1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

WMO en de categorieen huishoudelijke hulp

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 15:15
Ik heb begrepen dat er twee catergorieeen huishoudelijke verzorging is. Het gaat mij om de tweede categorie: dus hulp bij de organisatie van het huishouden. Wat voor argumenten kunnen aangehaald worden om in aanmerking te kunnen komen voor deze tweede categorie.

Speelt het een rol als iemand de Nederlandse taal niet machtig is, geen onderwijs heeft gevolgd en niet kan rekenen. Iemand die chaotisch is?

Ik hoor het graag, groeten
Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 16:24
Voor zover ik weet is er nog een derde categorie: Overname van regie.
Gaat dit over schoonmaken? Dan is het van belang de vraag te beantwoorden, waarom iemand zijn eigen huishouding niet kan organiseren.
Je komt dan al snel bij psychiatrische diagnosen uit.
Het kan ook gaan over meedoen aan de samenleving en dus hulp, die daarop gericht is. Dan is het van belang te inventariseren wat iemand belemmert om aan de sameleving deel te nemen, wat iemand nog zelf kan, wat de voorliggende voorzieningen zijn en uiteindelijk wat de gemeente moet doen vanwege de compensatieplicht van de gemeente.
Over dit laatste is nog weinig jurisprudentie, aangezien de ondersteunende hulp op dit punt nog maar kort onder de gemeente valt.
Pim Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 16:37
Beste Anton,

Wat mevrouw Wehkamp schrijft is correct.
Er is HH1 (huishoudelijke hulp categorie 1) wat bestaat uit enkel huishoudelijk werk (afstoffen, stofzuigen, ramen schoonmaken, dweilen, was doen, strijken en toilet reinigen). HH1 kan zowel in de variant zorg in natura als met een budget gegeven worden (met budget bent u dan zelf verantwoordelijk voor de in te kopen huishoudelijke hulp)

Ook bestaat er HH2 (huishoudelijke hulp en begeleiding categorie 2).
Dit is het schoonmaakwerk waar tevens een stukje toezicht/ begeleiding van de persoon in kwestie bij komt kijken.
Dit kan ook zijn hulp bij koken en bij het boodschappen doen. De persoon in kwestie is niet zelf in staat om het werk (volledig) te doen, maar kan eventueel wel meehelpen en is in staat dit in zekere mate ook te organiseren.
HH2 is er in zorg in natura en in PGB variant.

Er bestaat sinds 2010 ook HH3 (huishoudelijke hulp en intensieve begeleiding categorie 3).
Dit is een categorie die toegevoegd is voor mensen die tijdelijk of langdurig door omstandigheden of door ziekte niet in staat zijn het overzicht te hebben in hun huishouden.

Op dit moment veel gebruikt voor mensen die een groot risico hebben tot verwaarlozing en bovendien moeite hebben om de huishoudelijke taken zelf op te pakken.
Dit is momenteel een zware categorie waar veel mensen met psychiatrische problematiek in worden geplaatst die feitelijk veel meer gebaat zijn bij ambulante psychiatrische hulp. Het komt vaak voor dat deze categorie een combinatieaanbod bestrijkt van zowel HH3 als ambulante psychiatrische begeleiding aan huis. De HH3 word dan meestal voor een beperkte tijd ingezet om de situatie weer op de rails te krijgen. HH3 is ALTIJD zorg in natura.

(Achtergrondinformatie die voor u mogelijk niet van belang is)
Er zijn nu veel ondernemers die werken als onderaannemer bij thuiszorgorganisaties in HH3. Dit vormt wel een risico in verband met nog steeds vrij onzekere situatie voor ondernemers in dit geval (wat betreft de beoordeling door de belastingdienst dat dit loondienstverband is of niet. Daarbuiten is het werken met mensen met psychiatrische problematiek sowieso grillig en onvoorspelbaar en daarmee risicovol).

Dus als ik de geschetste situatie in aanmerking neem zoals u deze kort omschrijft vermoed ik dat de betreffende persoon meer in aanmerking zal komen voor HH3 incl. ambulante begeleiding dan HH2.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 18:23
Ik wist niet eens dat er een derde categorie was. Sommige gemeentes hebben er maar twee meen ik, maar correct me if I'm wrong. De eerste categorie is dus alle huishoudelijke hulp (in jouw voorbeeld de categorie 1 en 2) incl koken etc. En de tweede categorie is de organisatie daarvan, dus categorie drie in jou voorbeeld.

Maar iemand die de taal niet machtig is, chaotisch is, niet kan rekenen, lezen, schrijven hoeft geen psychische aandoeningen te hebben. Dit zijn puur competenties die iemand niet bezit. Komt zo iemand dan ook in aanmerking voor categorie 2 (ter volledigheid bedoel ik hiermee dus categorie 3 in jou voorbeeld)
Pim Geplaatst: woensdag 12 Januari 2011 19:53
Beste Anton,

Ik heb het even voor u nagezocht:
Onder categorieën HH1, HH2 en HH3 vallen de volgende taken:

HH1: Huishoudelijke werkzaamheden
• schoonmaken van het huis, licht en zwaar;
• wassen, drogen, vouwen en strijken, toilet(ten) en badkamer(s) reinigen;
• opruimen van de kamers;
• bedden opmaken, afhalen en verschonen;
• opruimen huishoudelijke afval, indien nodig ook uit het huis;
• indien nodig het doen van boodschappen;
• actief meedenken met de klant t.b.v. verbetering van de hulp aan de klant;
• actief signaleren of deze vorm van hulp bij het huishouden nog voldoet en contact hierover met de contactpersoon van de eigen organisatie.

HH2: Organisatie van het huishouden in verband met chronische ziekte of beperkingen.
• huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);
• dagelijkse organisatie van het huishouden;
• gebruikelijke verzorging (helpen met zelfverzorging) voor inwonende kinderen (in relatie tot gebruikelijke zorg);
• indien nodig bereiden van maaltijden;
• indien nodig wegbrengen en halen van kinderen naar en van school;
• actief signaleren van veranderingen in de gezondheids- en sociale situatie;
• adviseren en/of verwijzen;
• actief handelen naar aanleiding van signalen;
Dit gaat wel op basis van het zo veel mogelijk stimuleren waar mogelijk om zaken zelf op te pakken.

HH3: Organisatie van een ontregeld huishouden als gevolg van psychische problemen, een verstandelijke beperking of een combinatie van problemen.
“regie wordt tijdelijk overgenomen door de huishoudelijke hulp”
• Huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);
• organisatie van het huishouden (zie onder HH2);
• zorg afstemmen met andere hulpverleners;
• opstellen of bijstellen van een zorgplan;
• lichte vorm van psychosociale begeleiding.
Uitdrukkelijke stimulering tot het meedoen en het oppakken van taken hoort hier bij.

Is dit voor u zo duidelijk?
Overigens is de indicatiestelling helaas niet helemaal eenduidig per gemeente. Het kan zelfs per betrokken ambtenaar nog wel eens verschillen.
Bovendien zijn diverse gemeentes niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen op dit gebied en is het vigerend beleid maken vaak een moeizame zaak.

De reden dat ik vermoed dat in de situatie zoals u deze uiterst summier beschrijft eerder HH3 kan worden geïndiceerd is de combinatie van chaotisch handelen en analfabetisme (mogelijk verstandelijke beperking?)
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.