HULPVRAAG AAN PGB-HOUDERS BETREFT VERANTWOORDING
Auteur | Bericht |
---|---|
EGMM |
Geplaatst: vrijdag 17 December 2010 00:38
16 december 2010 HULPVRAAG Aan PGB-houders VERANTWOORDING TE LAAT DOOR RECHTZAKEN. AFWIJZING DOOR ZORGKANTOOR. Graag zou ik iemand willen spreken over de verantwoording van je PGB. Niet als alles koek en ei is met je zorgverlener(s), maar als dat onverwacht niet zo blijkt te zijn. Ik heb namelijk ervaren met een Schade- Bemiddeling- en Advies Bureau dat, toen een overzichtsrekening van het jaar gemaakt moest worden, enorm boos werd, ons in woord en daad bedreigde, in haar rekeningen het uurloon met tientallen tot zelf 100 euro verhoogde en beweerde 100-en uren gewerkt te hebben. Ik heb vrijwel direct het Zorgkantoor en de SVB op de hoogte gebracht, maar zij bleven stoïcijns alles negeren. Ik werd gedagvaard. Mijn advocate wilde een schikking treffen. Daar was ik het niet mee eens, omdat ik daarmee de oneerlijkheid en onjuistheden van mijn zorgverlener zou bevestigen. Ik zou bovendien mijn verplichtingen als PGB-houder niet nakomen door te doen alsof ik iemand voor haar diensten had betaald, terwijl ze vrijwel niet was op komen dagen, noch iets had gedaan de laatste maanden. Het duurde 3 jaar voordat de rechter het vonnis uitsprak. Ik moest een paar duizend euro minder betalen en de rechter vond dat de zorgverlener haar administratie niet op orde had. Mijn advocate heeft mij op geen enkele manier verdedigd. Gezien mijn beperkingen en deze jarenlange uitputtingsslag was ik niet in staat om in hoger beroep te gaan tegen dat vonnis. Al die jaren (5 tot op heden) hield ik het Zorgkantoor op de hoogte, stuurde haar het Vonnis toe en verantwoording met bewijs van betaling. Het Zorgkantoor wees dat af, reageerde niet op de zaak omdat dat een probleem tussen zorgverlener en mij was. Het Zorgkantoor heeft er geen begrip voor dat het niet mijn schuld is dat door dat vonnis ik de verantwoording niet meer op tijd kon inleveren. Ik heb raad gevraagd aan o.a. St. De Ombudsman, Nationale Ombudsman. MEE, College van Zorgverzekeraars, Per Saldo, Verzekeraar VGZ die een stem hierin heeft, maar dit heeft tot niets geleid. De verplichtingen van een PGB-houder zijn begrijpelijk door het Zorgkantoor opgesteld. Die van het Zorgkantoor vallen onder de Bestuurswet AWBZ. Ik heb een jurist uitleg gevraagd: in de Wet is niets opgenomen over hoe te handelen als om dergelijke redenen een verantwoor-ding te laat is ingeleverd. Hoewel de rechter het laat vallen onder de kosten van de zorgver-lener, heb ik die dus uit eigen zak moeten betalen. Mijn vraag is: Heeft iemand een soortgelijke ervaring met een zorgverlener, waardoor de verantwoording niet op tijd kon worden ingeleverd? Hoe is die zaak verder afgehandeld? Bedankt voor uw medewerking In verband met nog lopende zaak, onderteken ik niet met mijn naam. Ik vraag uw begrip hiervoor |
Geplaatst: vrijdag 17 December 2010 13:02
In het algemeen geldt, dat declaraties per maand worden opgesteld en door zorgverlener en cliënt voor accoord worden getekend. Zo is het duidelijk over welke maand het conflict gaat. Bovendien moet de declaratie in overeenstemming zijn met het contract. Over het uurloon kan zo geen onduidelijkheid ontstaan. Wellicht heeft een AROB procedure toch zin. Het zorgkantoor kan tot 7 jaar na dato nog op zaken terugkomen. Ik zie niet in waarom U, nadat U van de rechter gelijk heeft gekregen, Uwerzijds niet op de verantwoording kunt terugkomen en dat het zorgkantoor daarop niet in zou hoeven gaan. Er is immers overduidelijk sprake van een nieuw feit. De regeling kan toch niet tot gevolg hebben, dat rechterlijke uitspraken krachteloos worden gemaakt. Daar zal de AROB rechter ook niet blij mee zijn. Succes! |
|
Marcel |
Geplaatst: maandag 27 December 2010 13:17
Ik ben tijdens een rechtszaak heel goed begeleid door Stichting Zorgbelang en kunnen je ook eventueel juridische adviezen geven. Maar dat stichting Mee u niet meer steun heeft verleent die horen u in het algemeen te begeleiden en begeleiding te bieden. Hoewel bij Mee nog al eens onder hun verplichting uit willen komen. Omdat het soms goed doen en soms ook niet. Moet je in het algemeen met stichting Mee tegen de goede hulpverlener aanlopen. Omdat ze soms voor de organisatie opkomen terwijl hun doel stelling is cliënten te ondersteunen met hun zorg vraag beroepstraject met betrekking op zorg. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk