Wat mag nu wel en wat niet?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 17 Januari 2011 16:45
Naar aanleiding van de zojuist binnengekomen nieuwsbrief met de tips voor juiste verantwoording PGB ga ik toch iemand vragen om een echt antwoord. De volgende situatie speelt: mijn zoon van 11 heeft PGB, ik als vader regel de admi. Hij heeft over 2010 een bedrag voor 1) begeleiding uren, 2) begeleiding dagdelen en 3) tijdelijk verblijf. Mijn vrouw is de zorgverlener op papier. De uren die ik wil declareren zijn de uren uit het bedrag van 1). Hier stop ik. Deze uren zijn echter bij lange na niet genoeg over het hele jaar. Mag ik nu uren "doorschrijven" ten laste van 2) en 3) of mag dit nu niet?? Voor 2011 hebben wij bij BJZ aangegeven dat wij geen gebruik maken van 2) en 3) dus dit is uit de indicatie gehaald. Misschien dan achteraf ook niet slim gezien het feit dat de uren in 1) schromelijk te kort schieten voor een jaar? Wie kan mij het enige JUISTE antwoord geven? Vr groet, Mark |
|
Geplaatst: maandag 17 Januari 2011 16:59
Gezien de bestedingsvrijheid mag je alle uren op 1 schrijven. |
|
Sjoukje |
Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 01:42
Beste Mark, Uit je verhaal maak ik op dat jij voor je zoon drie vormen van beleiding hebt gekregen als inidcatie. Ook al maak jij geen gebruik van begeleiding 2 en 3, dan mag je dit voor begeleiding 1 gebruken. Het totale bedrag is de zorg die jij kunt inkopen voor je zoon en blijkt dat voor 1 onderdeel meer uren nodig zijn dan toegekend, dan kan dit van andere begeleidingsvormen worden weggehaald. Zelf heb ik een zorgzwaartepakket, waarin een aantal zaken voorkomen die geïndiceert zijn voor mijn cliënte, maar die zij niet veel zal gebruiken. Terwijl een ander onderdeel wel veel gebruikt wordt en daar een tekort is. In je bericht schrijf je dat begeleiding 2 en 3 er nu af is gehaald. Dit betekent dat jij alleen nog voor begeleiding 1 geld ontvangt. Dit kan een stuk minder zijn dan het totaal van de drie vormen samen. Het pakket, zoals men dat noemt. Ik weet niet welke pakketten BJZ hanteert, maar het ljkt mij niet een erg goede zaak om begeleiding 2 en 3 er uit te schrappen. Of je moet heel duidelijk kunnen aantonen dat begeleiding 1 in een hoger urenaantal terecht dient te komen. Over dat laatste zou ik dus nog maar eens goed over na denken. Met vriendelijke groet Door |
Geplaatst: dinsdag 18 Januari 2011 13:28
Het leed is dan eigenlijk al geschied. Uit netheid heb ik keurig aangegeven voor 2011 dat 3) niet door ons wordt gebruikt en ik dacht dat 2) ook niet mocht omdat wij de begeleiding persoonlijk doen. De goedkeuring op de indicatie door het Zorgkantoor viel vandaag op de mat. Is het wellicht raadzaam om nog contact op te nemen met BJZ? Mark |
|
Geplaatst: woensdag 19 Januari 2011 14:21
Voor de goede orde: BJZ gaat over de indicatie en het zorgkantoor over het PGB op basis van die indicatie. Het zorgkantoor keurt dus niet de indicatie goed, maar de besteding van het PGB. |
|
Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 00:51
Ja, dat weet ik zelf ook wel. Oprecht excuus voor de foutieve formulering van de zin. Maar ik vroeg om wijsheid en niet om flauwekul-opmerkingen.. Mark |
|
Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 10:56
"De goedkeuring op de indicatie door het Zorgkantoor viel vandaag op de mat". Wat heeft het zorgkantoor precies goedgekeurd? De verantwoording van 2010? De PGB beschikking voor 2011? Wat is dan nog Uw vraag? Wellicht kunt U de moeite nemen om vorige bijdragen van verschillende mensen op dit forum na te lezen. Heel veel vragen komen voort uit onduidelijkheid over wie nu wat doet in Pgb-land en wie waarvoor verantwoordelijk is. Wanneer mensen dat niet begrijpen-weten begrijpen zij ook de antwoorden niet, die op de rolverdelingen gebaseerd zijn. Moeilijk vind ik mensen, die met een minimum aan informatie aan anderen een maximum aan duidelijkheid vragen. In het licht van het voorgaande weet je nooit bij een antwoord of de relevante info wel verstrekt is. |
|
Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 11:35
U bent een volhouder zeg! Dwingt respect af bijna...Zal nog 1x de moeite nemen op te reageren op uw verhaal. Ik bedoelde te zeggen dat de papieren van het Zorgkantoor met daarin de bepaling van het bedrag welke mag worden besteed in 2011 naar aanleiding van de indicatie. Het Zorgkantoor keurt dan toch de inhoud van de indicatie en stelt daar een bedrag tegenover? Althans zo lees ik in ieder geval in de papieren. Het forum van A tot Z en weer terug gelezen. Als ik dingen over het hoofd heb gezien nogmaals mijn nederige excuses maar dan zou ik graag een verwijzing zien op mijn vraagstelling zoals eerder aangegeven. Hebben mensen die door de bomen het bos toch al niet zien beduidend meer aan. Hoop dat ik op deze wijze duidelijker ben geweest dan eerder. Vr groet, Mark |
|
Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 13:35
"Is het wellicht raadzaam om nog contact op te nemen met BJZ?" Voor zover ik kan zien is dit Uw enige vraag, die nog niet beantwoord is. Antwoord: Als de bezwaartermijn bij BJZ verlopen is, zit U eraan vast. Zo niet dan kunt U alsnog bezwaar maken. U kunt altijd een herindicatie aanvragen, maar ik geef U alleen kans op succes als sinds de laatste indicatie er duidelijk iets is veranderd in de situatie van uw zoon. |
|
Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 14:00
Hartelijk dank voor deze reactie! Er is in de situatie van mijn zoon weinig veranderd. Echter, de uren die zijn toegewezen zijn veel te weinig. Nu kan ik dus over 2010 "doorschrijven" uit indicatie 2) en 3). Zoals ik begrijp uit een andere reactie wordt dit goedgekeurd. Door mijn eigen netheid wordt ik dus nu een dief van mijn eigen portemonnee want had ik gevraagd om indicatie 2) en 3) toch maar door te laten lopen dan had ik over 2011 de te weinig gegeven uren uit 1) ook kunnen doorschrijven... Groet, Mark |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk