vraag over pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 22:39
hallo ik heb een aantal vragen wat mij nog altijd onduidelijk is. Mijn zoon heeft diabetes en we krijgen voor hem een pgb. Mijn vrouw heeft een rekening geopend op haar naam en is zijn zorgverlener. Ze kreeg telefonisch een indicatie en daaruit werd een besluit genomen van klasse 4 verpleging. Onze vraag is nu. Hoe moeten wij bewijzen dat we aan die uren zijn gekomen? Moet ik elke handeling ergens noteren en hoelang ik ermee bezig ben geweest? Mijn vrouw is met haar baan gestopt om voor onze zoon te zorgen. Moet zij het gehele pgb opmaken en van de bank halen voor einde van het jaar? Zij beschouwt dit als haar loon en we weten dat we hierover belasting moeten betalen,. dat is ook iets wat we zeker gaan doen maar mag ze het geld ook sparen? Ik heb gehoord dat al het geld van pgb wat na 31 dec nog op de rekening staat je terug moet storten. Klopt dit? Ze heeft een overeenkomst getekend samen met onze zoon dat zij zorgverlener is, wat moet ze nog meer bewijzen? Ik moet eerlijk bekennen dat we het heel lastig vinden. Ik ben het eens met indicatie besluit. Dat is inderdaad ongeveer het aantal uur dat ze onze kind extra verzorgd als we vergelijken met de zorg van onze andere "gezonde " kinderen maar hoe moeten we zoiets bewijzen? We zijn bang dat we straks alles moeten terug betalen. vriendelijk bedankt voor het antwoorden. |
|
Judith |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 08:10
Dag, Het contract dat u moet kiezen is het contract voor een partner of inwonend familielid. Als u dat contract invult, dan vult u in dat uw vrouw elke dag zorg verleent voor een vast bedrag per maand. Als er een vast bedrag per maand wordt afgesproken, dan hoeven er geen urenbriefjes bijgehouden te worden. Het toegekende bedrag is bestemd om binnen 1 kalenderjaar gebruikt te worden. Het hoeft niet op, als u geld over houdt krijgt u ergens in het komende jaar een acceptgiro van het zorgkantoor om het restant terug te storten. U hoeft niet bang te zijn dat de indicatie hierdoor lager zal worden. |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 10:01
Hartelijk dank voor je antwoord. Dus het bedrag mag ook 1 keer per jaar uitbetaald worden aan mijn vrouw?? Aangezien zij de zorg heeft verleent?? Ik heb het geld namelijk op de bank laten staan zodat ik aan het einde van het jaar belasting erover kan betalen en ik dan precies weet hoeveel ze zou overhouden. Kan ik het bedrag nu ook gelijk in 1 keer aan mijn vrouw overmaken of moet dat persee maandelijks? |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 11:09
Beste Hans, Waar u tegenaan loopt is dat uw kind nu officieel een 'werkgever' is en als zodanig ook zal worden behandeld door de belastingdienst. Het eenvoudigst is om dit uit te besteden aan de Sociale Verzekerings Bank. Zij kunnen u gratis en compleet uitleggen hoe de vork in de steel zit en de uitbetaling helemaal netjes afhandelen zodat u later ook niet met naheffingen en boetes te maken krijgt. Het is verstandig het bedrag maandelijks door de SVB te laten verwerken en zodoende te zorgen voor een goede inkomstenstroom alsmede minder zorgen hierover. Laat de SVB uw situatie even helemaal uitzoeken zodat u zeker weet de juiste lasten af te dragen. Zij zijn er voor u, en u mag daar dus eenvoudig gebruik van maken. Let wel dat bij het werken voor uw eigen kinderen andere werkgevers dit niet zien als zijnde betaalde arbeid en dit daarmee ook niet kwalificeren als ervaringsjaren. U bouwt hiermee dus een gat op in uw CV. Hou ook rekening mee met het opbouwen van pensioen. Laat u daar over informeren bij de SVB. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 12:00
Beste, Ik heb het svb gebeld en zij gaan dit voor mij doen per 1 januari. Het probleem is echter het geld wat ik vorig jaar heb gekregen. Dat heb ik opgespaard op de rekening zodat we belasting erover kunnen betalen en het bedrag wat overblijft wilde ik rechtstreeks overboeken naar onze rekening. Ik wist niet dat je maandelijks moest overmaken dus vandaar mijn vraag of het ook jaarlijks mag? Ik heb nu het gehele jaarbedrag overgeboekt naar mijn andere rekeningnummer. Moet ik alles terug betalen? Op de rekening waar het pgb gestort wordt staat nu niks meer |
|
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 17:03
1. U maakt een contract met ingang van de indicatiedatum in 2010. 2. U vult een vast bedrag per maand aan salaris of een uurloon per gewerkt uur in. In het laatste geval maakt U per maand een declaratie in uren. In de brochure PGB in 8 stappen zit een voorbeeldformulier. In het eerste geval deelt U het beschikbare PGB op het aantal maanden, dat de indicatie in 2010 omvat heeft; dat wordt het maandsalaris. 3. Dit salaris maakt U ook feitelijk over. De overboeking mag ook in januari gebeuren, zolang het maar betrekking heeft op werk in 2010. De betaling wordt dan bij het salaris van 2011 geteld, waarover U in 2011 belasting betaalt. Het zorgkantoor accepteert dit als betaling over 2010. 4. Als U het contract verandert van uur naar maandbetaling v.v. moet U een contractwijziging maken. P.S.: U moet het bruto bedrag aan Uw vrouw feitelijk overmaken en pas daarna reserveren voor de belasting! Uw kind is budgethouder, dus moet het van diens rekening komen, dan wel van de rekening waarop het PGB van het zorgkantoor ontvangen is. Anders beschouwt het zorgkantoor het als niet besteed PGB. Tot slot is de indicatie: Verpleging. Als Uw vrouw geen gediplomeerd verpleegster is kunt U het beste dit ( gedeeltelijk) als persoonlijke verzorging opvoeren en alszodanig aan het zorgkantoor verantwoorden. |
|
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 18:59
Wat bedoeld u met hetvolgende? .PS.: U moet het bruto bedrag aan Uw vrouw feitelijk overmaken en pas daarna reserveren voor de belasting! Uw kind is budgethouder, dus moet het van diens rekening komen, dan wel van de rekening waarop het PGB van het zorgkantoor ontvangen is. Anders beschouwt het zorgkantoor het als niet besteed PGB. Tot slot is de indicatie: Verpleging. Als Uw vrouw geen gediplomeerd verpleegster is kunt U het beste dit ( gedeeltelijk) als persoonlijke verzorging opvoeren en alszodanig aan het zorgkantoor verantwoorden Ik zou even uitleggen. Mijn vrouw heeft een overeenkomst met ons kind en indd het bedrag gedeeld door 12 maanden. Ze heeft een appart rekening geopend op haar naam waar het pgb op gestort wordt. We hebben daarnaast ook een eo rekening op beide namen. Nu heeft ze dat bedrag van haar rekening overgeboekt naar onze gezamelijke rekening. Is dat goed gedaan??? |
|
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 12:38
Hopelijk neemt het zorgkantoor daar genoegen mee. Bij een intensieve controle wil het zorgkantoor zien, dat er van elke salarisbetaling een feitelijke overschrijving is. Ook de belastingdienst wil dat zien. Zoals U het nu geregeld is lijkt het net of de storting van het zorgkantoor een PGB-betaling aan Uw vrouw is. Dit leidt tot verwarring en nodeloze discussies met het zorgkantoor én de belastingdienst. Het is echt beter om het PGB op rekening van Uw zoon te laten overmaken en van die rekening salaris aan hulpverleners incl. Uw vrouw over te maken. Zolang hij minderjarig is beheert U zijn rekening. Bij meerderjarigheid moet U officieel bewindvoerder zijn om namens hem te kunnen optreden, tenzij hij zelf begrijpt wat hij doet dan wel doet wat U hem voorschrijft. Meerderjarige PGB-houders zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer. Uit Uw vraag kreeg ik de indruk, dat hij over een gedeelte van 2010 een PGB heeft ontvangen en dat U dit bedrag pas onlangs feitelijk ontvangen heeft. Uw vraag was hoe dit bedrag administatief nog ten laste van 2010 gebracht kan worden. Het antwoord was: het aantal maanden, waarop het PGB betrekking heeft delen op het ontvangen bedrag en dat als maandloon berekenen, in het contract opnemen en ook feitelijk uitbetalen. Nu U weet, waar U in 2011 aan toe bent, kunt U voor 2011 een contractwijziging maken, aangezien U wellicht in 2011 ook andere hulpverleners inhuurt. Aangezien de budgethouder verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de geboden hulp is het handig om een verpleegkundige in te huren voor verpleegkundige hulp. Is dat niet gebeurd dan is het duidelijker om deze hulp grotendeels als persoonlijke verzorging te verantwoorden en dit zowel in het contract als op de verantwoording aan het zorgkantoor te vermelden. Wellicht leidt dit in de toekomst tot een andere indicatie, maar hij geeft dan wel een juist beeld van de feitelijke werkelijkheid. PGB- beheer is lange termijnwerk; structurele fouten nu kunnen U jaren lang of na jaren alsnog opbreken. |
|
Geplaatst: dinsdag 02 April 2013 19:31
Mag je ook meer vergoeden aan de verzorger dan waar je budget voor hebt gekregen? Bijvoorbeeld net iets meer dan het toegekende bedrag, stel 2% meer. En dat dan via die genoemde maandelijkse vergoeding ivp via urenverantwoording. :roll: |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 02 April 2013 19:42
Beste Johan, De informatie in dit onderwerp is al ruim twee jaar oud. Maar wat uw vraag aangaat: U mag uw zorgverlener meer betalen als u budget heeft. U moet dat extra bedrag wel helemaal zelf betalen. Dit mag u ook laten verrekenen via de Sociale Verzekerings Bank. Als u een familielid op deze manier uitbetaald mag dat ook via de SVB lopen, zij kunnen u uitstekend antwoord geven met de huidige regelgeving over wat wel en niet kan. Bel ze op en laat hun de informatie voor u op een rij zetten. Contactinformatie vindt u op hun website: http://www.svb.nl Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk