1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

tarief bepalen

Auteur Bericht
Riny Geplaatst: woensdag 19 Januari 2011 08:16
Hallo,

deze week start ik als freelancer hulpverlening,
vind het lastig om een uurtarief te bepalen,
wat gaat er allemaal af voor belasting etc.
Krijg ik niet zo duidelijk..
Kan iemand me adviseren in deze?
Vast bedankt..

Riny
Heleen Geplaatst: woensdag 19 Januari 2011 18:44
Hallo,
ik ben in loondienst en bij mij gaat er 35 procent af van mijn bruto uurloon. :D
Martine & Jeroen Geplaatst: woensdag 19 Januari 2011 19:35
Hallo,

In reactie op uw vraag het volgende. Indien u een opbouw van een uurtarief wilt bepalen, zou ik bij de basis beginnen; wat wil ik overhouden? Ik zal onderstaand een voorbeeld stellen, zodat u kunt kijken wat voor u zou gelden.

netto 15,00
belasting 42% 6,30
vakantie toeslag 8% 1,20
vak. dag toeslag 8,5% 1,28
pensoen/levensloop 12% 1,80

brutto uurloon: 25,58

Er zijn natuurlijk ook tariefbepalingen op internet te vinden, wat betreft de zorg die u verleend.

Mocht u vragen hebben, schroom niet en neemt u contact op.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Eppink
Matthijs Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 02:39
Jeroen, je berekening is nogal beperkt. Je houdt geen rekening met aftrekposten die er uiteindelijk voor zorgen dat je belastingafdracht veel lager uitvalt. Daarnaast houd je geen rekening met de risico's die je tarief moet dekken, denk aan het risico dat je eens een maandje wat weinig werk hebt. Of dat je een ongeluk krijgt en daardoor een tijdje niet kan werken. En wat dacht je van de niet-declarabele uren, zoals administratie, verslaglegging, bijhouden van kennis en vaardigheden, ontwikkelen van methodiek enzovoort enzovoort.
Pim Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 11:22
Het is apart dat er hier gevraagd word naar de tarieven voor een freelancer (zelfstandig ondernemer) en de uurlonen gegeven worden van loondienst
(welke bovendien nogal boven marktconform liggen, 15 euro netto is niet gebruikelijk, dit tarief is bruto voor begeleiding wel gebruikelijk voor iemand met opleiding en zeer beperkt ervaring).

Het uurtarief voor een ondernemer is iets wat u zelf moet bepalen. Doe marktonderzoek, kijk rond op deze site (is al enkele tientallen keren besproken) of neem contact op met ondergetekende waarbij ik u graag in een gesprek gedetailleerd kan vertellen hoe u dit het beste kan berekenen voor uw situatie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: donderdag 20 Januari 2011 15:39
Het komt er hoe dan ook(in loondienst of zzper) op neer dat je elk bruto uurloon kunt vragen wat tussen het minimumloon en het maximaal toegestane uurtarief in zit. Het gaat erom dat jij en de budgethouder daarin tot overeenstemming komen. Mits het budget daarvoor toereikend is uiteraard. :D
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 02:06
Beste Jeroen,

Een aantal voorgangers hebben je al de nodige tips gegeven. Dus val ik liever niet in herhaling. Wel wil ik je verwijzen naar de website van de zorgloonwijzer.nl
Om precies te zijn deze site:
http://www.loonwijzer.nl/home/eigenbaaswijzer/tarief-check/zzp-zorg

Hier tref je een duidelijk overzicht aan wat de gemiddelde zzp-ers in de zorg vragen, tevens een overzicht van eventuele kosten.

Ik hoop dta je er iets aan hebt. Succes en bij vragen kan je altijd reageren.

Ronald van den Hoff

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.