nieuwe indicatie
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 12:51
Ik heb voor mijn dochter een indicatie voor tijdelijk verblijf gekregen. Nu staat er op de indicatie dat het het om awbz zorg gaat en dat de zorg dus alleen door een awbz-instelling verleend mag worden. Betekend dit dat ik dus niet een particulier kan zoeken. En het dus ook om een awbz-erkende instelling moet gaan. Ik was eigenlijk op zoek naar iets passend en daarom ook voor pgb gekozen. Als ik gebruik moet maken van grotere instellingen had ik liever zin gehad. Nadeel is gewoon dat instelling niet bieden wat wij nodig hebben. Groet Lianne |
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 16:55
Dit geldt alleen als het om Zorg in Natura gaat. Als U elders zorg wilt inkopen, moet U het zorgkantoor vragen ZIN om te zetten in PGB. Ik raad U aan dit alleen te doen als U geen gebruik maakt van een erkende instelling. Een erkende instelling vraagt veel meer per dag dan waarvoor U PGB krijgt, dus U krijgt dan veel minder weekenden dan waarvoor U geïndiceerd bent. In dat geval hebt U meer aan ZIN. |
|
Gast |
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 22:23
Klasse 1 is 4 nachten per maand. Ik had behoefte aan twee nachten per maand en 4 uur individuele begeleiding per maand wat volgens mij goedkoper is dan dan 4 nachten per maand maar goed. Ik heb het trouwens verkeerd neergezet in het eerste bericht er staat 'Deze hulp valt onder de algemene wet bijzonder ziektekosten (awbz). Dit betekent dat een awbz-voorziening deze hulp moet bieden. Dat dit dan een instelling moest zijn had ik er zelf bij gefantaseert. Mijn vraag is dus of ik dus ook gewoon een zzp-er kan inzetten. Ik weet niet meer hoe het nu allemaal zit gezien het feit dat er dit jaar veel veranderd is. Ik vermoed dat ze bedoelen dat ik mijzelf niet mag uit betalen namelijk en aangezien het ook om respijtzorg gaat en logeren snap ik dat ook en was ik dat ook niet van plan. Nu weet ik dat je voorheen mocht schuiven tussen verschillende awbz functies. Nu heeft mijn dochter dus indicatie voor 4 nachten logeren. Kan ik hier ook een deel van het budget gebruiken voor begeleiding individueel. Mijn 2e vraag is het volgende: Wie is nu de budgethouder ik of degene voor wie de indicatie is afgeven. Volgens de nieuwe regels mag de ene budget houder een andere niet meer inhuren. Ik verleen echter al jaren zorg via een pgb aan een inmiddels volwassen vrouw, mag ik mijzelf nu niet meer laten uitbetalen door haar ? Ik heb voor mijn zoontje ook logeren maar ook begeleiding individueel. Maar logeren is ingezet via pgb en de begeleiding individueel verloopt via ZIN omdat dat mooi aansloot. Mijn voorkeur zou uitgaan naar ZIN, maar dan krijg je alleen wat ze kunnen/willen/mogen bieden en dat is niet perse wat je nodig hebt. Groet Lianne |
Geplaatst: zondag 02 Januari 2011 23:11
"Dat dit dan een instelling moest zijn had ik er zelf bij gefantaseert. Mijn vraag is dus of ik dus ook gewoon een zzp-er kan inzetten. Ik weet niet meer hoe het nu allemaal zit gezien het feit dat er dit jaar veel veranderd is. Ik vermoed dat ze bedoelen dat ik mijzelf niet mag uit betalen namelijk en aangezien het ook om respijtzorg gaat en logeren snap ik dat ook en was ik dat ook niet van plan. Nu weet ik dat je voorheen mocht schuiven tussen verschillende awbz functies. Nu heeft mijn dochter dus indicatie voor 4 nachten logeren. Kan ik hier ook een deel van het budget gebruiken voor begeleiding individueel.": Met een PGB voor logeren mag U ook een ZZPer inhuren. Bij het zorgkantoor kunt U vragen welke functies U ook mag inhuren. "Mijn 2e vraag is het volgende: Wie is nu de budgethouder ik of degene voor wie de indicatie is afgeven. Volgens de nieuwe regels mag de ene budget houder een andere niet meer inhuren. Ik verleen echter al jaren zorg via een pgb aan een inmiddels volwassen vrouw, mag ik mijzelf nu niet meer laten uitbetalen door haar ? " Degene voor wie de indicatie is afgegeven en die is dus Uw opdrachtgever. Dat bent U dus zelf niet, dus mag U werken voor wie U wilt. |
|
Will |
Geplaatst: maandag 03 Januari 2011 15:23
Ik had vanaf 2007 ook een Tijdelijk Verblijf in een Thuissituatie zzp 6 , mijn partner was de verzorger . Nu heb ik in juli 2010 een nieuwe indicatie gehad , nu is het Tijdelijk Verblijf afgenomen omdat de nieuwe regels zijn wonen in een Thuissitiatie ( Thuiswonen ) niet meer geldig is . je moet nu in een Tehuis wonen om dit nog vergoed te krijgen !!! Dat geld is dus afgenomen . Een vraag zijn er mensen die in 2010 een Herindicatie heeft gehad en Tijdelijk Verblijf thuis in 2011 nog wel vergoed krijgen ???/ zou ik graag willen weten . Will |
Geplaatst: maandag 03 Januari 2011 17:01
Bij onze indicatie is het weer voor 5 jaar verlengd. Het ging niet om een ZZP, maar om een indicatie in functies en klassen. In een ZZP zat het er standaard in en nu gaat het er per 2011 standaard uit. |
|
Ad |
Geplaatst: maandag 03 Januari 2011 20:40
Beste WJM, Kijk eens op de site van "per Saldo". Daar is duidelijk aangegeven over hoe en wat er voor iedereen gaat gebeuren in 2011.... Hier de link > http://www.pgb.nl/persaldo/actueel-alles-over-de-nieuwe-pgb-maatregelen/wie-worden-er-getroffen-door-de-bezuinigingen-plus-nieuws-van-per-saldo/?waxtrapp=ufamchDsHcwOhcPjBCED&1view=larger Hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben... Groet, :wink: Ad. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk