Hoeveel belasting moet mijn zorgverlener afdragen ?
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 14:28
Hallo Allemaal. Wie kan mij helpen bij het volgende. Ik wil graag van mijn pgb een coach inhuren die studeert. Ik betaal hem 76 uur per week. Aangezien dit een bruto bedrag is wil mijn zorgverlener graag weten wat hij op het eind van de rit moet afrekenen bij de belastingdienst. Kan iemand mij inschatting geven van wat de afdracht zal zijn in percentage. Betrokkene studeert en heeft mischien een bijbaantje volgend jaar naast het werk wat hij voor mij verricht. Kom er nog niet helemaal uit |
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 17:38
Volgens mij komt hij niet meer aan studeren toe bij 76 uur per week bij U werken. Bij zoveel uren per week moet U hem in loondienst nemen en dan wordt U inhoudingsplichtig. Een uurloon van €76.- mag per 1-1 a.s. niet meer. Als U € 76.- per week bedoelt dan bedraagt de belasting tussen de 0 en 42% . Dat hangt af van zijn overige verdiensten in een jaar. Als Uw coach zelf even op inernet een aangifteformulier invult ziet hij zo wat en of hij iets moet betalen. Van een coach verwacht ik, dat hij dat zelf kan. |
|
Gast |
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 20:53
Ja stom ik bedoel idd 76 euro per week. Voor 2 begeleidingsuren. Ik ben gewoon benieuwd wat hij daarvan nog moet afdragen. Ervan uitgaande dat hij alleen studiefinanciering ontvangt. Mischien mensen die uit ervaring weten wat je moet afdragen als student zijnde ? |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 17:37
Gezien Uw andere vraag op het WMO forum is Uw toekomstige coach goedkoper geworden. Of hij doet het voor dit bedrag of niet. Straks valt de belasting mee of tegen en beginnen dan de onderhandelingen opnieuw? Voor een goede coach - cliëntverhouding is het nodig, dat er van meet af aan op dit punt geen losse eindjes zijn, anders vertroebelt het de coach-cliëntverhouding en betaalt U €38.- per uur voor ruzie maken. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 18:00
Nou gezien mijn budget dit jaar klasse 2 begeleiding kan ik hem maximaal 38 euro per uur betalen. Nu maakt het natuurlijk wel verschil of je hier 1/3 van moet afdragen of niets of nauwelijks iets. Vandaar deze vraag. Ruzie zal het niet worden eens temeer omdat we ons dan vantevoren hierover hebben laten informeren. Betrokkene is ook niet zo thuis in belastingzaken en voor hem is het ook wel fijn te weten hoeveel ongeveer te reserveren. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 00:02
Beste Ruben, Het valt mij op dat u in uw vraagstelling het tarief laat afhangen van de vraag of uw hulpverlener belasting moet afdragen. Het geeft mij de indruk dat u niet wilt betalen naar kwaliteit maar naar een bepaalde gunfactor. Mij lijkt het zaak dat u ongeacht of deze hulpverlener er belasting over moet betalen een redelijk loon/ redelijk tarief betaald aan deze hulpverlener. Het hangt grotendeels af van de geboden kwaliteit maar ook van de leeftijd van de hulpverlener in kwestie. Zo is bijvoorbeeld voor een 18 jarige hulpverlener in loondienst met relatief weinig ervaring een loon van 10 euro al zeer riant te noemen (minimumloon is ergens rond de 4,20 euro per uur bruto: bron: http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-januari-2011-uurloon.html). Echter voor een ondernemer die veel tijd en aandacht besteed aan bijscholing en die u met zijn kennis goed terzijde staat is een tarief van 40 euro geen rare vraagprijs. Het staat u volledig vrij om hogere tarieven te accepteren dan u aan budget krijgt. Het noemen van klasses en uren is vooral bedoeld om u meer duidelijkheid te geven over wat voor u uitgangspunten zouden kunnen zijn. Er zijn mensen die graag 75 euro per uur betalen voor een coach die veel werk maakt van zijn eigen bijscholing en daardoor hun in enkele sessies met veel resultaat weer een heel eind verder kan helpen. Er zijn ook mensen die behoorlijk ontevreden zijn over een hulpverlener die slecht 15 euro per uur vraagt. Het is al met al niet zo eenvoudig om een passend uurtarief te bepalen. Als u deze persoon in loondienst neemt kunt u houvast hebben aan de tarieven die gelden in de verschillende CAO's voor ambulante woonbegeleiders (worden uitbetaald in FWG 35) of persoonlijk begeleiders (deze hebben meer verantwoordelijkheden, zoals het maken en bespreken van begeleidingsplannen (FWG 40 - 45 zijn de schalen waarin deze mensen worden uitbetaald)) U kunt hier onder andere gebruik maken van de CAO GGZ of de CAO verzorgings en verpleeghuizen (CAO VVT). U kunt ook gratis terecht voor al uw vragen en hulp bij uitbetaling bij de Sociale Verzekerings Bank. Zij kunnen u het gehele verloningsproces uit handen nemen zodat u zich kunt richten op het goed verkrijgen van de juiste hulp. De afdracht van uw hulpverlener die u noemt in uw voorbeeld in uw eerste bericht is geheel afhankelijk van andere verdiensten en persoonlijke situatie. Als dit zijn enige inkomsten zijn naast studiefinanciering in een uitwonende situatie zonder partner zal deze waarschijnlijk geen belasting noch premie zorgverzekeringswet hoeven af te dragen. Er geldt namelijk een vrijstelling van ongeveer 2000 euro loonheffing. Ik vermoed overigens dat het betalen van 38 euro per uur aan een student wel erg overbetaald is. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 13:18
Ik ben het helemaal met Pim eens. Bovendien weet Uw coach waarschijnlijk nog niet hoe 2011 er voor hem uit gaat zien, dus ook niet hoeveel belasting hij gaat betalen. Bovendien, stel dat het voor Uw coach tegenvalt: Komt dat doordat U te weinig betaalt of doordat hij komend jaar meer klanten krijgt? Kortom het is zijn verantwoordelijkheid en niet die van U. Doordat U met deze vraag komt kan Uw coach de indruk krijgen, dat U dit ook als Uw verantwoordelijkheid ziet, hetgeen de verhouding opdrachtgever-opdrachtnemer verstoort. Het behoort tot de basisvaardigheden van een hulpverlener de verhoudingen goed in acht te nemen. Door de indruk te laten voortbestaan, dat zijn verantwoordelijkheid ook de Uwe is, maakt hij op mij de indruk niet goed bezig te zijn. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk