1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Indicering door gemeente mbt WMO huishoudelijke hulp

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 15:06
Beste mensen,

Morgen komt er iemand van gemeente naar aanleding van mijn aanvraag voor huishoudelijke hulp. Op dit moment krijg ik hulp van mensen uit mijn omgeving (dus gratis). Morgen zal een vriendin van me er weer zijn om mij te helpen in het huishouden. Is het beter om niet te vertellen aan de gemeente en dus aan mijn vriendin verzoeken dat mijn vriendin er morgen niet is? Ik heb zoiets gehoord dat de gemeente mantelzorg aftrekt van de zorg die je nodig hebt. Dit zou ook heel raar zijn, want hoe heb ik het tot nu toe geregeld dan? Al met al, het is dus geheel onduidelijk voor mij.

Ik begrijp dat mensen nu gaan denken: verzwijgen is liegen. Maar ik wil deze mensen gewoon een vergoeding geven voor wat ze voor mij doen. Dit vragen zij niet van mij, maar ik wil dit voor hun wel. Want soms nemen ze zelfs vrij van werk voor mij om mij te kunnen helpen. Zij lopen dus een financieel gemis. Hiervoor had ik niet de gemeente willen aanspreken, maar gezien mijn financiele situatie kan ik het helaas zelf niet betalen.

Of maakt het helemaal niets uit en wordt mantelzorg niet afgetrokken van de geindiceerde zorg?

Hebben jullie misschien nog tips waarop ik moet letten voor het gesprek morgen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet.
Pim Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 16:24
Beste Henkjan,

Het is niet zo dat mantelzorg afgetrokken word van de indicatie. Wel kunt u middels het gebruiken van mantelzorg ook duidelijk maken dat u deze zorg echt hard nodig hebt.
Het is belangrijk duidelijk te maken waarom u hulp nodig hebt, ook als het een tijdje goed met u gaat (want er zijn nu eenmaal mindere en betere tijden bij mensen met een chronische ziekte).

Het is op zich naar mijn inzicht geen probleem om een mantelzorger te ontvangen tijdens een intake gesprek, maar het is misschien voor u ook wat ongemakkelijk. Ik zou het u althans niet aanraden. Maar dan meer voor uw eigen gemoed dan voor de persoon die komt vanuit de gemeente.

Het is belangrijk om duidelijk al uw vragen vooraf op papier te hebben. Ook is het verstandig een lijstje te maken met waarom u hulp nodig heeft en hoe u zelf denkt dat deze het beste vormgegeven kan worden. Vraag ook gerust naar andere mogelijkheden die er geboden worden.
Het is misschien ook prettig als er iemand is die samen met u dit gesprek in gaat zodat deze persoon u kan ondersteunen met het juist formuleren wat u graag wilt weten en wat u wilt vertellen.

Ik kan me voorstellen dat het allemaal best wel spannend is voor u. Dat mag u ook tijdens zo'n gesprek zeggen. Een medewerker van de WMO houdt daar ook rekening mee.

Misschien dat u ook duidelijkheid kunt vragen over wanneer u een toekenning kunt verwachten, of u een budget krijgt of alleen zorg in natura (wat betekend dat een instelling of bureau de zorg voor u gaat organiseren, wat een stuk minder regelwerk inhoud maar ook minder eigen inbreng en mogelijkheden).
In uw geval zou ik toch vrij uitdrukkelijk vragen om een budget en niet voor zorg in natura.

Ik wens u veel wijsheid toe morgen!
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Sjoukje Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 02:04
Beste Henk Jan,

Mogelijk mosterd na de maaltijd, maar ik wilde toch even reageren. Zoals Pim van der Most al aangeeft hoeft u niet te zwijgen over uw mantelzorgers, maar geef wel duidelik aan dat mantelzorgers ook ontlast dienen te worden. Bovendien zijn het mensen uit uw buurt, vrienden, maar geen familie e.d. Zij kunnen niet altijd klaar staan voor een lange tijd. Kortdurend is het mogelijk geen probleem. Maar op lange termijn kan men er wel eens problemen mee krijgen.

Mantelzorgers zoals uw buren, vrienden en zo kunt u dan het beste inzetten voor de kleine dingen. Zoals het kopen van een brood dat toevallig is vergeten. Of de koffie die u bijvoorbeeld hebt omgestoten en zij dus even voor u kunnen schoonmaken. Houdt ook rekening met de leeftijd van uw mantelzorgers en hun gezondheid.

Het is fantastisch dat u mantelzorgers heeft, wees er trost en blij mee, maar zorg er voor dat uw voor de zorg die u langdurig nodig zult hebben geïndiceerd wordt.

Met vriendelijke groet

Sj

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.