Wanneer is logeren 3, wanneer 4 dagen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Marijke |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 00:17
Mijn broer en ik denken eraan om v.a volgend jaar een logeeradres te worden voor een gehandiicapte jongen, wij willen dit dan doen op even weken van woensdag 15 uur t/m vrijdag 19.30 uur en de oneven weken van donderdag 15 uur t/m zondag 11 uur, hij is dan 24 uur per dag bij ons. Zijn dit dan 3 of 4 dagen? Dit ivm de grens van werkgever (bij 4 dagen) of 3 dagen urentarief? Wie weet hier meer van? Dank, en aan iedereen een heel goed uiteinde en begin met alle commotie rondom het PGB hebben wij toch maar een superbaan, Marijke |
Pim |
Geplaatst: donderdag 30 December 2010 11:01
Beste Marijke, Het is een verschil of u dit doet als ondernemer of in loondienst. Doet u dit als ondernemer dan heeft u niet te maken met deze drie dagen regeling, maar moet u wel voldoen aan de regels voor ondernemers (minimaal 3 klanten, voldoende profileren als ondernemer, sturen van facturen enzovoort). Als u dit doet in loondienst, dan mag u volgens de officiële regelgeving maar 8 uur werken, 8 uur slaapdienst, en dan wederom 8 uur werken. U zult begrijpen dat u antwoord dan al ligt in deze constatering. U werkt dan veel meer uren dan feitelijk de bedoeling is van de regeling dienstverlening aan huis (maximaal 3 dagen van 8 uur maximaal). U bent dan volledig in loondienst en de budgethouder moet zorgen voor werknemersverzekeringen, afdracht werknemersverzekeringen en sociale lasten alsmede inhouding loonheffing. In het geval van het bieden van opvang bij u thuis voor deze termijn is volgens arbo regels het niet toegestaan dit met twee personen tegelijkertijd uit te voeren (na 8 uur werken, 8 uur slaapdienst en 8 uur werken achter elkaar moet er minimaal 20 uur aaneengesloten rust zijn voor de werknemer). U zult dit dan echt als ondernemers aan moeten bieden. Voor ondernemers gelden namelijk de arbo regels niet. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Marijke |
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 12:03
Dank voor uw reactie. Wij werken alleen voor deze jongen, hebben dus maar 1 persoon om voor te zorgen. Momenteel werk ik al 2 jaar met hem maar dan bij het gezin thuis en 4 uur per dag voor 3 dagen per week, nu zou het dan een week 3 en een week 3 1/2 dag worden. Momenteel komt mijn loon via het SVB waar ik dan elke maand een loonstrook van krijg met al alles eraf, ik krijg dan eeen netto loon, maar bouw geen pensioen op, als wij deze jongen bij mijn thuis zouden krijgen willen wij beide voor het deel van die uren wel pensioen opbouwen, weet u of dit kan? Ook als hij bij ons thuis komt zouden wij dit via de SVB bank laten gaan. Weet u welke andere dingen wij nog aan zouden moeten denken als wij hiermee in zee gaan, en dus als ondernemer gaan werken? Ik heb begrepen dat wij ook voor de aansprakelijkheid en schade via het SVB meegaan? Zijn wij nog belangrijke zaken vergeten? Nog een laatste vraag, daar ik een vakantiehuisje heb aangeschaft en daarom veel meer onkosten maak zou ik binnen de urenafspraken een deel daarvan als woonlasten willen ontvangen, wat ik dan direct van de PGB houder wil ontvangen zonder dat het als loon geldt, maar als vergoeding wonen, weet u hier iets van? Dank, Marijke |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 12:53
Beste Marijke, Het is niet 'even' dat u maar een onderneming opstart. Dat vergt gedegen voorbereiding. Als ondernemer heeft u bovendien te maken met veel andere kosten, en kan de uitbetaling beslist niet meer lopen via de Sociale Verzekerings Bank. Als ondernemer stuurt u facturen, bepaalt u uw uurtarief, moet u zelf zorgen voor uw belastingaangifte en betalingen, evenals dat u zelf het risico loopt op het niet kunnen invullen van voldoende uren om een goed inkomen van over te houden. Het is al met al niet even een eenvoudige keuze die u maakt. U zult zich waarschijnlijk eerst grondig moeten verdiepen waar u eigenlijk voor kiest voordat u dit gaat doen. Het tarief wat u vraagt als ondernemer zal zonder enige twijfel fors hoger uit gaan komen dan wat u krijgt in loondienst. De reden hiervan is dat u zelf uw verzekeringen moet regelen, pensioen, acquisitie, presentatie, algemene voorwaarden, contracten, bijscholing en netwerkcontacten. Daarnaast loopt u (veel) meer risico dan in loondienst op het niet doorbetaald krijgen (bij ziekte van uzelf of de zorgvrager, vakantie van uzelf of de zorgvrager, en bij onvrede van de klant loopt u veel sneller dan in loondienst het risico van geen inkomen.) Bovendien zijn er (bijna) geen collectieve regelingen die als vangnet kunnen dienen voor ondernemers zonder inkomen. Daar tegenover staat veel minder regelgeving, veel meer eigen richting kunnen geven en daarmee dus veel grotere vrijheid om zelf te kunnen bepalen en ook de mogelijkheid om een veel groter inkomen er uit over te kunnen houden. Al met al voldoende redenen om dit grondig te onderzoeken lijkt mij. Ik wens u veel succes in uw keuzes. Eventueel kan ik u wel hierin verder adviseren en ondersteunen. Vanaf januari ga ik mijn diensten als ondernemerscoach aanbieden. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 31 December 2010 15:25
Met 1 client bent u nog geen ondernemer. :D |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk