1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Intensieve Controle PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 09:47
Hallo,

Ik kreeg een brief van het zorgkantoor over een intensieve controle. We moeten de hele administratie kopiëren en opsturen. Dit is voor mij de eerste keer dat er een intensieve controle wordt gedaan. Wie heeft hier ervaring mee.
Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 10:56
Met de hele administratie worden ook overschrijvingsbewijzen bedoeld.
Dus afschriften, waaruit blijkt, dat de betalingen inderdaad gedaan zijn.
Die moeten in overeenstemming zijn met de afgesloten contracten.
Geplaatst: maandag 10 Januari 2011 21:28
Ik heb vorig jaar intensieve controle gehad.
Ik moest alle contracten met- en de maandelijkse rekeningen van alle zorgverleners opsturen.
Volgens mij niet de rekenigafschriften, maar dat zou best logisch zijn.
Ook moest ik een begeleidingsplan meesturen. Dus wat voor zorg,waarom deze zorg en hoe wordt de zorggegeven.)Probleem-doel-actie/handeling
Geplaatst: dinsdag 11 Januari 2011 12:06
Hallo,Dank voor jullie reacties.

Ik ben al een heel eind op weg. De printer maakt overuren, wat een kopiërwerk zeg. Maar hoe gaat het nu verder als ik het heb opgestruurt. Duurt het lang voordat je antwoord krijgt op hoe de controle is geweest. Of je alles goed hebt gedaan. In de begeleidende brief stond dat als er iets fout is, je het hele bedrag moet terug betalen. Ik heb al allemaal doemsenario's voor ogen. Niet dat ik iets te vreesen heb. Ik heb altijd alles keurig bij gehouden. Maar toch, van zo'n brief wordt je niet vrolijk.

Groetjes Wilma
Geplaatst: dinsdag 11 Januari 2011 13:08
Dat zal van het tempo van de zorgkantoor afhangen; reken een week of 6.

Het hele bedrag terugbetalen is onzin en bangmakerij.
Alleen wat niet klopt moet je terugbetalen, tenzij het allemaal overduidelijk fraudeleus blijkt te zijn.
Als het zorgkantoor meent, dat je terug moet betalen zal het zorgkantoor de vordering moeten bewijzen. Je kunt daartegen bezwaar en beroep aantekenen.
Nogmaals controleer goed of alle betalingen aantoonbaar feitelijk gedaan zijn in overeenstemming met het het contract. Controleer bijv. ook of je het uurloon hebt verhoogd en dat ook in een contractwijziging hebt afgesproken.

Lastiger is, dat ze dreigen de huidige bevoorschotting te stoppen als het niet klopt.
Ook daartegen kun je bezwaar en beroep aantekenen, maar gedurende die procedure krijg je niets en je hebt er veel werk aan; om van de kosten nog maar niet te spreken.

Als je, zoals je zegt, alles keurig op orde hebt, hoef je je geen zorgen te maken.
Geplaatst: woensdag 19 Januari 2011 14:56
Alles is gekopiëerd en de deur uit.Eindelijk, printer ging ook nog kapot dus hals over kop een nieuwe aangeschaft. Nu maar afwachten wat men ervan gaat zeggen. Ik vind het wel spannend hoor. Ik heb het naar mijn idee goed gedaan, maar wat vind het zorgkantoor.
Gast Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 13:45
Hallo Jojo,

Zorgkantoren moeten eens ophouden met PGB klanten intimideren met het taal gebruik in de brieven die zij sturen!
Eerder gaf NZA( de werkgever van deze zorgkantoren) al in een rapport aan(2-10)
dat zij meer aan voorlichting en service moesten doen.
Ik zelf ben al vanaf 2009 aan het vechten met zorgkantoor Noord Hollan Noord te Alkmaar over 3200.- ingehouden op mijn voorschot, daar door problemen met salarissen betalen,prive bij storten.
Op mijn brieven krijg GEEN antwoordt,22 nov.j.l. ben ik zelfs aangemeld bij de afd.fraude ?pure intimidatie! maar dan zijn zij bij nog niet klaar,ben over het zorgkantoor heen gegaan naar de Ned.Z.A afd.fraude om deze schofterige wijze
te melden.
Kortom ik wil maar zeggen dat de zorgkantoren,in ieder geval NHN niet fraai bezig zijn met "onze" doelgroep,dat kom onder andere ook door de 2e kamer die de sfeer oproepen dat PGBers fraude plegen?wat zij er niet bijzeggen is dat het niet bij de paritculieren plaats vind(zie rap.FIOD-Rijmond)maar vaak in de laag daar boven,die hebben allemaal advocaten klaar staan met lange prcedures.

tot zover,

groet van Ton Visser
Geplaatst: dinsdag 22 Februari 2011 15:09
Ik vind het ook schandalig, hoor!!! De benadering klopt van geen kant.
Je krijgt niet zomaar een indicatie, daar gaat heel wat aan vooraf. Als ik een rijke stinkerd was had ik helemaal geen PGB aangevraagd voor mijn lich. gehandicapte zoon met PDD-NOS. Natuurlijk had ik liever gehad dat ie gezond was, maar dat is nou eenmaal niet zo. Dus na veel 5-en 6-en krijg je een PGB, waar je erg zuinig op bent, want het is geld van een ander. Zo zie ik dat in ieder geval. Krijg zulke brieven in huis.
Zorgkantoren doen net alsof je één van de Daltons bent (Lucky Luke) en er met de buit van door gaat.

Heb nog steeds geen antwoord. Maar goed, we wachten af. We moesten alles binnen 10 dagen opsturen en heb er veel werk van gehad. Printer ging ook nog es kapot, die kon de overuren dus niet aan. Snel een nieuwe gekocht. Stressen dus.

Groetjes Wilma ( Moeder van een dubbel gehandicapt kind, die aardig boos is over wat er allemaal over PGB-ers wordt gezegd en geschreven)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.