thuis wonen voor Vera
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 28 December 2010 16:52
Ik wil graag dat mijn dochter (13 j.) thuis kan blijven wonen, maar dan wel met 24uurs zorg. Zij heeft een ernstige meervoudige handicap. Ik krijg het bij het CIZ niet voor elkaar. Kreeg een klasse 7 voor persoonlijke verzorging en een klasse 3 voor begeleiding . Ik heb nu net een nieuwe indicatie en het CIZ bepaald nu dat mijn dochter uitwonend moet omdat ik langdurig verblijf niet in PGB vorm kan krijgen. Ik krijg geen PGB genoeg om haar thuis te kunnen laten wonen. Wie kan mij helpen. groetjes van Meta, moeder van Vera: :cry: |
|
Geplaatst: dinsdag 28 December 2010 18:09
Het CIZ bepaalt niet waar Uw dochter woont; dat doet U. Ik heb de indruk, dat zij nu voor een ZZP is geïndiceerd, terwijl dat eerst in klassen was. Dat is op zich prima, want een ZZP kun je ook omzetten in een PGB. Nadeel van een ZZP is, dat het hele ZZP in PGB moet of in ZIN. Met name als Uw dochter naar een dagverblijf gaat komt U PGB tekort voor de dagbesteding. Als zij naar speciaal onderwijs gaat heeft zij geen AWBZ dagbesteding. In dat geval hoeft een ZZP niet minder te zijn. Voorts kunt U bezien of er in de buurt een instelling is, die "pakket" aan huis levert. Dat is ZIN op basis van een ZZP bij U thuis. Dus niet uit een PGB. Tot slot: Als U tevreden bent met de indicatie in klassen kunt U het CIZ vragen dat weer te doen; het CIZ mag dat doen, het ligt allemaal niet zo vast als het lijkt. Desnoods laat U een aantal uren per week als mantelzorg aanmerken, bijv voor de zorg, die U 's nachts verleent. |
|
Geplaatst: dinsdag 28 December 2010 21:38
Wij hebben verblijf langdurig 7 etmalen (dit moet in ZIN volgens het Zorgkantoor) Persoonlijke Verzorging klasse 7, Begeleiding klasse 3 en tijdelijk Verblijf 2 etmalen. Dagbesteding is ook in ZIN |
|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 09:39
Alle fun cties kunnen worden omgezet in PGB, bij verblijf kun je er voor kiezen om kortdurend verblijf te vragen en dat kan wel in PGB. Dit is wel maximaal 2 etmalen per week, |
|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 12:54
U heeft dus een ZZP. De functie verblijf wordt niet betaald in de vorm van een PGB. Wel aan een instelling, die in de vorm van ZIN een "pakket" aan huis levert; voor de AWBZ bezet zij dan een instellingsbed, terwijl zij feitelijk thuis woont. Alleen al om die reden raad ik U aan om bij een naburige instelling( VBO?) te informeren wat zij kunnen doen. Door het CIZ is mij verteld, dat je binnen een ZZP niet mag kiezen, dus geen dagvoorziening uit ZIN als je PGB voor andere zaken wilt. Om die reden is mijn zoon weer in klassen geindiceerd en niet in een ZZP. Miin zoon gaat niet elke dag naar een dagverblijf, waardoor een lagere indicatie mogelijk is voor begeleiding in dagdelen en daardoor een hogere voor persoonlijke verzorging. Met een ZZP heb je dagbesteding of niet. Op te maken uit Uw advertentie zitten we in hetzelfde schuitje. |
|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 14:41
Op de reactie dat we 2 etmalen in PGB kunnen krijgen, dat is bij mij wel bekend, maar ik wil graag 7 etmalen in PGB, zodat ik, wat ik graag wil, een woonvorm zoeken waar mij dochter met logeren kan beginnen en uitbreiden tot wonen. dat kan niet met 2 etmalen. |
|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 14:47
KAn ik niet de zorgaanbieder vragen, waar mijn dochter de dagbesteding heeft, of zij mij thuis de zorg kunnen bieden. Zij is bij Promens Care op de dagbesteding. Hoe zit dat met uw zoon. Hij gaat niet elke dag naar dagbesteding, maar hoe gaat dat thuis. Heeft u dan thuis zorgverleners voor hem. Ik moet als mijn dochter thuis is, altijd een zorgverlener inhuren, omdat zij de zorg van ouders niet meer accepteert. Dit is in de loop der jaren zo gegroeid, mede door het puberen, maar daar geniet ik ontzettend van als ze samen plezier maken en mijn dochter het goed naar haar zin heeft. Ze doen veel leuke dingen samen en dat geeft mij een heel goed gevoel, dat ik het toch goed doe. Dit gaat ze straks allemaal kwijt als ze naar een instelling gaat. |
|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 17:32
Voor zover ik dat kan bekijken, zou het via het dagverblijf kunnen, als het dagverblijf onderdeel is van een instelling, die kinderen intern opneemt. Op bijgaande link wordt uitgelegd wat dit inhoudt. http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/verblijf/vpt/vpt.html Binnen het volledig pakket thuis is betrokkene administratief al opgenomen. Het maakt niet uit of en zo ja wanneer de uiteindelijke feitelijke opname plaatsvindt. Het valt enigszins buiten het bestek van dit forum, omdat het dan niet meer om PGB-zorg gaat. Overigens als mijn zoon thuis is zorgen wij zelf of een trouwe oppas voor hem. Verstandelijk is en blijft hij een grote baby. In dat opzicht is hij gemakkelijk, ook al hadden we het graag anders gezien.. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk