1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

24 uurs indicatie met verblijf en toch zelfstandig wonen.

Auteur Bericht
Marcel Geplaatst: maandag 27 December 2010 13:42
Ik woon in Berltsum en heb een 24 uurs zorg indicatie. Ik woon in een eigen woning zelfstandig met PGB zorg. Ik heb daar de ruimte om mij dingen te kunnen doen. Meestal is het zo dat je in een instelling komt waar je weinig woningruimte is en bij elkaar op je lip zit. Gewoon zelfstandig wonen in je eigen omgeving met eigen benodigde zorg.

Ik denk eraan om met meerdere mensen die ook een 24 uurs zorg indicatie hebben en PGB en in de buurt wonen eventueel zorgverleners te delen. Maar wel in je eigen woning te blijven wonen. Dus zelfstandig wonen met 24 zorg uurs benodigde PGB zorg. Het is van belang dat we wel in de buurt moeten wonen omdat de zorg natuurlijk ook uit de buurt moet worden betrokken. Bovendien wordt het dan ook gemakkelijker om met ziekte opvang een oplossing te vinden.

Zodat het zelfstandig wonen mogelijk te houden en te blijven doen. Daar komt bij dat we gezamenlijk mensen inhuren en onze zorgkosten misschien wat lager kunnen maken en daardoor meer zorg mogelijk zou kunnen zijn. Het is maar een idee om over te denken en misschien tot uitvoering te brengen
Marcel Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 15:42
Door de weinig berichten wil ik nog het volgende opmerken. Op dit moment wordt de maximale vrij besteedbaar zorg bedrag op 4000 euro gezet. De PGB word in 2014 in de wet vast gezet. De gene die een nieuwe PGB aanvragen hebben hiermee te maken. De gene die nu nog hoger bedrag heeft moet over een bepaald termijn inkrimpen. Dan kan ook wel zij dat vrij besteedbaar bedrag zijn afgeschaft.
Hierdoor wordt het onmogelijk om voor diensten voor douchen als voorbeeld voor een 15 minuten in te huren. Dan word je eigen keunzen net zo als ik naar een instelling verwezen. Omdat je de benodigde zorg niet rond kunt krijgen omdat het te weinig inkomen oplever voor de ZZP's. En zo het zelfstandig wonen onmogelijk wordt
Pim Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 21:55
Ik heb het idee dat er reeds heel veel mensen de weg hebben bewandeld welke u denkt te kunnen bewandelen.

Het zorg inkopen met een groep 'in de buurt' is al in diverse vormen ondergebracht. Daarbij denk ik aan Fokus woningen ( http://www.fokuswonen.nl ) , aanleunwoningen, zorg in de wijk (onder andere buurtzorg http://www.buurtzorg.nl ) en meer van dit soort initiatieven.

Het is inderdaad erg moeilijk om de benodigde zorg in te kopen op eigen middelen en met afstemming van diverse zorgvragers onderling. Het regelwerk dat hieraan vastzit is eenvoudigweg heel groot te noemen.

Ik raad u daarom aan om eens te kijken bij het initiatief Fokus woningen aangezien deze precies hebben georganiseerd zoals u denkt dit te kunnen doen. U zult hiervoor wel moeten verhuizen naar de door hen ingerichte woningen (althans, waar zij apparatuur hebben om u te kunnen bedienen). Deze woningen zijn ruim bemeten, gelijkvloers en ingericht om met rolstoel te kunnen bewonen.
De wachtlijsten zijn fors hiervoor, het geld dat u hiervoor moet betalen niet gering. Maar het is wel mogelijk en word dus ook reeds gedaan.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Sjoukje Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 03:13
Beste natuurmens,

IK heb een cliënt die 24-uurs zorg heeft en zelfstandig woont. Ik begeleid haar met nog een aantal mensen, allemaal partucilieren. Er is een netwerk van 14 mensen. We maken een planning voor een maand. Niet iedereen wordt ingezet in zo'n maand, Zo is er ook gedacht aan noodsituaties, iemand wordt ziek, en dan is er een vaste achterwacht.

De uren in de nacht gaan via oproep. Binnen een straal van 5 km wonen vier mensen. Zij kunnen dus binnen een bepaalde tijd bij de clënt zijn. Deze vier mensen hebben dan dus altijd nachtachterwacht en worden per week ingedeeld. Daarnaast is er nog een back-up van twee mensen die binnen een straal van 10 km bij de clënt vandaan wonen, zodat de vier mensen die binnen 5 km als nog vervangen kunnen worden bij ziekte.

Is de cliënt ziek, dan is er 's nachts iemand aanwezig om het een en ander goed te regelen. Daarover spreken wij dan met elkaar en wordt er een tijdelijk nachtdienst opgezet.

Cliënt is meervoudig gehandicapt, maar kan wel zelfstandig uit bed komen en zich zelf wassen. Heeft hierbij toezicht nodig. Maar naar een wc gaan in de nacht kan hij zelfstandig. Met één druk op de knop wordt er iemand van de zes mensen in de nacht gewaarschuwd om te komen (doorschakeling van telefoon).

Het kan dus wel, men moet alleen wel een netwerk kunnen opzetten, dat kon deze cliënt niet, maar in samenwerking met zijn familie hebben wij het wel voor elkaar gekregen. Hij woonde eerst in een Gezinsvervangendtehuis waar hij helemaal niet gelukkig was. Inmiddels zijn wij twee jaar verder en gaat het heel goed met hem.

Ja, er zijn ook problemen, soms stapt er iemand op uit het netwerk en dan moeten wij zelf voor een nieuwe medewerker zoeken. Dat gaat niet altijd even snel. Maar wij zijn met 14 mensen en dan kan het wel een paar maanden duren. In het begin deden wij het met zes mensen, dat was toch wel krap. Veertien mensen lijkt veel, maar als je zes uur per dag beschikbaar bent, dan heb je al vier mensen nodig om 24 uur vol te maken. En dan is veertien man zo gek nog niet.

Succes met zoeken naar een goed netwerk.

Met vriendelijke groet,

Sj
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 17:30
Ik kan het kiezen voor het fokuswonen sterk afraden.De woningen zijn goed maar de zorg ondermaats.Men levert niet waarvoor je getekend hebt,namelijk 24 uurs zorg op afroep op de manier zoals jij die graag hebt.

De adl -ers staan vaak onderbezet.In het project waar ik woon staan ze regelmatig met zijn tweeen in de ochtend,nu ook regelmatig met een inval of nieuwe kracht.De inzet van 2 adl ers lijkt nieuw beleid want dit gebeurd landelijk.Hierdoor lopen de wachttijden steeds op,regelmatig tot meer dan 5 kwartier of langer.Je hebt daardoor geen eigen regie,iets wat Fokus wel zegt te leveren. Ook de voorwaarden/eisen die aan adl ers worden gesteld zijn zeer onduidelijk.

Het is niet doenlijk gehoor te vinden binnen Fokus voor deze problemen.Ik zou ook het liefst een totaal pgb hebben want ik kan met de juiste zorg nog veel en heb daar ook een enorme drive voor,maar zolang vws de fokusproblematiek niet erkend kun je eigenlijk niets,behalve afwachten en hopen dat er andere wetgeving komt.

:cry:
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 13:10
Hallo allemaal,ik denk ook dat het echt wel kan en id praktijk bewijst dit zich ook!
Er zijn inderdaad al verschillende vormen zoals fokuswoningen maar je kan ook dit met een team opzetten als de bewoners al een eigen woning hebben en dan 7/24 uur zorg op maat bieden, kan echt! Mijn vader woonde tijdelijk in en verpleegtehuis en verpieterde daar en zag er verwaarloosd uit. Hij was echt ongelukkig en nu een gelukkig man ( milde vorm pddnos) en thuis zorg op maat heeft 3 keer per dag en indien nodig kan dit vaker ingezet worden. Nu is het wel dat we dit met steun van andere hulpverleners doen dus een klein team die er zoveel mogelijk altijd kan zijn indien nodig. Dit was in het verpleegtehuis niet mogelijk met zijn hoge indicatie! Nu met de omgezette lagere indicatie zonder behandeling wel mogelijk. Ook heb ik een eigen stichting en werk met jongeren (15/19+ jaar) met psychiatrische stoornissen die een indicatie zorg hebben zzp en een wajong en tzt op zichzelf willen wonen. Dan willen ze graag ambulante zorg maar ook een deel dat 7/24 uur beroep op je kan doen. We hebben hier over een doelgroep gemiddeld nivo en aantal licht lvg die naar school,stage gaan of soms werken gedeeltelijk. Deze jongeren hebben soms gewoon je stem/advies even nodig,bel of mailtje buiten werktijd en weekends etc. De praktijk heeft bewezen dat we deze jongeren een thuis bieden (gezinshuis ) maar ook verder kunnen helpen op een manier die ZIJ ZELF KUNNEN ACCEPTEREN dus net als ieder ander mogen wonen maar dan extra steun erom heen. Ook wij werken met een klein team en functioneren idv van ouders wat zeer goed werkt. Succes en ga dit doen als je dit wilt doen en neem het bovenstaande advies op van mensen die dit al doen!
Marcel Geplaatst: vrijdag 25 Februari 2011 16:04
Ik zie Focus woning niet als oplossing voor mijn probleem ik woon zelfstandig heb een werkplaats waar ik tevens ook mijn dagbesteding doe.

Als Autist wil je graag rust en geen drukte om je heen dus niet te veel groepsvorming.
Geplaatst: zaterdag 26 Februari 2011 17:53
Zo ongeveer zou ik het ook heel graag voor mijn zoon willen.
Verstandelijke beperking en Autistisch.
Hij is nu 17 en wij proberen een goede plek voor hem te vinden, begeleid zelfstandig wonen.

Moeilijk, allemaal instellingen met apartementen of woningen (gezamelijke woonkamer, WC en badkamer.
Marcel Geplaatst: zondag 27 Februari 2011 13:20
Ik ben dan vijftig geweest, maar een sociaal netwerk maken dat lukt me niet het loop altijd op een bepaald punt stuk contacten maken gaar onderhouden nee houden nee daarbij komt toch dat ik een lichte verstandelijke beperking heb. Er moet niet veel gevraagd worden eisen gesteld worden. Ik heb 14 gelogeerd bij verstandelijke gehandicapte een waar genot geen eisen geen vragen en ja mijn antwoorden werden accepteert. Dat hoef ik niet in een andere groep te doen dan loopt het ik begrijp hen en ik begrijp het grootste gedeelte wat ik lees niet. Ik heb geen inleving vermogen. Het zijn zoveel socialen valkuilen die je mee draagt en ja omdat je mensen op hun manier niet begrijp. Loopt het stuk zelf met mijn zorgverleners.
Gast Geplaatst: donderdag 03 Maart 2011 23:32
Ik heb 16 mensen en heb ook veel zorg nodig. Ik woon zelfstandig, maar moet gebruik maken van een tillift, elektrische rolstoel etc. Kortom veel geregel. Maar dankzij ook mijn netwerk kan ik zelfstandig wonen. Als achterwacht (als mijn groep het niet kan regelen) heb ik mijn ouders. Er is dus echt veel mogelijk!
Corina Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2011 08:39
Goedemorgen Natuurmens;
ik heb bewondering voor je idee en ook voor het feit dat je zelfstandig wilt blijven wonen met een 24 uurs indicatie.
Ik probeerde je een persoonlijk bericht te sturen maar dat lukte niet, vandaar dus deze reactie. :wink: Corina
Pim Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2011 11:01
Beste Marcel (Natuurmens),

Als ik het verhaal dat u neerschrijft nu doorlees dan kan ik mij voorstellen dat een Focuswoning echt niet voor u geschikt is.

Iemand met autisme en een lichte verstandelijke handicap op 50 jarige leeftijd heeft iets heel anders nodig.
Kunt u ook vertellen in welke omgeving u woont, dan kan ik kijken of er mensen zijn die iets weten dat wel voor u geschikt zou kunnen zijn.
Eventueel kunt u ook mijn bedrijfsnaam opzoeken en mij daarover een mailtje sturen als u zou willen dat ik met u meedenk/ meezoek (zonder dat het u direct wat hoeft te kosten).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2011 11:35
Hoi Maritte,

Ik loop bij Fokus tegen dezelfde problemen aan.
Heb jij je al aangemeld bij de hyves werkgroep adl clusters?
Als je geen hyves account hebt, mag jij ook even persoonlijk contact opnemen met mij, en een berichtje sturen naar [email protected].
Deze werkgroep is in het leven geroepen, omdat Fokusclienten zich niet gehoord voelen door Fokus en de Clientenraad.
Wij proberen nu zoveel mogelijk clienten te verzamelen, die tegen dezelfde problemen aanlopen als wij.
Wij proberen WEL deze clienten een stem te geven.
Dus twijfel niet en meldt je aan. Privacy wordt natuurlijk gewaarborgd.
Gast Geplaatst: donderdag 10 Maart 2011 18:04
Ik werk op een particulier wooninitiatief in Leeuwarden. Een mooi, modern gebouw met 6 appartementen allemaal voorzien van eigen keuken, badkamer, toilet, slaapkamer en woonkamer met openslaande deuren naar een eigen terras. Er is een gezamenlijke ruimte in het gebouw waar de bewoners eventueel samen kunnen zijn als ze dat willen. Er is 24 uurs zorg mogelijk op basis van PGB. Momenteel zijn er nog een paar appartementen vrij voor jong volwassenen van ong. 18 - 35 jr. Er zijn ook appartementen die geschikt zijn voor meervoudig gehandicapte mensen.
Dit initiatief is opgezet door ouders van kinderen met een beperking vanuit de behoefte hun jong volwassen kinderen zo zelfstandig mogelijk te laten wonen , terwijl er wel altijd iemand aanwezig is om de nodige zorg te geven.

Misschien ook een oplossing voor mensen hier..? :)
Mariëtte Geplaatst: donderdag 10 Maart 2011 19:01
Hallo Diana,

dank voor je berichtje,erg behulpzaam van je

Ik weet van de werkgroep maar heb al het nodige zelf ondernomen.o.a een melding bij de inspectie ,alle deelnemers commisie vws heb ik aangeschreven en de staatssecreataresse zelf,en al reacties gehad
Het voelt beter voor mij om het bij deze 1 mans axies te houden.Je kunt namelijk alleen voor jezelf spreken en opkomen en indirect op die manier dus ook voor anderen.

Ik denk dat wat ik al gedaan heb een mooie versterkende tegenhanger kan zijn tegenover wat o.a de werkgroep nog gaat doen

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.