1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Mijn moeder wil mij inhuren

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 11:44
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn moeder is ernstig ziek en krijgt vier keer per dag thuiszorg. Over de thuiszorg zijn we niet erg tevreden (vaak heel laat, geen kennis van verpleegtechnische handelingen etc.) Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik zelf de zorg voor mijn moeder heb gedaan, of dat de thuiszorg met mij mee wilde kijken (sonde aansluiten, blaasspoelen etc. ).
Ik ben iedere dag bij mijn moeder en dat vinden mijn ouders ook heel fijn.
Nu hadden we bedacht dat ik twee zorgmomenten kon gaan overnemen. Ik ben zelf al 6 jaar verpleegkundige en werk momenteel in het ziekenhuis.
Daar zou ik dan minder gaan werken.
Nu is mijn vraag of dit mogelijk is via de indicatiestelling die mijn moeder heeft gekregen via het CIZ.
Als ik het goed begrepen heb, is er een budget voor haar vastgesteld en is daar nu deze thuiszorginstelling voor íngehuurd. Maar kan zij dan ook mij inhuren voor twee zorgmomenten per dag en de thuiszorginstantie voor 2 zorgmomenten per dag?

Graag hoor ik advies over hoe dit aan te pakken.

Vriendelijke groet,

Femke
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 13:57
Van belang is te weten of de huidige zorg verleend wordt op basis van PGB of Zorg in Natura. In het laatste geval kun je de thuiszorg vragen om jou in dienst te nemen. Doen ze dat niet en wil je moeder nog wel van hun diensten gebruik blijven maken dan kan het zo niet.
Je kunt ook het zorgkantoor vragen ZIN om te zetten in een PGB.
In dat geval moet je moeder ook de thuiszorg uit het PGB betalen.
Gezien de zorgintensiteit, die je vermeldt, zou het kunnen zijn, dat het PGB te laag is om alleen al de thuiszorg te betalen, laat staan jou.
De thuiszorg rekent al gauw €60.- per uur /of per bezoek als dat minder dan een uur is.