1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bij beeindiging van een arbeidsovereenkomst wel in de ww?

Auteur Bericht
ACO-Advies Geplaatst: woensdag 15 December 2010 20:20
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om een eigen bedrijf te starten. Ik werk enkele jaren als begeleider op basis van pgb naast mijn huidige baan. Na wat netwerken, ben ik 4 contracten verder en wordt het tijd om een keus te maken. Ik heb ervoor gekozen om verder te gaan als zelfstandigondernemer.
Ik heb een vraag m.b.t. de risico's die ik loop en ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.
Ik werk met de zorgovereenkomst: " arbeidsovereenkomst" en werk per client minder dan 3 dagen per week. Wanneer clienten opzeggen of hun indicatie wordt niet verlengt waardoor ze geen pgb inkomen meer hebben heb ik dan recht op ww?
Of wanneer dat niet het geval is, kunnen jullie een tip geven voor het afsluiten van een verzekering? Welke hebben jullie en hoe hoog is ongeveer de premie?

Alvast bedankt voor een reactie!

Groeten,
Sophia
Pim Geplaatst: woensdag 15 December 2010 20:44
Beste Sophia,

Naar ik aanneem heeft u zich verdiept in het ondernemerschap voordat u zich hierin heeft gestort. U weet dan aan welke voorwaarden ondernemers moeten voldoen.
Als dat zo is dan is u heel waarschijnlijk ook bekend dat er voor ondernemers in tegenstelling tot werknemers bijna geen vangnetten (collectief) zijn geregeld.
Waar werknemers van vele regelingen en mogelijkheden gebruik kunnen maken en er verplicht aan bijdragen is er voor ondernemers alleen de BBO (bijzondere bijstand voor ondernemers, alleen in noodgevallen een LENING om tijdelijk inkomen onder bijstand niveau te compenseren tot aan bijstand. Deze lening kan in uitzonderlijke gevallen omgezet worden in een gift. Niet elke gemeente heeft deze regeling in hun mogelijkheden, de BBO is slechts een tijdelijke overbrugging.)

U kunt kiezen uit meerdere opties om het zelf te regelen:
U betaald een fors deel van uw omzet aan arbeidsongeschiktheidsverzekering. U houdt zelf een deel apart om eventuele tegenvallende inkomsten op te vangen. Aan te raden is dan 6 maanden netto inkomsten apart te hebben staan.
U stopt onmiddellijk met uw onderneming en gaat direct weer in loondienst
U blijft naast uw onderneming in loondienst werken.
U regelt (zoals veel ondernemers) niets maar knokt heel hard om van uw bedrijf een succes te maken. Het risico op tegenvallende inkomsten neemt u voor lief. Slechts 50% van de ondernemers haakt af binnen twee jaar na de start. 70% is na 5 jaar afgehaakt.
U kijkt af bij andere ondernemers, schakelt een ondernemerscoach in of vraagt in moeilijke tijden bij het KvK om een ondernemerscoach. Deze helpt u uw bedrijf serieus op te pakken en/ of houdt u een gezonde spiegel voor.

Niet alle mensen kunnen echt ondernemen. Het is geen keuze voor half half die u kunt maken. Het is of de vrijheid van ondernemen of de zekerheid van loondienst. Met de vrijheid kunt u uiteraard wel de nodige risico's afkopen middels verzekeringen afhankelijk van de zekerheid die u wilt is daar wel een fors prijskaartje aan gekoppeld. Toch is en blijft ondernemen vele malen risicovoller dan loondienst. Daar staat tegenover dat u zelf uw inkomen kunt bepalen en uw werktijden. Geheel afhankelijk ook van uw eigen kwaliteiten en ondernemersvaardigheden. Er zijn mogelijkheden om 3600% per twee jaar omzetgroei te maken (zie bijvoorbeeld de landelijke onderneming Buurtzorg) of om het eerste jaar nog niet eens af te maken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Margriet Geplaatst: vrijdag 17 December 2010 15:21
Beste ,

Toch even inhaken op uw verhaal. Op ondernemersregelingen.nl kwam ik het volgende tegen, ook na overleg met UWV werd onderstaande tegen me gezegd:
U kunt als WW-er, na toestemming van UWV, met behoud van zes maanden WW-uitkering starten als zelfstandige. Eventuele inkomsten uit onderneming gedurende deze startperiode van zes maanden worden voor 70% verrekend met de WW-uitkering. Daarnaast is er, als de plannen niet slagen, een herlevingstermijn die gelijk is aan de duur van het opgebouwde recht op een WW-uitkering (maximaal 38 maanden) met een minimum van anderhalf jaar.

De verlengde herlevingstermijn van maximaal 38 maanden en een minimum van 18 maanden is zowel van toepassing op WW-gerechtigden die gebruik hebben gemaakt van de startperiode van zes maanden, als op WW-gerechtigden die zonder deze startperiode is gestart als zelfstandige.
De herlevingstermijn begint te lopen vanaf de startdatum van het ondernemerschap of, als gebruik wordt gemaakt van de startperiode, vanaf het moment dat de startperiode voorbij is en de WW-gerechtigde besluit om door te gaan als zelfstandig ondernemer.

UWV heeft ook tegen me gezegd dat als je een baan hebt en deze inruilt voor ondernemerschap de herlevingstermijn ook geldt.

Al met al denk ik dat dit dan wel een mooi vangnet kan zijn om voor je zelf te beginnen.

Groetjes Margriet
Geplaatst: zaterdag 18 December 2010 23:50
Als je op basis van een arbeidsovereenkomst bij PGB houders werkt ben je GEEN zelfstandig ondernemer! Je valt dan, als je minder dan 3 dagen bij dezelfde PGB houder werkt onder de driedagenregeling en bij ziekte en vakantie wordt je doorbetaald ook heb je recht op vakantiegeld (8%). Omdat je minder dan drie dagen werkt bij een PGB houder ben je niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. (geen recht op WW dus) Je vult (samen met de PGB houder) iedere maand een urenbriefje in of spreekt een bedrag per maand af en je kunt dit eventueel ook regelen middels opting-in via het servicecentrum van de SVB.
Als zelfstandig ondernemer sluit je een freelanceovereenkomst of een overeenkomst van opdracht af en draag je ook alle risico's zelf. Je wordt niet doorbetaald bij ziekte of vakantie en hebt geen recht op vakantiegeld, ook ben je niet verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. (geen recht op WW dus)
Je houdt zelf een administratie bij en stuurt iedere maand een factuur aan de PGB houder. Verder moet je aan een aantal eisen voldoen: je moet minimaal 3 cliënten hebben en minimaal 1250 uur per jaar als zelfstandige werken.

Je kunt dus nooit én zelfstandig ondernemer zijn én een arbeidsovereenkomst hebben met de PGB houder. Als je een arbeidsovereenkomst afsluit ben je dus géén zelfstandig ondernemer!
Geplaatst: zaterdag 18 December 2010 23:56
m.b.t. verzekeringen hier een tip: wanneer je vanuit een loondienstsituatie start als zelfstandig ondernemer kun je je vrijwillig vezekeren binnen 1 maand na beëindiging van je loondienstverband bij het UWV voor de werknemersverzekeringen. Kijk hier voor meer informatie: http://www.uwv.nl/Images/WG11003270_tcm26-122493.pdf

Let op: dit geldt alleen voor mensen die uit een loondienstverband, de WAO/WIA of WW komen en starten als zelfstandig ondernemer/ZZP'er. Wanneer je voor jezelf begint vanuit de bijstand of voordien niet werkzaam bent kun je hier geen aanspraak op maken.
ACO-Advies Geplaatst: zondag 19 December 2010 19:35
Bedankt voor alle reacties. Als ik het bericht van Zonne lees, zal ik de contracten moeten omzetten naar zorgovereenkomst met freelancer.
Karen Geplaatst: zondag 30 Januari 2011 13:01
binnen 13 weken!
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 01:02
Omzetten naar zorgovereenkomst als freelancer klopt inderdaad.
Maar sta je ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb je bij de belastingdienst dan ook een VAR-WUO aangevraagd ? (WUO= winst uit onderneming) Zodat je opdrachtgever niet alsnog in de problemen kan komen met een mogelijke naheffing voor de af te dragen premies.

Succes.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.