1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pdd nos en vervoer naar school

Auteur Bericht
Trijnie Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 17:09
Geachte lezers,

Mijn zoon -12 jaar- PDD nos,gaat sinds de zomervakantie naar het voortgezetonderwijs.Iedereen in dit dorp gaat op de fiets.Het is een heel eind 16 kilometer.De overgang van basis naar voortgezet was voor mijn zoon erg erg erg zwaar en lastig.Hij begon in VWO en alles was lastig,nieuwe school docenten wisselende uren etc.Door medicatie aanpassing,huiswerkbegeleiding ging het iets beter, alleen het fietsen was een crime.Hij kon er niet tegen dat er iemand voor hem ging fietsen, hij kan niet goed omgaan met verandering van het weer(wat voor jas moet ik aan...)De tas achterop-straks valt ie eraf- etc etc.Toen het weer zeer slecht werd is Rick met de bus gegaan, het blijkt nu dat dat hem veel meer rust geeft!Ik ben een alleenstande ouder met een inkomen onder het minimum, en heb een tegemoetkoming gevraagd bij de gemeente en via het zorgkantoor.....Helaas dit kan niet.Als mijn zoon naar het speciaal onderwijs ging was het wel mogelijk om een vergoeding te krijgen.Ik vind dit erg dubbel.....heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing? Vriendelijke Groet
Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 17:30
Als U dat nog niet gedaan heeft kunt U een tegemoetkoming studiekosten aanvragen in Groningen.
Gast Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 18:52
Tegemoetkoming studie kosten: is dat speciaal voor kinderen met een stoornis?
Marianne Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 21:04
Trijnie, één van mijn cliënten heeft taxi-vervoer naar het reguliere voortgezet onderwijs. Dit is per uitzondering toegestaan. Er was een goede onderbouwing van mij voor nodig (wil de gemeente het op het geweten hebben dat een leerling thuis komt te zitten door gebrek aan ondersteuning richting het meest passende onderwijs?!), maar "toevallig" was er ook een maatschappelijk werkster die iemand op de afdeling leerlingvervoer kende. Ouders konden kiezen uit leerlingvervoer in natura of voor een vergoeding.
Mijn advies aan jou: zorg dat je een professional naast je krijgt die met je door blijft vragen bij de gemeente. Zo samen bereik je ooit meer.
Heleen Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 21:28
Toen ik naar de middelbare school ging moest ik ook die afstand fietsen. Ik vond het ook een crime. In de winter gingen we soms met de bus. Dat was veel prettiger. Voor iedereen. Een taxi had ik ook wel leuk gevonden. Ik had minder uithoudingsvermogen dan anderen en fietst altijd achteraan. Ik denk echter dat het voor uw zoon voor zijn algehele gezondheid beter is als hij gewoon gaat fietsen. :D
Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 14:16
Heleen,uw antwoord:
"dat het beter is voor haar zoon met de fiets te gaan"
is te kort door de bocht.
Het is uw mening, Maar moeder is op zoek naar een goede oplossing voor haar zoon zijn probleem omterent vervoer.

Evenueel kan MEE invertariseren en u ondersteuneninhet vinden van een oplossing. Een goedeonderbouwing isvan groot belang.
Helaas word er overal op bezuinigd en dat komt niet ten goede van deze kwetsbare jongeren waarin eigenlijk geinvesteerd zou moeten worden!!

Heel veel succes.
Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 15:47
Hallo,
Even over het vervoer . Ik had heel veel hulp gehad van de SWW-Mantelzorg co-ordinartor. Je bent wel het mantelzorger voor jou kind!
Mischien kun je ook de perzoon in jou SWW vragen?
Mariëtte Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 21:19
Dag Trijnie,

Je moet volgens mij echt bij de gemeente zijn, bij het WMO loket wel te verstaan voor een aanvraagformulier aangepast leerlingenvervoer,

de uitvoering vd wmo (wet maatschappelijke ondersteuning) wordt in iedere gemeente weer anders uitgevoerd.Gemeenten mogen deze zelf invullen namelijk.Regelmatig tref je dus ambtenaren die nauwelijk correcte info hebben en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd.Je moet echt doorzetten waar anderen al afgehaakt zijn..

Mochten zij jouw geen adequate oplossing voor het vervoer van uw zoon bieden dan kunt u in bezwaar gaan. Mijn ervaring is, dat je vaker in bezwaar moet om je rechten te halen als je een beperking hebt,dan dat ze je op een schaaltje worden aangegeven.
Ieder mens met een beperking van wat voor aard dan ook, moet op een gelijkwaardige manier deelkunnen nemen aan het maatschappelijk verkeer.

Kijk eens voor een afdeling van stichting MEE bij u in de buurt.U kunt daar gratis advies en ondersteuning krijgen van een consulent bij iedere WMO aanvraag.

en misschien heeft u ook iets aan de website coalitievoorinclusie.nl

Succes!
Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 22:16
In reactie op de laatste schrijfster: Nee je kunt in de meeste gemeenten niet terecht bij het leerlingenvervoer als je kind naar het reguliere voortgezet onderwijs gaat. Daar voorziet het leerlingenvervoer in de meeste gemeenten niet in. Als je kind naar het VSO, SO of SBO gaat dan kun je aanspraak maken op de regeling leerlingvervoer, als je kind wegens geloofsovertuiging naar een basisschool gaat die verder weg is dan (in de meeste gevallen) 6 km en er geen school gerelateerd aan die geloofsovertuiging dichterbij is, dan kun je ook aanspraak maken op leerlingenvervoer. In alle andere gevallen niet. Het gaat er dus niet om of je kind iets mankeert maar naar wat voor soort onderwijs hij/zij gaat. Gaat een kind naar regulier VO dan wordt er automatisch vanuit gegaan dat hij/zij zelfstandig naar die school toe kan met fiets of OV.
Ik heb onlangs (t.b.v. mijn eigen zoon) nog de hele verordening leerlingvervoer doorgeworsteld. vandaar dat ik dit vrij stellig kan zeggen.
Mariëtte Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 23:44
Ik zou toch even lekker eigenwijs bij Mee te rade gaan voor wat steun.Ik heb zelf in mijn ziektecarriere ook vaak dingen voor elkaar geboxt die op papier onmogelijk leken.
Ik zie namelijk geen verschil in de beperking van deze jongen .Hij moet gewoon ook mee kunnen doen en dus onderwijs kunnen volgen ondanks zijn beperking.

Op de website vd rijksoverhied zie ik het volgende)zie hieronder)Ik weet niet of ik het goed lees maar er staat volgens mij als laatste punt 'leerlingen die deelnemen aan voortgezet onderwijs.
En dat het dus vd gemeente afhangt

Schooltypen en vervoersregelingen
Niet elk schooltype biedt leerlingenvervoer. Wel in aanmerking komen leerlingen van het:

primair onderwijs (po): het reguliere basisonderwijs of bijzonder onderwijs voor leerlingen zonder handicap, maar met bijvoorbeeld een leerachterstand. Ook in aanmerking komen leerlingen die vanwege hun levensovertuiging een school bezoeken die verder ligt dan de kilometergrens;
scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo);
speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso): scholen in het kader van de Wet op de expertisecentra (WEC), scholen voor zintuiglijk gehandicapten (zg) en scholen voor meervoudig gehandicapten (mg);
regulier voortgezet onderwijs (vo): leerlingen met een handicap die deelnemen aan het reguliere voortgezet onderwijs.

Vormen van leerlingenvervoer
Er zijn verschillende vormen van leerlingenvervoer mogelijk, bijvoorbeeld vervoer per bus of taxi. In de gemeenteverordening staat hoe het leerlingenvervoer in uw gemeente is geregeld en wanneer u er recht op heeft. U kunt de verordening inzien bij uw gemeente.
Geplaatst: maandag 24 Januari 2011 17:03
Hoi Trijnie,

Gaat je zoon met een leerlinggebondenbudget (Rugzak) naar het reguliere onderwijs? Zo ja, misschien dat je hiemee iets van vervoer kunt regelen. Mijn zoon gaat nog naar het reguliere Basisonderwijs, via school hebben we nu ook een soort en met PGB, voor extra begeleiding. Ik zou eens bij het REC informeren. Er zou toch iets moeten zijn voor je zoon.
Marijke Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 09:12
Onze dochter gaat naar een SBO. Met een taxi daar het 30 km verderop is. Daar hoort echter wel een eigen bijdrage van meer dan 400 euro bij. Ik weet niet of dit wel te betalen valt door iemand met minimum, maar wellicht vervalt die eigen bijdrage dan.
KL Geplaatst: zaterdag 29 Januari 2011 20:42
Blijf doorvragen is mijn advies,

Als in de eigen gemeente geen passend onderwijs is voor u zoon en u kan dat aantonen (behandelaar) kunnen ze de inherente afwijkingsbevoegheid toepassen wat overige niet alle gemeente weet/gebruikt.

Als u een minium inkomen heeft kunt u ook een aanvraag indienen bij de bijzondere bijstand.

De WMO wordt alleen verleend in en rond de eigen gemeente mits een kind in een sociaal isolement dreigt te raken.

Je kan creatief zijn met de pgb een begeleider inhuren en die met u zoon laten meereizen en bij sommige bus maatschappijen hebben ze net als bij de NS een begeleiderspas.

Laat je niet zomaar wegsturen, ga in bezwaar dit kan lonen! Kost wel energie en daardoor wijze vele instanties het af omdat ze weten dat vaak ouders het zat zijn om te vechten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.