1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB contract

Auteur Bericht
Marja Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 19:17
Beste lezer,

Ik werk nu 2 jaar via de 3 dagen regeling bij 1 cliënt. Mijn PGB werkgever gaf mij destijds een contract voor 3X2uur. De praktijk wijst uit, dat ik 2,5 tot 3,5 uur per dag werk. Dient mijn werkgever nu mijn contract aan te passen?

Alvast reuze bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Leonora
Pim Geplaatst: dinsdag 25 Januari 2011 19:25
Beste Leonora,

Volgens de Flex wet (de wet op de flexibele krachten) is het zelfs zo dat als u consequent meer uren werkt dan in het contract afgesproken voor de duur van een half jaar u het recht heeft om op uw initiatief het contract op te hogen.

Helaas is het wel zo dat de PGB dienstverlening iets minder strak geregeld is en dat u dit beter kunt doen in goed overleg dan meteen met uw vuist op tafel te slaan. U kunt 100 keer het recht aan uw kant hebben, als de relatie verstoord word trekt u uiteindelijk nog steeds aan het kortste eind.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Pim Geplaatst: woensdag 26 Januari 2011 08:32
Om de berichten in dit onderwerp even zuiver te houden en niet meerdere 'draadjes' dit te verspreiden heb ik de reactie van Leonora hieronder gekopieerd.

Geplaatst: 25 Jan 2011 20:42
:?: Geachte heer van der Most,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik ben zeker niet uit op een arbeidsconflict of het vel over de oren halen van mijn PGB werkgever, maar stel ik raak zelf ooit arbeidsongeschikt, neemt de uitkeringsinstantie dan het contract als uitgangpunt of het daadwerkelijk gewerkte aantal uren op jaarbasis?

Met vriendelijke groet,

Leonora

:!: Beste Leonora

Het ligt aan de voorwaarden van de verzekering die u zelf heeft afgesloten. Tenzij u meer dan 3 dagen per week bij dezelfde klant werkt bent u hier namelijk zelf verantwoordelijk voor. Er zijn verzekeringen die uitgaan van de daadwerkelijk gewerkte uren (minus onregelmatigheidstoeslagen en dergelijke) en daar de uitkering op baseren.
Ook zijn er verzekeringen die uitgaan van de contracturen of zelfs een vergoeding baseren op wat u nodig heeft per maand voor uw vaste lasten plus 500 euro netto (voor boodschappen en kleding). Ook is het mogelijk een vast bedrag af te spreken (inclusief en exclusief jaarlijkse indexering). Tevens zijn er mogelijkheden om het percentage van arbeidsongeschiktheid mee te laten wegen en het kunnen vinden van ander werk of alleen passend werk in dezelfde sector.
Uiteraard zijn daar ook heel verschillende premies bij. Die variëren van enkele euro's per maand tot meer dan 9000 euro op jaarbasis.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Marja Geplaatst: vrijdag 28 Januari 2011 14:41
Beste heer van der Most,

Dus als ik het goed samenvat ben ik, omdat er sprake is van 1 werkgever, zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een verzekering? Echter zijn er wel wezelijke verschillen tussen de verschillende verzekeraars en is dat iets waar ik goed op moet letten.

Met vriendelijke groet,

Leonora
Pim Geplaatst: vrijdag 28 Januari 2011 23:16
Beste Leonora,

Ook als u 20 werkgevers heeft en bij alle werkgevers slechts enkele uren werkt, of in ieder geval 3 dagen per week of minder, dan nog bent u daar zelf verantwoordelijk voor.
U valt namelijk binnen de zorgverlening bij particulieren onder de officiële regeling met de naam regeling dienstverlening aan huis.
Daar zijn diverse voorwaarden, rechten en plichten aan verbonden.
Als u dit opzoekt zult u er snel meer informatie over terugvinden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.