tarieven ZIN en PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 09:19
Wij zijn op zoek naar de verschillen in tarieven tussen ZIN en PGB omdat we er achter kwamen dat in Dordrecht de gemeente zo scherp heeft onderhandeld dat de grote thuiszorgorganisaties die ZIN mogen geven hierop verlies lijden. Om dit te compenseren zijn de tarieven voor PGB-cliënten extreem hoog. Een voorbeeld: HH1 kost in ZIN E11.- PGB kost E24.50 Op deze manier wordt het zelf kunnen kiezen voor een hulpverlener wel erg duur. Wij hebben informatie over andere gemeenten nodig om hier iets mee te kunnen doen vandaar mijn oproep. Jolanda |
|
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 10:19
De gemeente heeft een contract voor grote aantallen gesloten. Hier is min of meer sprake van gedwongen winkelnering. Als pgber sta je alleen. Thuiszorgorganisaties zijn vrij een prijs te bepalen en de PGber kan besluiten diensten wel of niet af te nemen. Als in Dordrecht alle thuiszorgorganisatie de PGBer hetzelfde vragen kan er sprake zijn van kartelvorming en dat mag niet. Als je dat kunt bewijzen heb je een zaak; anders niet. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 11:30
Beste Jolanda, Zoals u terecht stelt is dit tarief voor HH1 zorg in natura absurd laag. Daar kan een instelling geen fatsoenlijk loon van betalen, als ook de andere kosten ergens van betaald moeten worden. Eind 2008 is door PWC (de bekende accountant) een uitgebreid onderzoek gedaan dat het tarief van 24,50 euro eigenlijk voor ondernemers een heel faire beloning is voor dit werk en redelijk marktconform. http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Wmo-uurtarief-gemiddeld-240-euro-te-laag.htm Hier is een rapportage van Actiz, de overkoepelende organisatie voor instellingen in de zorg, betreffende de exacte tarieven voor 2010 voor HH1, HH2 en HH3 http://www.actiz.nl/cms/showpage.aspx?id=2492 Hopelijk is dit voldoende antwoord op uw vraag. Overigens is het onterecht om direct uit te gaan van kartelvorming bij gelijkvormige prijzen. Het kan eenvoudigweg zijn dat alle organisaties echt 'on top of the game' zitten en elkaar goed in de gaten houden en daarmee de prijzen vrijwel gelijk hebben vastgesteld of het kan ook puur toeval zijn. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 14:50
Mijn vraag heeft niets te maken met het al dan niet terecht zijn van het PGB tarief maar wel met de kosten voor de PGB gebruikers. De tarieven die door de gemeente gehanteerd worden voor de PGB vergoedingen zijn gebaseerd op de ZIN tarieven. Hiervoor kunnen cliënten natuurlijk geen hulp in huren dus moeten zij nu het verschil uit eigen middelen bijpassen. Doordat het verschil zo groot geworden is verliezen veel mensen de mogelijkheid om te kiezen voor PGB. Verder heb ik sterk de indruk dat de grotere organisaties de hogere PGB gelden gebruiken om de door ZIN ontstane tekorten op te lossen. Bij rond bellen werd ik door alle grotere organisaties voor ZIN "op de wachtlijst geplaatst", voor PGB hulp kon men volgende week al komen. Dus als je er geld genoeg voor hebt word je meteen geholpen maar leef je van een kleine beurs.... Dit zou ik graag onder de aandacht willen brengen maar hiervoor heb ik niet genoeg voorbeeld informatie. Mocht u deze wel hebben dan zou ik deze graag ontvangen. Bijvoorbaad dank, Jolanda |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 17:17
Beste Jolanda, De praktijk van (veel) te lage tarieven is al sinds 2006 aan de gang. Zoekt u bijvoorbeeld op zorgvisie.nl naar thuiszorg en tarieven komt u meer dan 100 hits tegen welke allemaal dezelfde strekking hebben. Er zijn al meerdere thuiszorgorganisaties ten onder gegaan in deze harde concurrentiestrijd. Er haken ook diverse grote organisaties af welke dan vervolgens tientallen zo niet honderden mensen moeten ontslaan vanwege gebrek aan werk. Tegelijkertijd word er bijna structureel door gemeentes op de budgetten gekort. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 23:01
Maar als PGB houder ben je toch niet per-se aangewezen op de thuiszorgorganisaties die ook ZIN leveren? Je kunt ook zelf op zoek gaan naar een partikuliere huishoudelijke hulp. Voordeel daarvan is dat je niet te maken krijgt met overheadkosten van zo'n logge organisatie en al het geld direct naar de zorgverlener gaat. Als je dan toch wilt kiezen voor een thuiszorgorganisatie waarom dan uberhaupt een PGB met alle administratieve rompslomp? Ja vanwege die wachtlijst waarschijnlijk? Maar voor mij ligt het voordeel in een PGB nou juist in het rechtstreeks in dienst nemen van zorgverleners zonder tussenkomst van welke organisatie dan ook. |
|
Geplaatst: vrijdag 04 Februari 2011 10:55
Het gaat mij niet om de principes van het PGB, niemand ontkent de voordelen van het zelf kunnen regelen. Maar met name aan huishoudelijke hulp is erg moeilijk te vinden dus is er vaak geen keuze en moet je wel naar een grotere organisatie. Met als gevog dat je die belachelijk hoge bedragen betaalt tot je een andere oplossing gevonden hebt. Wat ik zoek zijn harde cijfers over het prijsverschil in een poging om of de vergoedingen naar een reëel tarief te krijgen en/ of de kosten voor PGB naar een minder hoog tarief ten opzichte van ZIN te krijgen. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk