1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ZZP-er en overeenkomst

Auteur Bericht
San Geplaatst: zondag 09 Januari 2011 17:07
Wie kan mij vertellen welke overeenkomst ik moet gebruiken bij de begeleiding van mijn zoon met PDD-nos. Ik ben vorig jaar voor mezelf begonnen als ondernemer in de zorg en daarbij geef ik persoonlijkheidstrainingen. Ik had vorig jaar 3 opdrachtgevers maar omdat ik pas in mei ben begonnen kom ik nog niet aan de urennorm. Voor mij is het dus van belang dat ik hem ook als opdrachtgever kan meenemen in mijn onderneming. Kan ik met hem een overeenkomst met freelancer aangaan of moet het een overeenkomst met een familielid zijn?

Groet San
Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 11:03
Overeenkomsten moeten worden gemaakt voordat het werk begint en niet achteraf.
Voor het zorgkantoor zal het niet uitmaken, welke constructie U kiest.
Als Uw zoon minderjarig is kan de belastingdienst er evenwel anders over denken, omdat U dan in feite een overeenkomst met Uzelf bent aangegegaan. Dus ik zou dat informeren bij de belastingdienst.
Pim Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 23:27
Beste San,

Het mooie is dat de startersaftrek en kleine ondernemersregelingen gewoon mee opschuiven naar het nieuwe boekjaar.
Startersaftrek mag u binnen vijf jaar na opstart van uw bedrijf opmaken (twee jaar achtereenvolgens) en de kleine ondernemersregeling is vooral interessant als u echt voldoende uren maakt (anders valt het onder overige inkomsten en is de belastingafdracht sowieso vaak bescheiden of zelfs afwezig).

Daarnaast zal de belastingdienst echt al bij voorbaat het verzorgen van uw eigen kinderen niet accepteren als werken voor de onderneming. Het uitbetaald krijgen gebeurt voor eigen ouders dan ook uitsluitend in loondienst op een bijzondere basis (wel loon, geen verzekeringen, pensioenopbouw, werkervaringsjaren).
U hoeft zich dus geen zorgen te maken. Zaak is wel uw bedrijf uit te breiden dat u in het nieuwe jaar wel voldoende inkomsten eruit kan verkrijgen (als u dat wilt uiteraard).
Mocht u iemand nodig hebben om mee te sparren of door te praten, laat het gerust weten!
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.