forse bedragen pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 15 Januari 2011 18:06
sinds enkele jaren krijg ik thuiszorg ben zeer tevreden over mijn hulp de administratie wordt ook door het zorgburo gedaan. dit leek mij gemakkelijk alles gaat buiten mij om. krijg 2 uur per week huishoudelijke hulp ook ben ik geinidiceerd voor 4 uur dagbesteding per week hier maak ik geen gebruik van de zorgverlener lijkt mij bonafide buiten mij om was plots een 5 jarig contract geregeld het pgb van de gemeente in 2010- hiervan heb ik geen contract ontvangen momenteel krijg ik weer een pgb via het zorgkantoor het zorgkantoor stort elk kwartaal 3200 op mijn bankrekening heb de zorgverlener gemachtigd dit bedrag van mijn rekening te incasseren alleen 3200 euro elk kwartaal is dat niet een fors bedrag? hoewel ik hetzelf in die richting heb gestuurd is het soms ook vreemd dat alles via de zorgverlener gaat Inmiddels heb ik het zorgkantoor bericht alle post naar mijn huis te zenden en niet naar het adres van de zorgverlener mijn 2 vragen is een bedrag van 3200 per kwartaal niet veel? is het een verstandig besluit geweest de post inzake PGB naar mijn huisadres te zenden? bedankt voor reaktie! |
|
Lianne |
Geplaatst: zaterdag 15 Januari 2011 20:03
Regelt jouw zorgverlener de hele PGB administratie, loonstroken etc? Je bent geindiceerd voor 2 uur hh en 4 uur dagbesteden maar jouw zorgverlener doet alleen de 2 uur hh per week? Als ze inderdaad alleen 2 uur huishoudelijke hulp doet per week dan is 3200 euro per kwartaal een heel fors bedrag. Dat zou neerkomen op 100 euro per uur. |
Geplaatst: zaterdag 15 Januari 2011 21:02
Per 1-1-2011 mag zoveel niet meer per uur betaald worden. Dus alleen daarom moet het uurloon verlaagd worden, anders mag je het verschil uit eigen zak bijleggen. Een opzegtermijn van 5 jaar is buiten proporties. Alleen een afspraak, dat je 5 jaar lang geen hulpverlener rechtstreeks mag inhuren, die via hen geweest is zou wellicht kunnen. Verder vind ik het vreemd, dat het zorgkantoor met dit bureau zou communiceren; die communiceert alleen met de budgethouder, tenzij de zorgverlener je curator of bewindvoerder is. Mijn advies: Bekijk met een echte juridisch deskundige het contract en bespreek met hem/haar wat mogelijk is. |
|
Geplaatst: zaterdag 15 Januari 2011 23:12
Dit klinkt toch echt alsof er iets flink niet in de haak is! Sowieso wordt altijd geadviseerd om als je je PGB administratie wilt uitbesteden dit niet te doen aan degene die ook de zorg verleent, maar aan iemand die uitsluitend het budgetbeheer doet (en daarmee moet je ook op passen, want er zijn grote bureau's voor budgetbeheer die er echt een potje van maken). Verder zou u budget over moeten houden als u geen gebruik maakt van de functie dagbesteding en dat zou na verantwoording teruggestort moeten worden aan het zorgkantoor. Nu klinkt het alsof het hele bedrag door de zorgverlener geincasseerd wordt en daar slechts 2 uurtjes per week huishoudelijke zorg (hoe kan dat trouwens, dat valt niet meer onder de AWBZ, dus zorgkantoor, maar onder de WMO, dus gemeente!) voor levert. Dit is echt niet in de haak! En ik vind het dan ook zeer verstandig dat u alle post van het zorgkantoor nu zelf gaat ontvangen en zo de boel in de gaten kan houden. Verder is het idd zo dat per 1/1/2011 het zorgkantoor maximumtarieven hanteert en daar zit u nu duidelijk boven. Snel ingrijpen adviseer ik, voordat het uit de hand loopt en u uit eigen zak terug moet gaan betalen! |
|
Geplaatst: maandag 17 Januari 2011 10:04
"Nu klinkt het alsof het hele bedrag door de zorgverlener geincasseerd wordt en daar slechts 2 uurtjes per week huishoudelijke zorg (hoe kan dat trouwens, dat valt niet meer onder de AWBZ, dus zorgkantoor, maar onder de WMO, dus gemeente!) voor levert". Dit kan wel wanneer er een ZZP indicatie is. |
|
Marcel |
Geplaatst: maandag 17 Januari 2011 11:37
Voor huishoudelijk hulp is dat veel te duur. Je kunt de betaling ook via SVB laten geschieden. Maar voor huishoudelijk hulp kan je dat bij de thuiszorg voor rond de 40 euro inkopen als je het zelf regelt kost je rond de 20 euro. Ik vermoed dat het probleem is dat veel PGB bureau's prijs afspraken hebben gemaakt die drijven de kosten zo hoog. Ik heb hiervan reeds aangiften gedaan bij me Mna. Die willen 65 euro het uur vangen wat niet in verhouding staat met de verrichte werkzaamheden. Dit komt omdat men vanuit de branchevereniging heeft advies vraagprijzen vast gesteld waar nu ieder PGB bureau deze prijzen vragen op een paar uitgezonderde. Ik heb dit gemerkt omdat ik denk vraag even een ander advies aan. Dan doen dat ze kennis van zaken hebben of van je beperking maar hebben het totaal niet. Dus het was ook niet een advies van dat is doordacht wel goed maar niet op mijn beperking geschreven. Het is zo dat jij verantwoordelijk ben voor PGB geld en dat je ook moet kunnen zien wat er betaald moet worden. Ja als de PGB bureau het voor jou doet verdiend het aan de rente en inhouding van provisie en hun uurtarief dan kom je gouw op 100 euro per uur uit. Daarom betaal een advies bureau niet meer als 45 euro per uur. Laten we wel zijn dat zijn bedrijf matig terechte kosten die voor een bedrijf te verantwoorden zijn. Als ze hoger zijn gaat het naar woeker kosten. Een loodgieter heeft meer overhead kosten dan een PGB bureau |
Sjoukje |
Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 02:49
Beste Rudi, Wat u duidelijk zou moeten krijgen is het volgende: 1 Hoeveel uur hebt u zorg thuis per week 2. Wat kost de zorg thuis per uur? 3. Heeft u dagbesteding? zo ja, hoeveel uur per week 4. Wat kost de dagbesteding per uur, (indien dagbesteding er is)? 5. Wat zijn de kosten van het zorgburo voor uw administratie per week? Kijk op de site van Per Saldo of bij SVB om de tarieven te bekijken. Bekijk of uurbedragen een beetje overeenkomen met wat u van uw zorgverlener en buro vernomen hebt. Daarnaast kunt u zelf uitrekenen wat de kosten per week zullen zijn en hoe die per kwartaal zijn. En daar uw conclusies uithalen. Succes Met vriendelijke groet, Sj |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk