verantwoording gedeelte afgewezen
Auteur | Bericht |
---|---|
Linda |
Geplaatst: vrijdag 28 Januari 2011 23:08
Vandaag kreeg ik een brief wat betrekking had tot de verantwoording van 2010 Het bedrag dat ik heb uitbesteedt aan begeleiding bij speciaal zwemonderwijs in een kleine groep van 3 personen is afgewezen. Na telefonisch contact te hebben gehad en uitleg gegeven dat het geen ´gewone´ zwemles is maar zwemles in kleine groep en voor kinderen met adhd, autisme etc werd mij geadviseerd om een bezwaarschrift in te dienen. Wie weet of ik de zwemlessen nu toch zal moeten laten doorgaan, want het is een flink bedrag in de maand die ik zo niet uit eigen zak kan betalen ? Of moet ik stoppen en wachten op de beslissing, ik heb de indicatie voor begeleiding in groep en indicatie begeleiding invidueel alvast bedankt, Linda |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 18:40
beste. deze zwemlessen zouden door de zorgverzekeraar vergoed moeten worden,helaas niet mogelijk via het pgb. ook therapieen en cursussen kunnen iet meer via het pgb betaald worden vr groet n wijnants |
|
Heleen |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 20:56
Kan het zijn dat vsn het onderstaande sprake is? Uit het PGB kan alleen begeleiding vergoed worden en geen les. Betreft het dus een begeleide groepsactiviteit zoals zwemmen (en dus geen zwemles) kunnen dus wel de kosten voor begeleiding vergoed worden. Het entreekaartje voor het kind en eventuele andere bijkomende kosten van uw kind moet u dan zelf betalen. Iets wordt al gauw 'les' genoemd terwijl dat niet het doel is, maar dat het gaat om noodzakelijke ondersteunende begeleiding bij vrijetijdsbesteding (ter compensatie van de zelfredzaamheid/overnemen toezicht). Dat uw kind ook nog iets heeft aan het zwemmen (extra beweging/kontakt met leeftijdgenoten/bijgevolg leert het ook nog beter zwemmen) .is prima en mooi meegenomen. Dat het kind begeleiding hierbij nodig heeft (daar gaat de nota over) staat centraal. U moet dus ook een arbeidsovereenkomst maken met de begeleider(s) over het tarief van hun begeleiding inclusief de kosten die ZIJ maken zodat zij kunnen begeleiden (dus wel hun entreekaartje e.d.). Mocht er echter wel sprake zijn van speciale zwemlessen zijn met als doel het behalen van een zwemdiploma, dan zijn deze kosten voor uw rekening. Bij kinderen met een beperking kan dit duurder zijn omdat er meer begeleiding nodig is. U zou in dat geval wel een overeenkomst kunnen maken voor begeleiding met een nota waarin het deel les (zelf betalen) gesplitst wordt van de kosten voor begeleiding (PGB). |
Heleen |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 21:18
Ik zie dus dat uw kind een indicatie heeft bg groep. Het kan dus hieronder vallen (bv als onderdeel van dagbesteding). Als u het op de bovenstaande wijze declareert en beargumenteert, moet het lukken. Bezwaar maken is, hoe dan ook, altijd zinvol. Het ZK controleert alleen of het financiele plaatje klopt met een zeer oppervlakkige inhoudelijke controle en slaat op tilt als ze het woord 'les', 'therapie', 'training' e.d. lezen ook als zoiets niet als zodanig bedoeld is. Nota's van zorginstellingen e.d. worden ook dikwijls heel onzorgvuldig geformuleerd en houden geen enkele rekening met de kortzichtigheid van de medewerker van het ZK. Een nota voor dagbesteding vermeldt doodleuk 'training zus of zo' etc. Als budgethouder mag je het dan uitleggen en dan meestal in het bezwaarschrift. Succes! |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 23:12
Mijn zoon gaat ook naar een zwemclub en krijgt individueel les. De contributie voor de club betalen wij zelf. De begeleiding naar het zwembad betalen we uit het PGB. En volgens mij mag dat gewoon, we hebben dit in een zorgovereenkomst vast gelegd onder begeleiding in uren. Je verantwoord alleen de uren, niet wat er in die uren gedaan wordt, lijkt mij. Zwemles zelf mag je dus absoluut niet uit het PGB betalen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk