sexuele intimidatie
Auteur | Bericht |
---|---|
Madeleine |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 14:39
Vorige week tekende ik een pgb overeenkomst met een meneer ein dordrecht voor 7 vaste uren per week. Vandaag na er drie uur gewerkt te hebben maakte hij het mij duidelijk dat hij naast begeleiding het heel normaal vond om mij te mogen "aanraken" en sexuele opmerkingen te mogen maken. Toen ik aangaf het daarmee oneens te zijn zegde hij van het contract af te willen. Toen ik zei dat dat niet zomaar ging omdat we dat samen ondertekend hadden werd hij boos. Heeel bedreigend allemaal. Toen ben ik weggegaan onder protest. Kan ik hiertegen iets ondernemen? Zo ja wat, wie heeft er ervaring mee. Kan ik hem houden aan het contract en in ieder geval voor de komende maand? En bij wie moet ik dit rapporteren want hij heeft het kennelijk ook al eerder gedaan bij thuiszorgmensen en dergelijke. Bij voorbaat dank voor het meedenken. groetjes, M.Meijers |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 19:19
Geachte mevrouw Meijers, Wat vervelend voor u deze ervaring. Erg jammer dat er mensen zijn die dit soort denkbeelden hebben en denken dat mensen in de zorg gemakkelijk prooi zijn. U kunt hierbij aangifte doen bij de politie van aanranding en/ of seksuele intimidatie. Helaas is er voor zelfstandig ondernemers in de zorg geen zwarte lijst om mensen met zulke denkbeelden uit te sluiten van de hulpverlening. Het is wijs om in het vervolg een zorgverlener te vragen om een verklaring omtrent het gedrag (VOG) zodat u uitsluit dat veroordeelde personen u hulp komen verlenen. Het sluit kwaadwillenden helaas niet uit maar kan wel enigszins risico's beperken. Een VOG van meer dan 6 maanden overigens niet accepteren. Die zijn officieel maximaal 6 maanden geldig. Een VOG word gemiddeld genomen binnen 10 dagen door justitie aan iemand geleverd die niet is geregisteerd. Het kost 30 euro. Vaak zijn mensen die geen VOG kunnen krijgen ook niet langer bereid om een contract met u af te sluiten als u daar over begint. Ik hoop dat u hier wat aan heeft. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Madeleine |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 19:25
Beste meneer van der Most, Dank voor uw antwoord. Grappig genoeg gaf ik hem mijn VOG vooraf. Mijn concrete vraag is of ik hem aan het getekende contract kan houden, wij hebben toch een overeenkomst met een maand opzegtermijn via de PGB overeenkomst ondanks dat ik zelf ben opgestapt? Groet, M.Meijers |
Pim |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 08:27
Beste mevrouw Meijers, Waarschijnlijk had ik u verkeerd begrepen want ik was uitgegaan dat u het had over een hulpverlener die bij u kwam. Het is als ik u goed begrijp een zorgvrager die dit gedrag vertoonde? Als dat zo is, en u wilt er niet meer werken, is dat ontslag nemen in wat redelijkerwijs als proeftijd genoemd kan worden. Dhr. zit dan niet vast aan een opzegtermijn tenzij u uitdrukkelijk anders heeft afgesproken. Vanuit een beroepsgeheim valt er dan bovendien weinig te doen aan deze situatie richting andere hulpverleners, tenzij u vooraf toestemming heeft ontvangen om contacten te mogen onderhouden met andere hulpverleners/ zorgorganisaties over deze cliënt. Zoals er helaas een percentage mensen in de zorg zijn die een grote weerstand hebben tegen mannelijke hulpverleners vanwege nare ervaringen, is het voor sommige zorgvragers juist beter om slechts de diensten af te nemen van mannelijke hulpverleners vanwege ontremd gedrag (onder andere op sexueel gebied, maar soms ook op gebied van agressieregulatie) Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
GewoonUNIEK |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 09:02
Ik zou bij deze persoon niet eens meer willen blijven werken! Ben blij dat je zo van je contract af komt. Meneer vindt het heel normaal dat hij je seksueel mag aanraken/benaderen en wil anders je hulp niet. Lekker laten gaan dan! Jij wilt dit niet! Als je dat tegen hem zegt wordt hij hij boos. Hier kan toch nooit meer een goede "klik" of vertrouwen ontstaan? Sterkte met je besluit! Groetjes Rita |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 11:30
Er blijft nog altijd 1 mogelijkheid over die door veel hulpverleners als onacceptabel gezien wordt. Het is wel mogelijk om naar de politie te gaan en aangifte te doen. Aanranding is namelijk een strafbaarfeit waarvan jij persoonlijk de dupe bent. Deze uitzonderingsregel zorgt ervoor dat je niet helemaal onbeschermd bent. Mocht je aangifte doen dan is het natuurlijk zijn woord tegenover het jouwe en zal je het juridisch verliezen tenzij dhr. toegeeft dat dit gebeurd is. Aan de andere kant, als de politie je serieus neemt zal er wel iemand naar toegaan om met dhr. te gaan praten om hem duidelijk te maken dat hij strafbaar bezig is. Dit kan genoeg zijn om de situatie op te lossen blijft de vraag of je hier na dit alles nog WIL werken. Daarnaast is er een tweede reden om het te melden: mocht dhr. dit vaker gedaan hebben en dit is gemeld dan is er wel de mogelijkheid tot juridische stappen, dus mocht het jou niet helpen dan kan je op deze manier 1 van je collega's in de toekomst helpen. Hopelijk heb je hiert iets aan. Jolanda |
|
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 13:14
beste mevrouw Meijers, ik heb over de schouder van mijn vrouw meegekeken en ik kan u het volgende mededelen: indien er sprake is van, intimidatie, ongewenst gedrag dan wel sexuele intimidatie dient er ten aller tijden aangifte gedaan te worden bij de politie. Enerzijds om er een melding van te maken staat het gerigistreerd anderszijds biedt het de politie juist dan mogelijkheden, door een dossier op te bouwen over de betreffende client, om bij herhaling in te kunnen grijpen. Zoals Jolanda aangaf dat zul je juridisch verliezen is niet zeker, de client zal namelijk het tegedeel moeten bewijzen dat hij geen sexueel ongewenst gedrag heeft getoont. Tevens zou ik ook het betreffende zorgkantoor in kennis stellen, misschien hebben zij al eens melding ontvangen van deze client. Het is dus in ieders belang dat hier, ten aller tijden, melding gemaakt wordt. Tenslotte terugkomende op uw zorgcontract wat u heeft afgesloten: U wilt uw client houden aan zijn contract hieruit kan ik concluderen dat u het geld nodig heeft. mocht dit niet het geval zijn zou ik als ik u was bellen met het zorgkantoor, zij kunnen u precies vertellen wat uw rechten en plichten zijn ten aanzien van een contract. tot slot: noteer ALTIJD alles, maak een verslagje met: wie, wat, waar, wanneer, waarom, noteer ook namen waarmee u gesproken heeft het is nl belangrijk als er vragen zijn dat je met diegene kunt contacten om een verhaal of afspraak te bevestigen. Succes Twan |
|
Mariëtte |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 14:00
Bij verschillende aandoeningen is het helaas zo dat iemand ontremd kan raken. Als je voor mensen wilt werken die van zorg afhankelijk zijn dan kun je dit tegen komen.Dat is niet gemakkelijk,daar moet /kun je mee om leren gaan als je dat wilt. Het betekend niet dat je dit hoeft te accepteren maar om nu gelijk te spreken van aangiftes en sexuale intimidaties .. :oops: Ik zou zeggen,laat het gaan,shit happens en zoek een klant die je wel kunt en wilt helpen binnen jouw mogelijkheden |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 15:11
Beste Maritte, Als er sprake is van ontremd gedrag dan hoort dit voor aanvang van de werkzaamheden besproken te worden zodat de hulpverlener hierop kan anticiperen, voor zo ver mij duidelijk is dit hier niet gebeurd. Een hulpverlener is een normaal mens met dezelfde rechten en plichten als alle andere mensen dus even ter vergelijk: wat denk jij dat er gebeurd als ik vandaag in de garage 1 van de monteurs eens lekker intiem beet pak? Niet helemaal normaal toch? Verder denk ik dat mijn auto en ik hier niet meer welkom zijn. Dus hoezo "shit happens" shit hoort niet te happenen zeker niet omdat je op die manier een gevoel van een hulpverlener ontkent. Dit soort gevoelens van ongemak of onveiligheid zijn vaak terecht zoals hier ook bleek. Toen de man geconfronteerd werd, werd hij aggressief. Niet acceptabel!!! Verder gaf ik geen advies maar droeg ik een mogelijkheid aan. Om mijn positie te verklaren 25 jaar geleden ben ik in een instelling aangevallen door een patiënt hierdoor ben ik voor de rest van mijn leven gehandicapt. Mijn advocaat destijds gaf mij het advies aangifte te doen. Dit heb ik geweigerd uit angst voor mijn collega's en omdat ik mij verantwoordelijk voelde voor mijn patiënt. Als ik vandaag voor dezelfde beslissing stond nam ik dezelfde beslissing maar op andere gronden. De man was mijn aandacht gewoon niet waard en ik had al mijn energie nodig om hier overheen te komen dus kon ik het gewoon niet. Wel heb ik geleerd om collega's die wel aangifte doen niet te veroordelen, erger nog voor mij had deze man af vaker collega's geslagen ( niet zo hard maar toch...) hadden zij er wel werk van gemaakt dan was het bij mij vermoedelijk niet gebeurd, meneer kreeg nog dezelfde dag nieuwe medicatie. Zo zie je het ligt niet altijd eenvoudig. En verder wat mij betreft: cinnepinne, ik wens je heel veel sterkte en ik denk aan je. Jolanda |
|
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 15:28
Dat bedoel ik Jolanda. Je ziet maar weer wat een akelige nasmaak dit heeft ook al is het jaren geleden. Tuurlijk zijn er clienten met ernstige gedragsproblematiek( lees agressie, sex. intimidatie enz.) Maar dat wil nog niet zeggen dat je als hulpverlener over je heen moet laten lopen. Je eigen normen en waarden wegen in deze zwaar. Dus mensen ga niet over een grens heen die je zelf niet wilt. |
|
Madeleine |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 19:59
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties en empathie. Het is bij deze meneer tijdens de uren dat ik gewerkt heb duidelijk geworden dat het een herhaald probleem is. Hij sprak o.a. over een HHhulp, een fysiotherapeut, prostituees die hij illegaal had laten komen via zijn PGB en is daarmee in conflict met het zorgkantoor via de rechtbank. Ik las in het zorgdossier van Flexwerk dat de begeleider schreef dat als hij zo door zou gaan met de hele tijd over sex te willen praten dat ze zou stoppen. Hij probeerde te testen of ik bang voor hem was door met zijn zware lijf over me heen te gaan hangen en keihard boeeeeeeeeeh te roepen. Toen ik alles pareerde ging hij over tot het feit dat hij van het contract afwilde want ik was kennelijk te intimideren of over te halen. Natuurlijk kan ik het geld goed gebruiken maar het hoofddoel was om hem een impuls te geven te stoppen met het grensoverschrijdende gedrag de volgende keer. Ik ga hem aangeven bij het zorgkantoor en ik heb hem een rekening gestuurd voor de eerste 7 uren. Voor de rest laat ik het nu achter me. Nogmaals bedankt allemaal. Groetjes , M.Meijers |
Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 22:25
Lekker dat je een goede oplossing gevonden hebt, hopelijke heb je snel nieuw werk! Jolanda |
|
Madeleine |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 09:54
Ik vergat het woordje niet bij over te halen in mijn vorige mail. Sorry!! Hoop niet dat het freudiaans was. Haha zal de vermoeidheid wel geweest zijn denk ik. groetjes |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 10:15
Oneerbare voorstellen doen aan personeel geeft blijk van slecht werkgeverschap. Als je de aantekeningen van je voorganger zelf hebt en je je andere opmerkingen kunt bewijzen heb je een behoorlijke kans een eis tot schadevergoeding toegewezen te krijgen. Schadevergoeding betekent smartegeld en vergoeding van gederfde inkomsten in de periode die je nodig hebt om een nieuwe klant te vinden. Nadeel is, dat dit lang duurt en je het al die tijd niet achter je kunt laten. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 11:24
Hoi, Ik sta zeker weten niet alleen in mijn klacht mbt deze cliënt. Hij is natuurlijk niet voor niets een psychiatrisch cliënt. Ik ga geen strijd met een cliënt beginnen dat is beneden mij. Ik zou het wel willen voorkomen dat dit andere collegae niet overkomt en mezelf bij een volgend cliënt ook niet maar zoals gezegd: hoe doe je dit? Het zou mooi zijn wanneer bij zo'n mens een mannelijk begeleider zou helpen maar dat wil hij zelf perse niet want dan kan hij zich niet meer uitleven. Wellicht kan het zorgkantoor dit afdwingen bij hem dat ze voortaan alleen mannelijke hulp vergoeden. Dat zal ik aangeven bij hen als suggestie en verder laat ik het los. groetjes, M.Meijers |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 20:33
Als ik het zo bekijk gaat het hier om een gemeenschappelijk bekende. Mijn advies: Steek de koppen bij elkaar en meld je bij de officier van justitie. Wellicht valt die ervan te overtuigen dat een curator benoemd moet worden. Hij kan dan niet meer zelf zijn PGB beheren en/of hij raakt het kwijt. Met jullie ervaringen en een psychiatrische diagnose kan het lukken. Dit lijkt typsich een geval voor Z.I.N en niet voor PGB. |
|
Adriaan |
Geplaatst: maandag 31 Januari 2011 16:04
Hallo Pim, deze mevrouw had een PGB-overeenkomst. Dat hoeft dus geen arbeidsovereenkomst te zijn..... De opzegtermijn en de redenen om op te zeggen moet je opnemen in je Algemene Voorwaarden. |
Ari |
Geplaatst: maandag 31 Januari 2011 18:07
Ik vind dat als er sprake is van problematiek waarbij (seksuele) agressie kan opspelen, dat dit dan vooraf gemeld en besproken dient te worden. Iemand die daar niet mee wil werken hoeft dat ook niet. Als een zorgverlener bewust de keuze maakt om daar wel mee te willen werken dan moeten zij dat zelf weten. Maar nogmaals, dat moet wel een bewuste keuze zijn en dat is hier dan ook niet het geval. Zoals Jolanda aangaf dat zul je juridisch verliezen is niet zeker, de client zal namelijk het tegedeel moeten bewijzen dat hij geen sexueel ongewenst gedrag heeft getoont. Helaas is hier nog steeds de grondwet van kracht en die stelt toch echt dat een ieder onschuldig is tot het tegendeel bewezen is. Zeggen dat is zo is, is geen bewijs. Je zult wellicht wél voor elkaar krijgen dat hij een bezoekje krijgt van de politie waarbij hem wordt uitgelegd wat wel en niet kan. Hopelijk is dat een impuls die krachtig genoeg is om hem te laten stoppen, en anders staat er in ieder geval een aantekening van de cliënt bij de politie. |
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 01:46
Beste Mevrouw Meijers, Geschokt heb ik je bericht gelezen. Vele adviezen e.d. zijn mij al voor gegaan, gezien de reacties van alle andere zorgaanbieders. Gelukkig schreef je dat je het één en ander zelf al een plaats hebt weten te geven en deze ervaring nu achter je wilt / kunt laten. Een aangifte kan inderdaad wel helpen, zodat de politie een dossier kan vormen en de nodige stappen kan ondernemen. Daarnaast de melding bij het zorgkantoor, kan ook misschien er toe leiden dat de desbetreffende persoon kan worden aangesproken op zijn gedrag. Wat ik veel belangrijker vind, ben jij. Jij als zorgverlener en als mens. Zoals ik al schreef, je hebt het een plaats kunnen geven. Gelukkig. Want als ZZP-er kan je er soms inderdaad wel alleen voor staan. Zeker wanneer het gaat om ervaringen waarbij het niet verkeerd is om er met iemand over te kunnen praten. Bij een aangifte zal je ook de vraag worden gesteld om eventueel in contact te komen met Slachtofferhulp. Deze instantie kan je daar waar nodig bijstaan en helpen daar waar nodig. Omdat het aantal zzp-ers zich steeds meer uit lijkt te breiden in de zorgsektor ben ik bijvoorbeeld bezig om naast mijn diensten als verpleegkundige mij ook beschikbaar te stellen voor achterwachtdiensten (vraagbaak) en de opvang van zzp-ers in de zorg na vervelende en/of traumatische gebeurtennissen. Zodat men zo snel mogelijk weer aan de slag kan, met zo min mogelijk inkomstenverlies. Ook zo kunnen we krachten als zzp-ers samen bundelen. Want zorgen doe je niet alleen! Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In ieder geval succes met dit geweldige werk wat we met z'n alle verrichten. Ronald van den Hoff |
|
Cora |
Geplaatst: maandag 07 Februari 2011 23:42
Omdat ikzelf ook in de buurt van Dordrecht woon, kan ik mij de advertentie van deze man (zorgvrager) herinneren. Toen ik de advertentie las kreeg ik daar al een dubbel idee over. Hij kwam daarin al vreemd over met opmerkingen dat hij iemand zocht die hem begreep en hem nam zoals hij was. De manier waarop het geschreven was, was op zijn zachts gezegd vreemd. Lees hem nog maar eens na. Ik denk dat we het over dezelfde man hebben, anders zou dat wel heel toevallig zijn. Jammer dat je zo'n nare ervaring gehad hebt. Zulke dingen zijn vervelend. Sterkte ermee. |
Dominique |
Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 08:19
Hallo, Wat een nare ervaring. Spontaan gaan bij mij ook de nekharen overeind omdat ik vanmiddag een kennismaking heb met een man die aan je beschrijving voldoet.. Zonder privacy te willen schenden, begint de straatnaam met Burgemeester? Hoop op een reactie want dan ga ik afzeggen. Deze man schrijft inderdaad ook over hem begrijpen, enz.. Groet, Dominique |
Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 09:14
Deze advertentie heb ik ook gezien om te voorkomen dat ik hem verkeerd gelezen had heb ik hier op gereageerd door uitleg te vragen. Het antwoord was toen:"Ik ben gewoon zo". Vervolgens ben ik naar de websitebeheerders gegaan met de vraag hier verder naar te kijken. Zij hebben toen beslist hier niets aan te willen doen. Nu het blijkbaar toch verkeerd is gegaan wil ik de beheerders nogmaals vragen ( maar nu openbaar) om hier nogmaals naar te kijken en de gepaste actie te ondernemen. Jolanda |
|
Gast |
Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 12:20
Beste Jolanda, Je refereert aan een vraag van jou welke dateert van ruim 2,5 jaar geleden. ZoekPgbZorg wil een veilige omgeving bieden aan pgb-houders en zorgaanbieders en heeft als taak om de leden te beschermen tegen mogelijk misbruik. Iedere melding onderzoeken wij daarom serieus, dat hebben wij ook toen gedaan. De advertentie waaraan jij refereerde is na melding(en) daarom al een hele tijd geleden door ons van de site verwijderd. Vriendelijke groet, Het ZoekPgbZorg Team |
Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 15:40
Beste Dineke, Deze meneer mag dan van de site verwijderd zijn, maar dat was niet naar aanleiding van mijn vraag. Het heeft toen nog een hele tijd geduurd. Een cliënt die fout wil heeft maar een paar minuten nodig, dus dubbelzinnigheden / vragen / klachten serieus bekijken is echt belangrijk. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk