1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

logeeropvang uit PGB!!

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 15:27
Beste mede-zorg-aanbieders,

Per 1-1-11 verdwijnt Tijdelijk Verblijf en wordt vervangen door Kortdurende Zorg, een beleidsmaatregel die heel onzichtbaar is werking lijkt getreden. Ouders hebben nog geen bericht gehad, en op sites is hier nog niets over te lezen.

In de Indicatiewijzer van het CIZ staat hierover dat er als extra voorwaarde wordt gesteld dat er permanent toezicht nodig is op kinderen, en overbelasting en vervanging van ouderlijk toezicht niet meer voldoende is. Per Saldo stelt dat veel ouders hun recht op logeeropvang gaan verliezen. Zodra ouders PGB aanvragen of verlengen treedt dit in werking. Een ramp lijkt mij voor alle logeerhuizen. Het lijkt mij goed om hier meer ruchtbaarheid aan te gaan geven, gezien de vele vragen op deze site hoe logeeropvang te starten en de onbekendheid bij ouders en in de sector.

Dit in combinatie met de maatrege,l die er wat ik weet nog niet door is, dat kinderen met een dubbele problematiek naar de AWBZ erkende instellingen moeten gaat dit jaar heel veel veranderingen brengen voor diegene onder ons die een logeerhuis hebben.

Zie indicatie wijzer CIZ 2011.

Hartelijke groet,
Jannie Tellinga

Villa Wonderkind
Didam
Miranda Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 16:26
Heb hierover een vraag gesteld aan het zorgkantoor.
Dit in het kader van de vergoedingenlijst 2011.

Wij hebben een contract met iemand in het kader van tijdelijk verblijf. (bij deze persoon, een zelfstandige in de zorg, thuis).
Dit is om ons te ontlasten.

Nu staat er in de vergoedingenlijst dat er allemaal voorwaarden worden gesteld, alleen in het kader van respijtzorg hoeft dit niet.
In dit kader is de opvang (tijdelijk verblijf) voor ons nodig, maar moet deze term ook in de indicatie staan?
Antwoord van het zorgkantoor:
U hoeft niet geïndiceerd te zijn voor tijdelijk verblijf om dit te mogen inkopen. U mag (ook als u hier niet voor geïndiceerd bent) zorg inkopen voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding individueel, begeleiding groep en tijdelijk verblijf.
Dit is dan nu geen probleem, maar gaat dit worden bij een herindicatie?
Kunnen we hier iets aan doen?
Een bezorgde moeder.
Gast Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 16:29
Net contact gehad met Bureau Jeugdzorg, MEE, CIZ en zorgkantoor en het was mensen zelfs niet bekend binnen de organisaties dat deze maatregel er was. Ik ben teruggebeld door het CIZ nadat dit was uitgezocht, maar dit maakte het verhaal er alleen maar onduidelijker op.

Om uw vraag te beantwoorden: met de andere functies mag kortdurend verblijf nog steeds ingekocht worden, ook als het niet geïndiceerd wordt, alleen huishoudelijke zorg niet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.