1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wat te doen?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: zondag 23 Januari 2011 21:41
Hallo,

Ik heb een behoorlijk grote groep pgb'ers (16 stuks) voor de verzorging, begeleiding en huishoudelijk.

Nu loopt het vooral in de verzorgingsgroep de laatste tijd niet zo fantastisch, ondanks dat ik wel heel blij met ze ben. Het probleem is dat zorgverleners zomaar opeens laten weten dat ze niet kunnen werken, terwijl ze zich wel zelf hebben ingepland voor dat tijdstip. Nu werken de verzorgende met een variabel urencontract. Als ze een maand vakantie willen, kan dit, omdat ik niet zit met de 13 uur werken, 1 uur vrij (wel binnen properties en overleg natuurlijk!). Ze kunnen b.v. de 1ste week van januari aangeven wanneer ze willen werken, ik maak daarvan het rooster en dat wordt er gewerkt.

Maar nu gebeurd het erg vaak (in januari 22 keer van de 120 keer), dat er "zomaar" opeens niet meer gewerkt kan worden. Doordat ze op ander werk moeten verschijnen, een dagje weg gaan etc. Dat is afgerond 18% van de tijd.

Ik heb al gezegd dat er consequenties aan vast gaan zitten, maar toch blijft het gebeuren.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Zo ja, wat heb je gedaan als oplossing? Dit kost mij gewoon erg veel stress en energie om alles te regelen. Ik lig er soms nachten wakker van en dat hoort niet. Maar ik ben ook heel blij met elke persoon. De klik is er. Maar goed.

Groetjes
Geplaatst: maandag 24 Januari 2011 17:06
Ik zou je zorgverleners er op aan spreken. Als ze niet kunnen, zelf vervanging zoeken. Of diensten gaan ruilen met andere zorgverleners.Zij hebben ook verplichtingen naar jou toe. Ze zijn bij jou in dienst, het is niet iets vrijblijvends.
Pim Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 09:04
Beste Chantal (rollerchan),

Ik vermoed dat er zorgverleners zijn die hardere afspraken hebben staan met andere werkgevers dan met u. Want zij stellen blijkbaar deze andere werkgever boven u als werkgever.
Het feit dat zij vaker af gaan zeggen voor uw diensten zou betekenen dat u zich hierin wat zakelijker en duidelijker moet poneren. Zij hebben u als werkgever ook te respecteren en dienen gemaakte afspraken na te komen.

Een dagje weg gaan terwijl ze afspraken met u gemaakt hebben om te komen werken is echt not done bij een gewone werkgever. Het staat gelijk aan werkweigering en onmiddellijk ontslag.
Zorg dat u ruim van te voren hun laat weten (tot 2 maanden vooraf) wanneer u hen verwacht. Dat dit vaste afspraken zijn en dat ze zelf moeten ruilen als ze niet kunnen.

Dat is bij gewone werkgevers ook gebruikelijk en daarmee bent u naast zakelijk ook duidelijk. Veel succes met het oplossen van deze situatie.
Uiteraard raad ik u wel aan in gesprek te gaan over het waarom van de laatste tijd afzeggingen. Het kan ook zijn dat er andere zaken spelen die ze niet willen vertellen op het moment. Doorvragen is dan wel een must.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 11:27
Dat een werknemer gemakkelijk vrij kan nemen is inherent aan het variabele urencontract. Je kunt ook overwegen een aantal mensen een vast aantal uren per week te laten werken. Dan kan men niet zomaar vrij nemen. :D

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.