VRIJ TE BESTEDEN BEDRAG 2011 voortaan VERANTWOORDEN ???
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 29 December 2010 23:13
Dag allemaal, Gisteren kreeg ik een brief van de gemeente (ik heb een PGB) huishoudelijke verzorging via de gemeente. Nu was één van de onderwerpen dat het VRIJ TE BESTEDEN bedrag van € 250,00 je dat ook moet verantwoorden. Ik weet nog niet wat er dan wel van mag. Ik besteed het nu voor het grootste deel aan de administratie via ePGB. Dat geeft mij rust en dat heb ik nodig. ik kan het allemaal maar net aan. Een vriendin van mij heeft het nagevraagd waarom dit was en door een medewerker van de gemeente werd verteld dat het een maatregel van hogerhand was. Weet iemand of dit klopt? Ik wil zeker wel verder gaan zoeken of dit inderdaad zo is, maar ik ben maar hier bij dit forum begonnen omdat ik hier ook lid van ben. Verder wens ik iedereen (ondanks alle berichten die ons bereiken van korten, korten en nog eens korten :( ) toch een heel goede jaarwisseling toe. Ik heb me een paar jaar geleden voorgenomen, ik maak me om dit soort dingen niet meer druk, slecht voor je lichaam en je bereikt er niets mee. Wel knokken, maar zonder je druk te maken :!: Nogmaals maak er een goede jaarwisseling van, voor zover als mogelijk is. Een hartelijke groet van Johanne |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 10:53
Beste Johanne, In principe is het vrij besteedbaar bedrag iets wat niet verantwoord hoeft te worden. U zou hierover navraag kunnen doen bij de manager van de afdeling WMO om duidelijkheid te verkrijgen en met dat antwoord eventueel naar de wethouder kunnen gaan. Als u daar geen helder antwoord krijgt zou u nog vervolgstappen kunnen overwegen door naar politieke partijen te stappen om uw verhaal uit te leggen en hun steun te vragen. Het is allemaal wel veel werk om het voor elkaar te krijgen. Het verantwoorden zou eenvoudigweg niet nodig moeten zijn van dat bedrag. Als u uitsluitend het gedeelte verantwoord dat u betaald heeft aan zorg zou het ook gewoon geaccepteerd kunnen worden. Anders hoort u dat waarschijnlijk later wel. Helaas is het per gemeente verschillend hoe hier mee word omgegaan. Ik hoop dat mijn antwoord u middelen heeft gegeven om er goed mee om te gaan. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 13:10
Dag Pim, Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Vanmorgen een uitgebreid gesprek gehad met een van de medewerkers van die afdeling. Deze mevrouw was zeer vriendelijk. Het komt er op neer dat er te weinig geld is, er veel meer ouderen komen die zorg nodig hebben en de tweede reden dat er teveel geld niet goed wordt uitgegeven door de clienten. (denkt men) Dus, was mijn conclusie, omdat andere mensen er een rommeltje van maken, zijn wij de dupe.We moeten nu ook alle uren opschrijven per week, terwijl ik per maand betaal. Ik heb de vraag neergelegd of ik Per Saldo nog mag betalen uit het bedrag van 250 euro (en wel te verantwoorden) en de administratie, die ik het afgelopen jaar voor het eerst via ePGB heb gedaan? Als dat zo is vind ik het nog te doen. Maar ....ik vind ook dat als er zo'n bestaande regeling is en er wordt gevonden dat het financieel niet meer haalbaar is, het bedrag ook verkleind kan worden. Waarom dan ineens afschaffen.??? Ik ben met 150,00 euro ook al heel blij. Dan kan ik mijn administraite regelen en wat kleine kadootjes voor de hulpen kopen waarmee ik geen contract heb Ik heb een goed gesprek gehad, ik wordt er over teruggebeld, maar of het landelijk was, wist mevrouw ook niet. En daar ben ik erg benieuwd naar. Als ik er helemaal niet uitkom ga ik inderdaad contact opnemen met een wethouder en anders inspreken bij een vergadering van BenW. Al vaker gedaan. Maar het kost me allemaal zoveel energie en dat kan ik haast niet missen. Met vriendelijke groet, Fientje |
|
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 22:34
Het is in elk geval geen landelijke maatregel, omdat er heel erg veel gemeenten zijn die helemaal geen vrijbesteedbaar bedrag hebben binnen het PGB voor huishoudelijke zorg. In mijn gemeente is er nooit een vrijbesteedbaarbedrag geweest en moet je dus alle administratiekosten, advertentiekosten, verwervingskosten voor het vinden van een huishoudelijke hulp uit eigen zak betalen. |
|
Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 14:19
En al deze verschillen in een klein land als Nederland. Ben echt van mening dat er een duidelijke regelmoet zijn, geldend voor alle gemeente's. Verschillenmogen er niet zijn! :( |
|
Sjoukje |
Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 01:31
Beste Fientje, Johanne, Misschien begrijp ik het niet zo heel goed. Maar in je berichtje schrijf je dat jij geen contract hebt met je hulpen? Dan, zou ik maar een contract gaan maken. En dat men per week wil weten wat men bij jou doet aan hulpverlening vind ik ook niet zo vreemd. Zelf ben ik pgb-houder voor iemand anders. Ik heb contracten voor de hulpen gemaakt, waarin staat wat zij doen, wanneer e.d. En ik heb een factuur gemaakt waarop per week aangegeven wordt wanneer zij zjin geweest. Per maand ontvang ik die van de hulpen en per maand betaal ik dan het bedrag. Over het vrij te besteden bedrag, als dit in de papieren staat dat dit vrij te besteden is zonder verantwoording, dan mag men daar tussentijds niet op terug komen en vragen naar een verantwoording. Tenzij men tijdens het lopende jaar daar een bericht over hebben gestuurd dat het vrij te besteden bedrag verantwoord zal moeten worden. Dan is het ook geen vrij te besteden bedrag meer. Dat er mensen zijn die hun pgb niet besteden waar voor het is bedoeld is al jaren bekend, dat neemt niet weg dat mensen die het pgb wel besteden waar het voor bedoeld is daar de dupe van worden is een logisch gevolg. Om die reden dienen wij aan te tonen waarvoor wij het geld besteed hebben, middels contracten die wij met de hulpverleners hebben en de facturen (urenstaten en bedrag) van de hulpen ontvangen. En inmiddels dienen ook zorgcentra dit te doen. En daar gaat het ook nog weleens behoorlijk mis. Dat wij gekort worden, vind ik al dubieus. Worden instellingen die zorg in natura leveren ook 2 tot 4 procent gekort op hun budget? Begrijp dat hier nog geen duidelijkheid over is en ook niet een vraag van jouw kant is. Maar dat is wel waar ik aan denk. Met vriendelijk groet Door |
Gast |
Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 14:01
Hallo, In mijn gemeente(20.000 inwoners) wordt alleen per steekproef gekontroleerd op de WMO, als de indicatie juist is gesteld is er geen ruimte om over te houden,als je slim weet in te kopen is dat jouw voordeel ! daarom ben je als PGB ook kwetsbaarder als het fout gaat. groet van Ton lid WMO raad |
Marcel |
Geplaatst: vrijdag 25 Februari 2011 15:57
Vrij besteedbaar beteken vrij besteedbaar ik begrijp niet goed hoe gemeente een verantwoording kan vragen van vrij besteedbaar bedrag. Dat je het geld moet verantwoorden gaat het vrij besteedbare bedrag op aan administratie kosten. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk