18 jaar + belasting + zzp'er
Auteur | Bericht |
---|---|
Camilla |
Geplaatst: vrijdag 21 Januari 2011 17:02
Hallo, Ik heb een vraag waar ik via de belastingdienst ook niet uitkom. Ik ben in september begonnen als zzp'er (freelancer) Deze cliënt heb ik 2 dagen in de week, en niet meer dan 8 uur per week. Ik zit nog op school, en krijg dus ook studiefinanciering. Nou is mijn vraag: moet ik belasting afdragen en zo ja, hoeveel? Hoe kan ik dit berekenen en bijhouden? ik heb de voorlopige aanslag van 2011 ook gedownload maar daar schiet ik dus ook niets mee op. Groetjes, |
Nelleke |
Geplaatst: vrijdag 21 Januari 2011 20:00
Je mag jaarlijks naast je studiefinanciering € 13.215,83 bijverdienen. Wanneer je onder dat bedrag blijft komt je stufi niet in gevaar. Je moet natuurlijk wel belasting betalen. Of je nog recht hebt op heffingskorting hangt van je persoonlijke situatie af. Wanneer je ouders je nog onderhouden heb je geen recht op heffingskorting. Hou dan rekening met 33% belasting. Maar je zegt dat je ZZP/freelancer bent? Dat kan helemaal niet als je maar 1 cliënt hebt en maar 8 uur per week werkt. Je valt onder de driedagenregeling en hebt een gewoon arbeidscontract nodig, geen freelancecontract! |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 21 Januari 2011 21:54
Hallo Camilla, :D in je advertentie staat dat je jong en dynamisch bent. Maar je geboortedatum daarin zal niet kloppen. Je bent ouder dan 8 jaar neem ik aan. |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 21 Januari 2011 21:58
Sorry Camilla, :D je bent 18, maar hoe kom je dan aan 3 tot 5 jaar werkervaring??? |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 22 Januari 2011 11:03
Beste Camilla, Het is af te raden een contract aan te gaan voor ondernemers als je nog studerende bent. Als ondernemer dien je ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en minimaal 3 klanten op jaarbasis te hebben. Anders is het vrij eenvoudig dat u toch in loondienst bent en moet u dit opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. U werkt dan via de regeling dienstverlening aan huis (de drie dagen regeling maakt daar onderdeel van uit) en heeft dan bepaalde rechten en plichten. Met het beperkt aantal uren dat u werkt komt u bovendien waarschijnlijk niet uit boven de vrijstellingen van belasting. Vul daarvoor wel nauwkeurig en volledig uw aangifte in. Overigens worden stages en werkervaring in andere sectoren (bijvoorbeeld supermarkt, telemarketing) meestal niet meegeteld als zijnde werkervaringsjaren. Soms zijn werkgevers gul en willen er wel eens de helft van meetellen. Dat is geen recht. Een werkervaringsjaar bestaat overigens uit het ten minste 20 uur per week werken voor ten minste 46 weken per jaar. Onderbreking van minstens 4 jaar zet het aantal werkervaringsjaren weer op nul. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Camilla |
Geplaatst: zaterdag 22 Januari 2011 11:11
Hoi Heleen, Misschien omdat ik 6 jaar werkzaam ben geweest met o.a. werk, stage en vrijwillige inzet bij een instituut voor mensen met een zware beperking/handicap? 5 dagen in de week? Als je 18 bent hoeft het nog niet te betekenen dat je geen werkervaring heb. @ mostcare: Dus ik begrijp dat ik in loondienst dus ben, en toch alsnog belasting moet gaan betalen? |
Heleen |
Geplaatst: zaterdag 22 Januari 2011 13:15
Je kunt in overleg met de budgethouder ook vragen of deze je netto, via opting in en de SVB, uit wil betalen :D |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 22 Januari 2011 18:23
Beste Camilla, Het is inderdaad zo dat je in loondienst hebt gewerkt en het contract niet klopt. Ook is het terecht wat Heleen aangaf dat je feitelijk bij lange na niet de werkervaring hebt om dit als 5 werkervaringsjaren op te kunnen geven. Niet in de zorg dat je 5 jaar meer dan 20 uur per week in loondienst hebt gewerkt (of met eigen onderneming) het gehele jaar lang. Dus zal je naar rato dat omlaag moeten stellen. Stages tellen niet mee als werkervaring. Meestal zijn jongeren die maar wat graag al vele jaren werkervaring willen opgeven. Helaas is dat niet realistisch. Voordeel daarvan is wel dat je nog ruime tijd hebt om groter inkomen te krijgen. Er zit namelijk ook een maximum aan de tredes die je groeit per jaar. Daarbij is het werken in het PGB echt zeer luxe. Slechts een persoon waar je vaak mee te maken hebt en vaak zeer riante vergoedingen. Dat zal waarschijnlijk fors gaan tegenvallen als je in normaal dienstverband werkzaam gaat zijn en er veel meer eisen worden gesteld alsmede dat je flinke stap harder zult moeten werken voor minder loon. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Jeannet |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 17:07
in jou geval kan je wel een var verklaring aanvragen bij de belastingdienst kan digitaal maar ook telefonisch gr janne |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk