Budgethouder betaald niet uit.
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 07 December 2010 20:33
Goedendag, Misschien dat iemand nog tips heeft. Ik ben het einde nabij. Ik heb hulp verleend en zou 500 euro in de maand krijgen. Echter heb ik nooit geld gehad. Ik ben al een jaar bezig om iets terug te halen. Alle instanties heb ik ingeschakeld en niemand kan iets doen. CIZ niet, PGB niet, AWBZ niet, politie niet, juridisch loket niet, niemand niet. Ik vraag me af waar de zorgovereenkomst voor is? Je kunt er niet eens op terug vallen. Ik weet dat meneer als het PGB geld in eigen zak heeft gestopt. Echter heeft hij het verantwoordings fomulier ingevuld. Er wordt niks mee gedaan of gecontroleerd. Ik snap niet dat iedereen zijn eigen PGB geld mag beheren. Deze persoon was al iemand met heel veel schulden en een uitkering. Iemand die niet met geld kan omgaan dus. Heeft er iemand nog tips? Ik heb alle bewijzen op papier, maar aangezien het onder civiele recht valt, kan ik er volgens de instanties niets aan doen. Helaas heeft dit er voor gezorgd dat ik nooit meer via het PGB te werk gaat. |
|
Geplaatst: dinsdag 07 December 2010 23:18
Dit is een hele nare situatie,en zo zie je dat instanties met grote juridische mogelijkheden je niet helpen.Want wat is er nu eenvoudiger dat het zorgkantoor (AWBZ) nu even de verantwoording van die meneer, bekijkt.Dan moet deze met de bewijzen van deze mevrouw, constateren dat het geld niet aan de juiste dingen is besteed. Dus zorgkantoor: "Beslag leggen op uitkeringgeld". Terugvorderen en overdragen aan die mevrouw. Ik zal het wel te eenvoudig zeggen, want de betreffende meneer kan van ons belastinggeld vast wel een gratis advocaat krijgen,die hem nog vrij kan pleiten van zijn misbruik van PGB gelden. |
|
Gast |
Geplaatst: dinsdag 07 December 2010 23:29
Ik heb ze inderdaad nogmaals gevraagd om de verantwoording uit te zoeken. Hij moet gewoon door de mand vallen |
Kalinda |
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 02:05
Dag Naomi, Je kunt nog proberen contact op te nemen met bureau Speciale Zaken van het Zorgkantoor. Ik weet niet in welke regio je werkt, mocht dat toevállig Leiden zijn dan weet ik de juiste contactpersoon voor je. Wellicht heb je dit al gedaan maar wilde het toch even melden. Groet, Kalinda |
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 11:23
Beste Naomi, Als je een duidelijk contract hebt en een sluitende registratie van je geleverde arbeid kan je ook contact opnemen met een incassokantoor. Het is onsympatiek maar werkt wel en soms is het nodig. Voordat het incassoburo aan de slag kan moet je: - de rekening gestuurd hebben - een herinnering - een laatste aanmaning waarin je aangeeft verdere stappen te zullen ondernemen Helaas hebben wij dit kort geleden ook aan de hand gehad na 6 maanden zelf proberen hebben wij de claim uit handen moeten geven. Dit was de eerste keer in ruim 10 jaar en ik hoop het nooit meer te moeten doen want voor mij is dit een situatie waarin mijn positie als hulpverlener botst met mijn ondernemerschap. Maar ja ook hulpverleners moet voor hun eigen eten betalen. Jolanda |
|
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 12:34
Hallo. Er is een mogelijkheid. Je moet het programma KASSA inschakelen of je verhaal in de krant laten publiceren. Ik heb het zelfde meegemaakt. Ook niemand die iets kon betekenen. Gelukkig heb ik mijn geld wel gekregen. Je kunt ook het hoofdkantoor van PGB in Utrecht bellen om te zeggen dat je naar de t.v. stapt. Veel succes. |
|
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 14:13
"Van een kale kip kun je niet plukken." Een intensieve controle van het zorgkantoor levert een schuld aan het zorgkantoor op en wellicht een aangifte wegens fraude. Niet uit te sluiten valt, dat hij ook een contract met een derde had en dat daar al het geld aan overgemaakt is. In dat geval gaat het zorgkantoor accoord. Je hebt dan evenwel nog steeds je geld niet Ik zou niet alle PGBhouders over één kam scheren. Op het moment, dat het iemands kernprobleem is, dat hij geen regie kan voeren, moet je je 3x bedenken, voordat je voor hem in het kader van een PGB gaat werken; het is dan de vraag of hij in staat is de werkgeversfunctie naar behoren te vervullen. Een vast bedrag per maand afspreken i.p.v. een bedrag per uur maakt je vordering niet sterker. In dat geval behoeven er geen maandelijkse ondertekende declaraties te worden ingediend. Bij onmin heb je echter geen bewijs, dat het werk ook geleverd is, hetgeen het moeilijker maakt je vordering erkend te krijgen, met als gevolg, dat de nota van je advocaat fors hoger uitvalt.. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 15:00
Beste Naomi, Zoals hierboven al terecht is beschreven is het eerst in gebreke stellen van deze persoon wel belangrijk. Dat moet twee maal (dus twee herinneringen) met een redelijke termijn ertussen (meestal 7 dagen). In de herinneringen dient u ook aan te geven dat deze persoon moet betalen en dat het uitblijven van betalingen consequenties heeft, waarvan er een is dat u een incassobureau inschakelt. U zult voor elke claim apart een aanmaning moeten sturen. Tevens is het op dit moment extra belangrijk dat u zeker weet dat uw aanmaning ook het adres bereikt (in verband met de stakingen). Als u dit gedaan heeft en de termijnen gesteld in uw schrijven zijn overschreden (ook hier geld een redelijkheid) dan kunt u een incassobureau inschakelen. Aangezien meneer reeds schulden heeft kan het zijn dat u te maken krijgt met een schuldsaneringstraject danwel een traject tot falliesement. In beide gevallen is het goed mogelijk dat u alsnog niets van uw geld uiteindelijk krijgt. De procedure is dat het incassobureau een aantal maal gaat pogen het geld alsnog te krijgen in een minnelijk traject, waarna in overleg met u gekozen word voor een juridisch traject richting de rechtbank. U stelt dan via de rechter de eis tot beslaglegging op tegoeden van deze persoon. Alles wat de heer binnenkrijgt aan middelen boven een bepaalde ondergrens (ongeveer 850 euro netto) gaat dan naar rato naar de schuldeisers. Let wel: mocht meneer in een schuldsaneringstraject zitten dan is na 5 jaar maximaal de restantschuld kwijtgescholden. Helaas is het traject om uw tegoeden te krijgen daarmee dus een langdurig en ingewikkeld traject. Ik hoop voor u dat u toch uw geld alsnog krijgt. Bij controle van de verantwoording zou duidelijk moeten blijken dat dit niet in orde is, daar meneer wel de urenverantwoording kan laten zien maar niet de overboeking van het geld. Sowieso is dat dus niet mogelijk om correct te verantwoorden. Ik hoop, ondanks de niet zo positieve vooruitzichten, dat u hier wat aan heeft gehad. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Judith |
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 16:16
Naomi, Ik kan je de naam geven van een incassobureau dat gratis voor jou werkt en dat alle kosten doorberekent aan je klant. Zij kunnen ook een juridisch corecte ingebreke stelling voor je verzorgen. Ik heb goede ervaringen met dat bureau, maar ik mag hier geen reclame maken, dus als je de naam wilt weten moet je me even mailen. |
Geplaatst: donderdag 09 December 2010 14:44
Hoi, Je kunt deze casus het zorgkantoor aankaarten/uitleggen en vragen of er een intensieve controle gedaan kan worden door hen. Meestal doen ze dat steeksproefsgewijs bij de budgethouder, maar kan ook op initiatief n.a.v. een klacht van zorgverlener. Ze kondigen dan vooraf aan bij de budgethouder dat deze controle gehouden gaat worden. In mijn geval kwam de budgethouder in beweging door dat ik mijn stappen aankondigde. Succes |
|
A.m.a |
Geplaatst: donderdag 09 December 2010 17:27
wij hebben het zelfde aan de hand gehad , een jaar gewerkt via Pgb , en niet betaald gekregen . Maar deze client had een curator die de zaken niet goed geregeld had en te veel ingekocht had . Na een jaar met een jurist aan de slag heeft het ons meer als €5000,00 gekost en uiteindelijk zijn we met een schikking van minder als de helft van het bedrag overstag gegaan . Je moet eerst met de client in gevecht en daarna met de curator . Dan is het nog maar afwachten wat de rechter ervan zegt. Het is diep treurig dat dan het contract niets waard is en mega veel argumenten , bewijzen etc moet over leggen . Dus ik hoop voor jou dat het bedrag betaald wordt maar mijn ervaring is dat het zorgkantoor niets doet en verder iedereen die je inschakeld geld kost wat er weer bij komt |
Frieda |
Geplaatst: vrijdag 10 December 2010 12:22
Naar aanleiding van je verhaal, dat jeje geld niet hebt ontvangen. Misschien kan je bij het zorgkantoor terecht. Die controleert uiteindelijk waar het geld naar toe gaat ,hoeveel en wanneer. Want uit rekeningafschriften is dus wel te zien ,van zowel meneer als van jou , waar het geld naar toe gegaan is als het betaald is. frederique |
A.m.a |
Geplaatst: vrijdag 10 December 2010 18:29
ja dat klopt maar ze kunnen niet zien als er teveel zorg is ingekocht . de declaratie,s die zij ingeleverd hebben bij het zorgkantoor kloppen dus , het zorgkantoor geeft echt geen geld meer als waarvoor de client geindiceerd is . Zo blijf je achter je geld aan en kun je niet anders als naar de rechter maar dan moet je veel bewijzen hebben en uitleggen hoeveel zorg , hoe is het contract tot stand gekomen , wat zijn de afspraken , etc . Daarbij als je er inmiddels achter bent gekomen dat er geen geld meer is kun je niet metteen stoffep , want zo zecht de rechter je hebt ook een zorgplicht ! Dus erg moeilijk allemaal. |
Geplaatst: zaterdag 11 December 2010 12:13
Een budgethouder kan op elk moment het PGB omzetten in ZIN. Dus als je hem enkele weken de tijd geeft om dat te doen heb je aan je zorgplicht voldaan. Als een budgethouder meer zorg inkoopt dan waarvoor hij budget heeft, blijft hij verantwoordelijk voor de betaling. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk