In loondienst > hoe kan ik m'n gemaakte kosten aftrekken
Auteur | Bericht |
---|---|
Mark |
Geplaatst: zaterdag 22 Januari 2011 16:00
Hallo, Ik ben in het jaar 2010 werkzaam via het PGb voor 2 jongens. Ik ben bij hun in loondienst via het SVB. Nu begreep ik dat ik mijn gemaakte kosten kan aftrekken via de belastingdienst. Met gemaakte kosten bedoel ik; materiaal, toegangskaartjes etc. Maar hoe doe ik dat aangezien ik deze inkomsten opgeef als 'inkomsten uit werk en woning'? Of kan ik toch beter van de opting-in afstappen en het voor in ieder geval 2011 opgeven als 'overige inkomsten uit werk'? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet meer ui. Bedankt, Mark |
Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 14:47
Opting-in zegt niets over Uw dienstverband. Alleen over de administratie'. Als U op minder dan 4 dagen in de week voor iemand werkt heeft U geen werknemersverzekeringen lopen. U kunt deze kosten als verwervingskosten opvoeren bij overige inkomsten uit werk. Overigens als U met deze jongens gratis mee-eet, kunnen dat als inkomsten in natura beschouwd worden. Dus in dat geval de kosten én de baten. |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 18:49
Beste Mark, Aangezien u in loondienst werkt dient u werkgever te zorgen voor dat u uw werk goed kunt uitoefenen. Ook als dat betalen voor toegangskaarten en materialen betreft. U hoeft dit niet zelf te betalen, mogelijk alleen in overleg voor te schieten. Als werknemer heeft u geen mogelijkheden dit van de belastingdienst terug te vorderen. Ondernemers zullen hierover goede afspraken moeten maken dan wel dit in hun uurtarief verwerken. Het verstrekken van voedsel aan een hulpverlener is geen betaling in natura. Het is iets wat de werkgever niet verplicht is te doen, maar het wordt niet gezien als extra betaling. Gezien het feit dat er ook geen mogelijkheden zijn om pauzes te nemen tijdens werktijd is het mijns inziens een redelijke uitwisseling. Normaliter hoort de werkgever ten minste te zorgen voor iets te drinken (koffie/ thee of vergelijkbaars). Het verstrekken van een maaltijd is dan erg prettig, ook als dit door de hulpverlener moet worden bereid. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Inez |
Geplaatst: maandag 24 Januari 2011 13:57
Ik zat ook met deze vraag. Ik had ook vernomen dat ik de kosten als bv toegangskaarten en dergelijke kon terug vragen via belastingaangifte. Maar dit is dus niet het geval? |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 08:54
Het zou echt heel fijn zijn als iedere ouder gratis met zijn kinderen of tegen sterk gereduceerde prijzen naar voorstellingen en pretparken kon gaan omdat de belastingdienst mee betaald. Helaas is het niet zo dat dit het geval is. Hetzelfde geld voor werknemers. Het is een vrij hardnekkig misverstand dat ondernemers de kosten van toegang en materialen als bedrijfskosten zouden kunnen verrekenen met de belastingdienst. Ook dat is niet het geval. Wel zouden zij materialen en dergelijke als investering op hun balans kunnen opvoeren. Maar dat is alleen mogelijk als het om een substantieel bedrag gaat (in de vorm van enkele duizenden euro's, dit kan bijvoorbeeld wel als er een snoezelkamer word ingericht). De materiaalkosten en dergelijke dienen eenvoudigweg verrekend te worden in het uurtarief en toegangskaarten zult u echt moeten krijgen van de ouders van zorgvragers of zorgvragers zelf. Het is aan hun om dan te beslissen of u naar deze plaatsen kunt gaan of dat dit te duur word. Ik heb ook ondernemers meegemaakt die de prijzen verrekenen in hun uurtarief maar dat is feitelijk niet zoals het moet. Het is alleen heel lastig aan te tonen bij controle. Reiskosten naar en van dit soort activiteiten is uiteraard een ander verhaal. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Heleen |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 12:03
Volgens de vergoedingenlijst (o.a. te downloaden bij Per Saldo) kunnen de entreegelden van de zorgverlener bij de budgethouder gedeclareerd worden mits de zorgverlener geen deel uitmaakt van het clientsysteem. Wat wordt bedoeld met het clientsysteem? Bij het digitaal afrekenen van het budget met het zorgkantoor is geen plaats voor een aparte kostenpost. Het moet dus bij het loon worden opgeteld. Daar betaalt de zorgverlener belasting over. In feite betaalt hij dan toch een deel van het kaartje zelf. :D |
Inez |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 15:26
@ MostCare...u zegt: Reiskosten naar en van dit soort activiteiten is uiteraard een ander verhaal. Kunnen deze wel verhaald worden bij de belastingdienst??? Deze moeten dan toch ook gewoon via de pgb houder verhaald worden? |
Judith |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 16:51
@Heleen Het clientsysteem is de groep mensen met wie de budgethouder een sociale relatie heeft, zoals ouders, kinderen, vrienden, buren etc. etc. |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 19:08
Beste Inez (xnez), Het is mogelijk om onbelast reiskostenvergoeding te verstrekken volgens normen van de belastingdienst. Hoe dit zit met de acceptatie van het zorgkantoor is mij niet geheel bekend en bereiken mij verschillende verhalen. Ook ondernemers kunnen alle gereden zakelijke kilometers aftrekken van hun belastingaangifte en daarmee zijn deze onbelast. Als het een bedrijfsauto betreft of een lease auto is kan er wel sprake zijn van een bijtelling voor de waardevermindering (afschrijving) en onderhoud van de auto. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk