PGB en aangifte IB
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: zaterdag 29 Januari 2011 14:44
Sinds twee jaar betalen wij als ouders onszelf uit uit het PGB voor de verzorging van onze verstandelijk beperkte dochter. Daarnaast maken wij ieder gebruik van een voorlopige teruggave bij de belastingdienst. Naast deze PGB vergoeding hebben wij ieder inkomsten uit arbeid. Ook bij het invullen van de VT doen wij opgave van de door ons te verwachten inkomsten inclusief de PGB vergoeding. Het lijkt mij dat je op basis van het bedrag dat je dan ontvangt van de belastingdienst, ervan uit mag gaan dat de belasting over je PGB uren direct wordt verrekend. Toch gebeurt het mij nu inmiddels voor het tweede jaar dat wij een fors bedrag aan de belasting moeten terugbetalen. Inkomen, hypotheek komen nagenoeg overeen met de bedragen uit de VT. Het lijkt er haast op dat de belastingdienst bij het vaststellen van de VT "begroot" welke belasting je zou moeten betalen over dat betreffende jaar. Als vervolgens na aangifte van je belasting over dat jaar dan blijkt dat slechts over het inkomen dat wij ieder uit loondienst ontvangen, belasting is betaald, komt er een naheffing van de belastingdienst over het inkomen uit PGB. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand dit mij verklaren ? Eigenlijk willen wij voor ons zelf een situatie maken dat we de belasting over het PGB inkomen gelijk al laten verrekenen met de belastingdienst en dat we niet in de situatie komen dat we na afloop van een jaar nog weer eens een enorm bedrag moeten terugbetalen aan de belastingdienst. Zou het een idee zijn om de salarisadministratie uit te besteden aan de SVB ? Heeft iemand daar ervaring mee ? |
Lianne |
Geplaatst: zaterdag 29 Januari 2011 14:48
Ik zou in dat geval de administratie uitbesteden aan de SVB. Zij kunnen direct de belasting verrekenen. Als je jezelf bruto uitbetaald vanuit het PGB van je dochter/zoon dan moet je minimaal 1/3de deel achterhouden voor belasting. En als jullie beiden inkomen hebben zal dat percentage waarschijnlijk nog hoger liggen. |
Judith |
Geplaatst: zondag 30 Januari 2011 12:50
Ja, je kunt de belasting laten inhouden door de SVB. Maar als oje ok inkomsten uit arbeid hebt, kan het gebeuren dat de verschillende inkomens bij elkaar opgeteld in een hoge schijf vallen dan ieder inkomen afzonderlijk. Er wordt dan te weinig ingehouden waardoor je evengoed nog een naheffing krijgt. |
Geplaatst: zondag 30 Januari 2011 23:22
Hallo Lianne, Je hoeft jezelf niet uit te laten betalen via de SVB. Daardoor zal het niet veranderen. Ik begrijp dat jullie een VT krijgen van de belastingdienst. Wordt hierbij rekening gehouden met jullie PGB inkomsten(overige inkomsten) of krijgen jullie automatisch een VT van de belastingdienst? Als jullie automatisch een VT krijgen van de belastingdienst kan het zijn dat daar toch geen rekening wordt gehouden met jullie inkomsten van het PGB. Dan kunnen jullie de VT jaarlijks aanpassen door een wijziging door te geven aande belastingdienst. Als je je VT aanpast, zal jullie maandelijkse teruggave(VT) lager zijn, maar je hoeft niet aan het einde van het jaar nog belasting te betalen. Als het wel goed doorgegeven is, kan het zijn dat jullie moeten betalen aan de belastingdienst door de zorgverzekeringswetpremie. Als je salaris in loondienst lager is dan € 33.188,= dan moet je over het overige inkomen(PGB) zorgverzekeringswetpremie betalen. An |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk