1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Mijn moeder wil mij inhuren

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 11:44
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn moeder is ernstig ziek en krijgt vier keer per dag thuiszorg. Over de thuiszorg zijn we niet erg tevreden (vaak heel laat, geen kennis van verpleegtechnische handelingen etc.) Het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik zelf de zorg voor mijn moeder heb gedaan, of dat de thuiszorg met mij mee wilde kijken (sonde aansluiten, blaasspoelen etc. ).
Ik ben iedere dag bij mijn moeder en dat vinden mijn ouders ook heel fijn.
Nu hadden we bedacht dat ik twee zorgmomenten kon gaan overnemen. Ik ben zelf al 6 jaar verpleegkundige en werk momenteel in het ziekenhuis.
Daar zou ik dan minder gaan werken.
Nu is mijn vraag of dit mogelijk is via de indicatiestelling die mijn moeder heeft gekregen via het CIZ.
Als ik het goed begrepen heb, is er een budget voor haar vastgesteld en is daar nu deze thuiszorginstelling voor íngehuurd. Maar kan zij dan ook mij inhuren voor twee zorgmomenten per dag en de thuiszorginstantie voor 2 zorgmomenten per dag?

Graag hoor ik advies over hoe dit aan te pakken.

Vriendelijke groet,

Femke
Geplaatst: woensdag 08 December 2010 13:57
Van belang is te weten of de huidige zorg verleend wordt op basis van PGB of Zorg in Natura. In het laatste geval kun je de thuiszorg vragen om jou in dienst te nemen. Doen ze dat niet en wil je moeder nog wel van hun diensten gebruik blijven maken dan kan het zo niet.
Je kunt ook het zorgkantoor vragen ZIN om te zetten in een PGB.
In dat geval moet je moeder ook de thuiszorg uit het PGB betalen.
Gezien de zorgintensiteit, die je vermeldt, zou het kunnen zijn, dat het PGB te laag is om alleen al de thuiszorg te betalen, laat staan jou.
De thuiszorg rekent al gauw €60.- per uur /of per bezoek als dat minder dan een uur is.
Eigenlijk is jou oplossing alleen een alternatief als de thuiszorg nu al uit een PGB betaald wordt. Je moet dan het contract aanpassen naar minder zorg voor de thuiszorg,zodat jij vervolgens uit het resterende PGB betaald kunt worden.
De thuiszorg opzeggen en zelf alles doen zou ook kunnen, maar ik vermoed, dat je dan je vaste baan moet opzeggen.
Marcel Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 13:08
Ik dit even opmerken dat niet dezelfde functies in PGB als AWBZ kunnen worden gedaan. Daarmee wil ik zeggen dat de verpleging AWBZ krijgt dat je deze dan niet voor een gedeelte in PGB kan krijgen. Maar de gehele zorg taak moet dan PGB zal moeten worden. Dit omdat thuiszorg organisaties hogere uurtarieven vragen dan ZZP's maar daar staat wel tegen over er komt altijd iemand. Ook als de gene ziek is. In PGB moet je daar zelf voorzorgen. Hoewel officieel wat ik van mij ZPP's begrijp ze zelf verantwoordelijk zijn voor vervang. Maar dan moet je toch over een team beschikken.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.