1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Maximale tarief van 62 euro per uur en 57 euro per dagdeel

Auteur Bericht
Daniel Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 11:19
Dag,
Vandaag iemand in paniek aan de telefoon, het ging erom dat ze een brief had gehad van het zorgkantoor dat er vernaderingen zijn in het PGB en dat er nu maximale tarieven zijn.
Het gaat om 62 euro per uur en 57 euro per dagdeel dagbesteding.
Ze zouden nu de zorg niet meer in kunnen kopen omdat er een indicatie is voor 5 dagdelen en het kind gaat naar een zorgboerderij waar 20 euro per uur wordt betaald. Wat natuurlijk boven het bedrag van 57 euro per dagdeel uitkomt.

Mijn vraag is nu:
Wat is er nu precies veranderd?
Is het nu zo dat die zorgboerderij hun tarieen hierop aan moet gaan passen? mag een zorgboerderij dan niet meer per uur declareren of moet het tarief dan omlaag?
Het is toch zo dat elke klant met een PGB zelf kan bepalen waaraan deze zorg wordt besteed? dat zou dus ook betekenen dat het niet te controleren is hoeveel er nu precies per dagdeel wordt betaald, mede nog omdat er vaak per uur wordt gedeclareerd.

Kortom ik begrijp deze regel niet helemaal, wat wordt er nu verwacht van de klant en vooral wat van de zorgleverancier?

Wie kan mij helpen?
Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 11:42
Het gedeelte dagbesteding lijkt mij een ander deel van het budget dan tijdelijk verblijf, waar een zorgboerderij onder valt vamnuit pgb gezien. Is bij mij de eerste gedachte.

Echter lijkt me ook dat je hier vanuit het zorgkantoor antwoord op moet kunnen krijgen met een telefoontje.
Pim Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 12:26
Geachte heer Van der Breggen,

Het maximumtarief verblijf geld voor het verblijf (zonder begeleiding) per dagdeel. Voor de begeleiding geld het uurtarief van maximaal 62 euro per uur (maar er wordt in uw voorbeeld slechts 20 euro gerekend).
Dus er is voor deze cliënt geen enkel probleem.

Het is vooral zo dat veel instellingen die extra luxe zorg (zogenaamde pluspakketten of met andere benamingen) of hoger budget om lage ZiN tarieven te compenseren alsmede ondernemers die coaching aanboden hun tarieven hebben moeten aanpassen of dit als aparte componenten moeten factureren (wat dus niet uit het budget betaald kan worden, maar wel uit eigen portemonnee).

Het is uitdrukkelijk namelijk niet zo dat alle PGB houders mensen met een laag inkomen zijn. Er zijn ook welgestelde ouderen bijvoorbeeld die chronisch ziek worden maar wel in luxe willen blijven leven. Voor hen is dat nog steeds mogelijk, zij het dat het luxe component niet meer uit het PGB budget betaald mag worden.
Hopelijk is dit voor u voldoende duidelijk.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Daniel Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 14:55
Oke dus als ik het goed begrijp dan geldt het tarief van 57 euro per dagdeel alleen voor verblijf? het is namelijk niet zo dat deze klant verblijft (overnacht) op de zorgboerderij maar hier begeleiding krijgt in een groep van 6 andere kinderen.

Maar wat mij dan opvalt is dat deze begeleiding groep (zoals in de beschikking staat) per dagdeel wordt berekend. Deze klant heeft namelijk 5 dagdelen zorg per week voor begeleiding in een groep. Is dat tarief van max 57 euro per dagdeel hierop dan niet van toepassing?
(verwijderd) Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 16:34
Hallo,

Vanaf begin januari ontvangen wij al tegenstrijdige berichten over de maximumtarieven in de zorg. Wij bieden begeleiding één op vier en één op één.
Bij deze begeleiding blijven we onder de maximale tarieven voor begeleiding per uur. Maar nu krijgen we tegenstrijdige berichten over de begeleiding één op vier. Per dagdeel is de zorg gemaximaliseerd op 57 euro. Als je de uren bij elkaar optelt kom je boven dit bedrag. Dit zou er tot leiden dat ouders zelf moeten bij betalen. Maar dit willen wij natuurlijk niet.

Een ander bericht is omdat wij zorg in uren leveren dat wij rekening moeten houden met het maximum tarief van zorg in uren. De cliënten hebben een vrijbesteedbaar PGB en hebben dus niet van doen met de maximum tarieven per dagdeel.

Omdat wij telkens van deze tegenstrijdige berichten krijgen/zien ook hier op het forum is geen eenduidigheid. Is mijn vraag of er iemand duidelijkheid hierin kan verschaffen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Luuk Venner
Hoeve de Kaolder
Mariëtte Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 16:40
www.persaldo.nl
Johanna Geplaatst: vrijdag 11 Februari 2011 12:18
Wat ik begrepen heb zijn die maximale tarieven gesteld zodat mensen niet teveel betalen en daardoor veel eigen geld erin moeten steken. Maar ook omdat er nogal veel verschil zit tussen de ene zorgaanbieder en de andere dat er een maximum komt van wat er vanuit pgb betaald mag worden.

Een zorgboerderij valt volgens mij onder de NZA en daar gelden afwijkende tarieven voor en dus tarieven die hoger mogen zijn dan de vastgestelde tarieven in de brief, dit staat ook in de brief uitgelegd.
Pim Geplaatst: vrijdag 11 Februari 2011 12:49
Het is inderdaad heel erg verwarrend. De verwarring komt voornamelijk door een onduidelijk gebruik van termen.

De tarieven zijn bedoeld voor verblijf bij dagbesteding (maximaal 57 euro per dagdeel) en zorg (maximaal 62 euro per uur voor individuele of groeps-begeleiding)

De NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit), welke gaat over de tarieven in de zorg, heeft in hun tarieven overzicht voor zorg in natura uitdrukkelijk ook hogere tarieven per dagdeel voor dagactiviteiten afgesproken dan de 57 euro.
Het is dus logischerwijs niet zo dat de 57 euro per dagdeel voor de zorg geld.

Zie dit PDF bestand over de tarieven door de NZA vastgesteld voor 2011 voor ZiN:
http://www.nza.nl/137706/142055/CA-451.pdf
Hierin is duidelijk waarneembaar dat er een standaard tarief gehanteerd word en daar bovenop een toeslag per cliënt voor zorg.

Het is daarmee niet zo dat het tarief van 57 euro een maximaal tarief per dagdeel voor de zorg bij dagbesteding is. Dit kan alleen maar worden uitgelegd als dat dit tarief geldend is voor het verblijf bij de dagbesteding.

Bron: http://www.pgb.nl/persaldo/dossier-alles-over-de-nieuwe-pgb-maatregelen-vooral-wijzigingen-zzp/wie-worden-er-getroffen-door-de-bezuinigingen/?waxtrapp=ufamchDsHcwOhcPjBCMP#qwfqjhDsHcwOhcPjBCMPiB
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: maandag 12 Augustus 2013 13:13
Hallo,

Van het Zorgkantoor heb ik zojuist begrepen dat voor groepsbegeleiding enkel en alleen het max. bedrag van 58 euro per dagdeel mag worden berekend, dit betekend 14,25 per uur!?

Voor kleinschalige groepsbegeleiding van 3-4 kinderen betekend dit 42,75 - 57,- per uur. Hierbij inbegrepen is dan het loon van de professionele begeleider, eten, materialen, huisvesting, gesprekken met ouders, verslagen maken, overleg met begeleiders etc.etc.

Hier is geen rekenmachine nodig lijkt me.....
Marijke Geplaatst: maandag 12 Augustus 2013 22:34
Hier bovenop mag nog wel een bedrag voor pv en vp.
P&B Expertisecentrum Leren Gedrag en Bewegen Geplaatst: maandag 12 Augustus 2013 23:01
Volgens het Zorgkantoor is het tarief per dagdeel integraal en betekend dit dat alles hierbij inzit dus ook PV alleen is dit bij groepsbegeleiding bij kinderen niet veel voorkomend.

Deze informatie kan ik echter nergens terugvinden.

Hoe doen andere aanbieders van groepsbegeleiding dit?. Ben benieuwd hoe zij goede zorg en begeleiding bieden voor 58 euro voor 4 uur.
Angeline Geplaatst: donderdag 15 Augustus 2013 13:21

Vanaf begin januari ontvangen wij al tegenstrijdige berichten over de maximumtarieven in de zorg. Wij bieden begeleiding één op vier en één op één.
Bij deze begeleiding blijven we onder de maximale tarieven voor begeleiding per uur. Maar nu krijgen we tegenstrijdige berichten over de begeleiding één op vier. Per dagdeel is de zorg gemaximaliseerd op 57 euro. Als je de uren bij elkaar optelt kom je boven dit bedrag. Dit zou er tot leiden dat ouders zelf moeten bij betalen. Maar dit willen wij natuurlijk niet.

Een ander bericht is omdat wij zorg in uren leveren dat wij rekening moeten houden met het maximum tarief van zorg in uren. De cliënten hebben een vrijbesteedbaar PGB en hebben dus niet van doen met de maximum tarieven per dagdeel.

Omdat wij telkens van deze tegenstrijdige berichten krijgen/zien ook hier op het forum is geen eenduidigheid. Is mijn vraag of er iemand duidelijkheid hierin kan verschaffen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Luuk Venner
Hoeve de Kaolder

Ben zeer benieuwd, want zover ik op de hoogte ben accepteert het zorgkantoor bedragen boven de 57 euro niet voor groepsbegeleiding per dagdeel..
Het maximum tarief voor begeleiding individueel is 62 euro.
Het zorgkantoor is daar heel streng in, en tikt je zonder pardon op je vingers.
Maar ik zou zeggen probeer het eens uit, ben je er zo achter toch.
Geplaatst: donderdag 15 Augustus 2013 17:01
Op de zorgboerdrij waar mijn zoon heengaat wordt per woensdagmiddag een bedrag van €90,- gerekend.
Het wordt gefactureerd onder de noemer begeleiding. Moet ik bang zijn als het zorgkantoor dit controleert? Want als ik alle reacties zo lees, kan ik er van maken dat hij tijdens het verblijf( max. 57,-) op de zorgboerderij ook de nodige begeleiding krijgt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.