding en een mogelijkheid voor de zorgvrager om u te verplichten op bepaalde data te komen werken (als dat contractueel afgesproken is bijvoorbeeld). U geeft aan welke uren u gewerkt heeft middels een urendeclaratie/ urenbriefje. U bent volledig ZELF verantwoordelijk voor het afsluiten van werknemersverzekeringen, als u dat wilt.

De verloning gebeurt vaak via de Sociale Verzekeringsbank en u draagt omdat u zelf moet zorgen voor afdrachten en verzekeringen slechts minimaal af als u maar weinig uren maakt. Bruto kan in dat geval bijna netto worden.

Als u als ondernemer werkt dient u minimaal 3 klanten te hebben, ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel, u te presenteren als ondernemer, dient u facturen te sturen en krijgt u in geval van ziekte en vakantie niet doorbetaald. Daarnaast dient u een goede boekhouding bij te houden.
Ook zijn veel meer kosten voor uw rekening en ligt het uurtarief mede daardoor aanmerkelijk hoger dan voor iemand die in loondienst per uur betaald krijgt.

Als u dit niet wilt is dat uw goed recht. Het is middels het PGB echter zo geregeld dat voor zorgvragers die iemand in loondienst willen nemen het zeer eenvoudig en relatief gemakkelijk is zonder veel risico's om iemand aan te nemen. De gehele verloning kan gebeuren door de SVB (Sociale VerzekeringsBank) waardoor de zorgvrager zich kan richten op het zo goed mogelijk inrichten van zijn eigen leven. De SVB heeft daarbij diverse collectieve gratis verzekeringen waardoor het de zorgvrager erg makkelijk gemaakt word.
Het is vaak de onbekendheid met de volledige regelgeving en de voor- en nadelen die mensen doet besluiten geen rompslomp te willen en daardoor alleen gebruik te willen maken van ondernemers.
Als u zich daar niet prettig bij voelt dan zou ik u zeker afraden om ondernemer te worden. Het is in deze tijd niet gemakkelijk om een onderneming succesvol te kunnen laten functioneren. Daarvoor is wel veel motivatie en doorzettingsvermogen vereist alsmede een goede dosis lef en inventiviteit.

Al met al is het aan u hier keuzes in te maken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: dinsdag 07 December 2010 14:38
Je hebt behoorlijke fiscale voordelen als ZZPer als je voldoende uren bij verschillende clienten maakt. Met 14 uur in de week kom je daar m.i. niet aan.
Verlonen via de SVB is aantrekkelijk voor client, omdat de client eventuele ziekte-uren vergoed krijgt van de SVB.
Matthijs Geplaatst: woensdag 08 December 2010 00:37
Dag Linda,

Jij kan helemaal geen ondernemer worden! Ten eerste heb je maar twee cliënten, wat simpelweg niet genoeg is, ten tweede maak je daarvoor te weinig uren (minstens 1225 per jaar oftewel 25 uur per week). Dat je cliënt dit van je wil is eveneens merkwaardig, zoals al door de anderen uitgelegd.

Mocht je meerdere cliënten krijgen, dan kan het ondernemerschap wel aantrekkelijk voor je worden vanwege de fiscale voordelen die dat oplevert.

Word je ondernemer maar blijf je alleen voor die ene cliënt en voor je zoontje werken, dan krijg je de situatie dat de belastingdienst jouw werk als een fictief dienstverband gaat zien, en jij dus een hele stevige naheffing krijgt plus misschien nog wel een boete. Dat wil je echt niet.
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 19:50
Hoi,

Even voor mijn duidelijkheid:

Met 3 cliënten, gemiddeld 3 à 6 uur per week, uitbetaling via SVB opting in, hoef ik me zelf niet te zien als een freelancer/zzp-er en ook niet in te schrijven bij de KvK. En heb ik ook niks van doen met de VAR.

Groetjes,
Jolanda
Pim Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 21:42
Beste Jolanda,

Als u in loondienst werkt bij drie klanten via de regeling dienstverlening aan huis dan bent u inderdaad geen ondernemer.
Voor ondernemerschap moet u van te voren inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst en moet u na gewerkte uren facturen sturen.

Aangezien u dit waarschijnlijk niet doet bent u automatisch in loondienst.
Dat is voor u waarschijnlijk ook de meest gunstige optie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 19:59
Hoi Pim,

Ff doorbordurend .................
Door de beperking van de PGB-budgetten wordt de zorg die ik bied vaak korter van duur. Een gezin heeft na herindicatie 40% in moeten leveren en wil nu van 4 uur per week terug naar 2 uur. Voor een andere cliënt dreigt hetzelfde.

Stel, ik bedien straks 6 clienten, maar nog steeds maar voor gezamenlijk max 12 uur (meer kan en wil ik ook niet) en ik blijf gewoon gaan voor arbeidscontracten via opting in (vinden zorgvragers en ik erg prettig) blijf ik dan nog steeds geen ondernemer en hoef ik dan nog steeds niet naar de KVK?

Groetjes,
Pim Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 23:18
Beste Jolanda,

Als het u behaagt om voor 80 zorgvragers per week een half uur in loondienst te werken is dat uw goed recht. Er zijn volgens de CAO wel minimale tijden waarop mensen worden ingehuurd (3 uur), maar deze gelden niet voor zorgvragers. Het staat u dus volledig vrij om u volledig uit te leven in zoveel mogelijk kleine contracten af te sluiten als dat het beste bij uw situatie past.

Uiteraard mag u ook grotere contracten afsluiten. Dat is geheel aan u. Hoe afwisselend u uw week graag ingedeeld ziet.
Overigens geld de beperking vooral voor nieuwe PGB houders en is de korting voor huidige budgethouders zo beperkt mogelijk gehouden. Dat u de helft in uren terug zou moeten gaan is dus niet vanwege de korting op het budget vanuit de nieuw genomen maatregelen. Desondanks is het voor uw werkgever wel heel zuur.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.