Verandering tijdelijk verblijf met belangrijke consequenties
Auteur | Bericht |
---|---|
Miranda |
Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 16:38
Bericht op de pagina voor zorgaanbieders.Aangezien dit voor pgb houders ook belangrijk is , zet ik dit bericht hier. Een ramp voor de logeerhuizen en voor de ouders. Hoop dat dit oke is? Per 1-1-11 verdwijnt Tijdelijk Verblijf en wordt vervangen door Kortdurende Zorg, een beleidsmaatregel die heel onzichtbaar is werking lijkt getreden. Ouders hebben nog geen bericht gehad, en op sites is hier nog niets over te lezen. In de Indicatiewijzer van het CIZ staat hierover dat er als extra voorwaarde wordt gesteld dat er permanent toezicht nodig is op kinderen, en overbelasting en vervanging van ouderlijk toezicht niet meer voldoende is. Per Saldo stelt dat veel ouders hun recht op logeeropvang gaan verliezen. Zodra ouders PGB aanvragen of verlengen treedt dit in werking. Een ramp lijkt mij voor alle logeerhuizen. Het lijkt mij goed om hier meer ruchtbaarheid aan te gaan geven, gezien de vele vragen op deze site hoe logeeropvang te starten en de onbekendheid bij ouders en in de sector. Dit in combinatie met de maatregel, die er wat ik weet nog niet door is, dat kinderen met een dubbele problematiek naar de AWBZ erkende instellingen moeten gaat dit jaar heel veel veranderingen brengen voor diegene onder ons die een logeerhuis hebben. Zie indicatie wijzer CIZ 2011. Hartelijke groet, Jannie Tellinga Villa Wonderkind Didam. |
Klaske |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 11:18
Hallo, ik heb gistermorgen bezoek van Bureau jeugdzorg gehad in verband met de herindicatie van het bugdet van onze zoon. Ze vertelde dat we mazzel hadden want de aanvraag was 28 december binnen gekomen en daardoor gelden de beleidsregels van 2010. We moesten er rekening mee houden dat er vanaf 2011 geen indicatie tijdelijk verblijf of kort verblijf werd afgegeven. wat ze me ook vertelde is dat het voor hun niet mogelijk was om nu te begrijpen hoe ze de nieuwe regels in hun nieuwe indicaties moesten uitvoeren, wat wel en niet mocht. ze wachten nog op uitleg van het ministerie. Maar we moesten er rekening mee houden dat het complete kort verblij eruit gaat. We hebben het toen nog even over de economische schade gehad die dit veroorzaakt voor zorgboeren en medewerkers. groeten Klaske Goedhart |
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 13:32
Helaas hebben wij al te maken met de nieuwe regels en is het volgens bjz niet mogelijk een weekend per maand logeeropvang met een pgb te regelen. Alternatief is voor ons bij de pleegzorgorganisatie een weekend residentiele opvang, geen eigen regie dus, geen keuze en -denk ik- veel duurder voor de staat. Moet ik als pleegouder blij zijn dat er opvang komt. Nou niet dus, want ben bang dat ik ze slechter terugkrijg dan dat ze naar een ervaren PGB-plek hadden gekund, waar ze met kinderen konden zijn die nog thuis opgroeien en waarvan de ouders gewoon een weekend in de maand ontlasting nodig hebben. Zo gewoon mogelijk opgroeien dus, net als wat wij willen bieden. 3 brusjes met (ernstige) ADHD zijn eigenlijk te zwaar voor een pleeggezin. Niet onze stelling hoor. Arm kind wat niet bij zijn ouders op kan groeien en deze problematiek heeft. Gezin boven internaat was ooit een motie. Met deze verkapte bezuinigingen en korte termijn denken zijn de kinderen die zorg nodig hebben zwaar de dupe. En als deze maatregel ook voor 'gewone' kinderen met adhd/ autisme gaat gelden, die nog thuis mogen en kunnen opgroeien hou ik mijn hart vast. Sterkte gewenst aan alle ouders. |
|
Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 20:24
Voor de goede orde: PGB is Awbz-zorg. U heeft het als oplossing over (deeltijd)pleegzorg in het kader van de jeugdzorg. Dat laatste kan prima als het gaat om de (deel)oplossing/hulp bij opvoedingsproblemen. Die zijn dan invalshoek voor hulpverlening en niet de ADHD van de kinderen. Pleegzorg gebeurt bij gezinnen, dus in die zin is het niet residentieel. In 2009 heeft de commissie Linschoten dit al voorgesteld als bezuinigingsmogelijkheid voor de AWBZ. Pleeggezinnen krijgen € 15- €20.- per dag. AWBZ - PGB is €100.- per dag. Kassa! |
|
Geplaatst: vrijdag 28 Januari 2011 14:56
Ons verzoek bij de herindicatie voor verlenging vb-tijd is door afdeling kwaliteit multidisciplinair en zelfs landelijk voorgelegd, en niet akkoord bevonden..... De huidige indicatie is: Beg-ind,kl3 Beg-groep,kl2 met vervoer Vb-tijd,kl1 En met de herindicatie krijgen wij dus geen VB-tijd toegewezen Terwijl wij er naar mijn menig wel recht op hebben, al is het maar respijt zorg.' Zeker als de gezinssituatie meegenomen word moet respijtzorg afgegeven worden. Echter kent men blijkbaar de eigen regels niet en houd de indicatiesteller rigide vast aan de term "permanent " toezicht :cry: De beleidsregels: Artikel 9a Besluit zorgaanspraken AWBZ 1. Kortdurend verblijf omvat logeren in een instelling gedurende maximaal drie etmalen per week, gepaard gaande met persoonlijke verzorging, verpleging of begeleiding voor een verzekerde met een somatische, psychogeriatrische of psychiatrische aandoening of beperking, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap, indien de verzekerde aangewezen is op permanent toezicht. 2. Op de zorg, bedoeld in het eerste lid, bestaat slechts aanspraak indien ontlasting van de persoon die gebruikelijke zorg of mantelzorg aan de verzekerde levert, noodzakelijk is. 2.1 Algemeen Het accent van de zorg ligt bij Verblijf (zie bijlage 8) op het wonen in een instelling voor het grootste deel van de week. Het zwaartepunt van de zorg ligt bij Kortdurend Verblijf vooral op logeren met als doel het overnemen van het permanent toezicht op de verzekerde ter ontlasting van de gebruikelijke zorger of mantelzorger. Het overnemen van permanent toezicht kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn bij (dreigende) overbelasting van ouder(s), partner of andere huisgenoten in de thuissituatie. Het verblijf is hier dus te karakteriseren als logeren als aanvulling op het wonen in de thuissituatie en niet als wonen in een instelling voor het grootste deel van de week. Bij Kortdurend Verblijf gaat het om logeren in een instelling gedurende maximaal drie etmalen per week als de zorg voor verzekerde noodzakelijkerwijs gepaard gaat met permanent toezicht. 2.2 Permanent toezicht Permanent toezicht kan verschillende doelen hebben en verschillen in intensiteit. Afhankelijk daarvan kan de toezichtfunctie op verschillende manieren vorm krijgen. Het toezicht kan gericht zijn op: 1. het bieden van fysieke zorg, zodat tijdig in kan worden gegrepen bij bijvoorbeeld valgevaar, of complicaties bij een ziekte; 2. het verlenen van zorg op ongeregelde en/of frequente tijden, omdat de verzekerde zelf niet (meer) in staat is om hulp in te roepen; 3. het preventief ingrijpen bij gedragsproblemen (voorkomen van escalatie en gevaar). |
|
Geplaatst: donderdag 03 Februari 2011 07:38
Ik ben ook benieuwd hoe mesen met kleinschalige opvangen dat willen gaan regelen. Als ik kijk naar de gewijzigde voorwaarden voor kv-tv dan mag logeeropvang ook alleen maar geboden worden door instellingen. Een particulier inhuren is niet meer mogelijk. Nogal lachwekkend omdat 1 instellingen veel duurder zijn en voor bepaalde doelgroepen zijn gewoon nog geen logeervoorzieningen. Groet Lianne |
|
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 11:42
Mijn zoon heeft een prima logeer adres, afgezien van het feit dat de indicatiesteller van het CIZ de indicatie niet WIL afgeven. Maar anders zou hij op een wachtlijst komen, want iedereen moet opeens naar de dure, onpersoonlijke instellingen??? Ehhhhhhhh, ik snap het niet meer..... Zorg op maat, keuze vrijheid??? Per Saldo heeft de nieuwe slimme lijst op haar site geplaatst. Helaas alleen toegankelijk voor leden, maar als je lid bent: Heel gauw gaan kijken want dit kan nooit de bedoeling zijn geweest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry: |
|
Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 14:25
Hallo. Voor radio Drenthe ben ik bezig met een radioreportage over deze nieuwe regeling, en welke veranderingen dat met zich meebrengt. Daarvoor zou ik via dit forum graag in contact komen met ouders in Drenthe met een kind die herindicatie te wachten staat en/of wellicht hun recht op logeeropvang verliezen. En die mee willen werken aan een radioreportage. Mocht u tot deze groep behoren, of iemand kennen die tot deze groep behoort, dan zou ik graag met u in contact komen. U kunt mij bereiken op werkdagen tijdens kantooruren op 0592 304 676 en altijd via mail. Deze staat in mijn profiel vermeld. Ook als u verder nog vragen heeft kunt u deze via bovenstaand telefoonnumer of het mailadres stellen. Met vriendelijke groet, Gerko Prins Radio Drenthe 0592 304 676 |
|
Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2011 12:29
Hallo allemaal Ik voer een bedrijfje in de vorm van een logeerhuis en ouder/kind vakanties. Tevens heb ik een zoon met autisme en Tourette .En een PGB. De verandering voor het tijdelijk verblijf wat nu kortdurend verblijf heet is meer een aanscherping dan verandering. Als je kind meer zorg behoeft dan een kind van dezelfde leeftijd kan dat extra belasting voor de ouder betekenen.Maar zeker ook voor debroertjes en zusjes.Dan heb je als gezin respijtzorg nodig en die krijg je bv door je zorgenkind(eren) te laten logeren in een veilige en deskundige omgeving.Daar bovenop komt dat kinderen permanent toezicht nodig hebben.Dat betekent niet dat je kind nooit alleen mag of kan zijn.Het betekent dat jij als ouder behoorlijk wat moet organiseren(zie hier weer bovengebruikelijke zorg)om tezorgen dat je kind veilig zijn/haar ding kan doen.Mijn zoon van 16 kan makkelijk met de bus mee.Echter toen er een wegomlegging wasraakte mijn zoon in paniek,stapte veel eerder uit in een onbekende omgeving en werd bang.Ik wist dat hij door zijn beperking dit kon overkomen dus hij had een mobieltje bij hem.Op het station is er steevast iemand die hem opwacht en ik verzeker me ervan dat er altijd iemand met rijbewijs beschikbaar is om hem eventueel op te halen.Ik bespreek dat voor ieder busreisje met mijn zoon. Dat betekent dat hij permanent toezicht nodig heeft.Ik hou een dagboek bij waar ik veel van dergelijke voorbeelden opschrijf.Voor het volgende indicatiebezoek.Ik ga vaak met klanten mee en schrijf goede verslagen met veel voorbeelden.Want ook de veranderingen zijn voor veel jeugdzorgmedewerkers echt nog niet duidelijk.En ook ouders moeten goed kunnen aantonen waarom zij vinden dat zedezorg nodig hebben.Heb je een medewerker voor je die alleen maar uit is om jou te korten ga je bezwaar aantekenen.Dan krijg je je zorg echt wel. Het is inderdaadzo dat nu veel aangevraagde zorg geweigerd wordt.Maar een goed gemotiveerd verslag,gesprek met tal van voorbeelden voorkomt dit. Ik heb juist de indicatie terug en krijg wederom 3 etmalen perweek,en een goed stukje begeleiding erbij voor mijn zoon.Vanuit jeugdzorg zelfs aangeboden om hierbij ook behandeling(in Natura) erbij te indiceren.Alles draait om een goede voorbereiding. Vriendelijke groet Marian Timmermans See You Waalwijk |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk